شانزدهم/۱۶ فروردین‌ماه در تاریخ – درگذشت محمدعلی‌شاه قاجار و…

شانزدهم/۱۶ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از ثبت منطقۀ حفاظت‌شدۀ بهرام گور (استان فارس) و خانۀ آیت‌الله مدرس از دورۀ قاجار (اصفهان) در فهرست آثار طبیعی ملی ایران، تا درگذشت محمدعلی‌شاه؛ ششمین پادشاه قاجار که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
شانزدهم/۱۶ فروردین‌ماه در تاریخ

شانزدهم/۱۶ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– ثبت منطقۀ حفاظت‌شدۀ بهرام گور (استان فارس) با ۴۰۸۰۰ هکتار مساحت در فهرست آثار طبیعی ملی ایران در سال ۱۳۵۱خ
– ثبت خانۀ آیت‌الله مدرس، از دورۀ قاجار (اردستان، اصفهان) در فهرست آثار ملی ایران در سال ۱۳۷۷خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز سعید حنایی در سال ۱۳۴۱خ؛ قاتل زنجیره‌ای ایرانی که کارگران جنسی را در مشهد به‌قتل می‌رساند. وی کارگری بود که به‌همراه همسر و ۲ فرزند دختر و ۱ پسر در خانه‌ای در منطقۀ فقیرنشین مشهد زندگی می‌کرد. وی پس قتل ۱۶ نفر و فرار قربانیِ هفدهم، بعد از ماه‌ها دادگاه و اعلام حکم، در ۴۰ سالگی در مشهد اعدام شد.
– زادروز بهاره هدایت در سال ۱۳۶۰خ؛ فعال و زندانی سیاسی که ۲ دوره عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۸۹خ بود. وی از فعالان کمپین یک‌میلیون امضاء برای تغییر قوانین زن‌ستیز است و تاکنون چندین‌بار بازداشت و زندانی شده‌است. او در جریان خیزش ۱۴۰۱خ ایران بدون تفهیم اتهام در روز دوشنبه ۱۱ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به‌زندان اوین منتقل شد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محمدعلی‌شاه در سال ۱۳۰۴خ؛ ششمین پادشاه قاجار
– درگذشت محمدعلی مدرس خیابانی در سال ۱۳۳۳خ؛ روحانی و ادیب ایرانی
– درگذشت مظفر فیروز در سال ۱۳۶۷خ؛ دولت‌مرد ایرانی و نوۀ پسری عبدالحسین میرزا فرمانفرما و نوۀ دختری میرزا هدایت‌الله وزیر دفتر
– درگذشت مازیار (عبدالرضا کیانی‌نژاد) در سال ۱۳۷۶خ؛ خوانندۀ موسیقی پاپ
– درگذشت کیومرث پوراحمد در سال ۱۴۰۲خ؛ فیلم‌ساز و نویسنده‌ای که یکی از مهم‌ترین فیلم‌سازان نسل بعد از انقلاب ۱۳۵۷خ بود که در دهه‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۰خ چندین فیلم و سریال ساخت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هشتم/8 فوریه در تاریخ - درگذشت جان فون نویمان و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *