ششم/۶ اسفندماه در تاریخ – زادروز امیرهوشنگ ابتهاج و…

ششم/۶ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز حسین بهاروند؛ محقق برجسته در حوزۀ زیست‌شناسی پژوهش‌گاه رویان، تا درگذشت ابوالحسن ابتهاج؛ پایه‌گذار اصلی برنامه‌ریزی توسعه در ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
ششم/۶ اسفندماه در تاریخ

ششم/۶ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– دستگیری حسین فاطمی پس از کودتای ۲۸ مرداد و چندماه اختفا در منزل دوستانش در سال ۱۳۳۲خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز امیرهوشنگ ابتهاج (ه. ا. سایه) در سال ۱۳۰۶خ؛ شاعر و پژوهش‌گر
– زادروز حسین بهاروند در سال ۱۳۵۰خ؛ محقق برجسته در حوزۀ زیست‌شناسی پژوهش‌گاه رویان، برگزیدۀ مقیم کشورهای اسلامی جایزۀ مصطفی(ص) در سال ۲۰۱۹م و برندۀ جایزۀ تی‌دبلیو.ای.اس در سال ۲۰۱۹م

 


 

  • درگذشت

– درگذشت بهرام افضلی در سال ۱۳۶۲خ؛ ناخدا یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری‌اسلامی ایران و فرماندۀ آن نیرو طی سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۲خ که یکی از عاملان پیروزی در نبردهای دریایی خلیج‌فارس در جنگ ایران و عراق بود و در ۶۷ روز از آغاز جنگ توانست نیروی دریایی عراق را عملاً تا پایان جنگ از صحنه خارج کند. درجۀ نظامی او در برخی منابع ناخدا و در برخی دیگر نیز دریادار یاد شده‌است. او به‌اتهام عضویت در شبکۀ مخفی نظامیان حزب تودۀ ایران دستگیر و به‌همراه ۹ نفر دیگر از افسران بلندپایۀ ارتش در سال ۱۳۶۲خ تیرباران شد.
– درگذشت هوشنگ عطاریان در سال ۱۳۶۲خ؛ سرهنگ نیروی زمینی ارتش‌جمهوری اسلامی ایران در جنگ ایران و عراق و فرماندۀ قرارگاه عملیاتی آن نیرو در غرب کشور که به‌اتهام عضویت در حزب تودۀ ایران دستگیر و اعدام شد.
– درگذشت بیژن کبیری در سال ۱۳۶۲خ؛ سرهنگ ارتش ایران و فاتح عملیات جنوب و شکست حصر آبادان در جنگ ایران و عراق و فرماندۀ یگان‌های کماندویی هوابرد معروف به‌کلاه سبزها که خودش پس از افشای عضویت در سازمان نظامی حزب تودۀ ایران دستگیر و به‌حکم علی یونسی اعدام شد.
– درگذشت ابوالحسن ابتهاج در سال ۱۳۷۷خ؛ پایه‌گذار اصلی برنامه‌ریزی توسعه در ایران
– درگذشت رفعت هاشم‌پور در سال ١۴٠٠خ؛ گوینده و دوبلور پیشکسوت ایرانی که از سال ۱۳۳۷خ وارد عرصهٔ دوبله شد و طی سال‌های متمادی در قبل و بعد از انقلاب ایران، در تعداد بسیار زیادی از فیلم‌های سینمایی خارجی و ایرانی گویندگی کرده‌بود.
– درگذشت فرامرز بهزاد در سال ۱۴۰۱خ؛ استاد زبان و ادبیات آلمانی در دانشگاه تهران، مترجم و فرهنگ‌نویس پیشکسوت که آثاری از برتولت برشت و فرانتس کافکا را از آلمانی به‌فارسی برگردانده است. «فرهنگ آلمانی-فارسی فرامرز بهزاد» یکی از معتبرترین فرهنگ‌های آلمانی به‌فارسی است. او همچنین کتاب علمی «هشت گناه بزرگ انسان متمدن» نوشتۀ کنراد لورنتس را با همکاری پدرش، محمود بهزاد ترجمه کرد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نوزدهم/19 فروردین‌ماه در تاریخ - درگذشت صادق هدایت و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *