ششم/۶ خردادماه در تاریخ – درگذشت علامه قزوینی و…

ششم/۶ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از درگذشت عبدالجواد بجنگردی (ادیب نیشابوری، ادیب اول/یکم)؛ ادیب، شاعر، محقق، مدرس و اندیشمند معروف دورۀ مشروطه، تا درگذشت علامه قزوینی؛ ادیب و پژوهش‌گر تاریخ و فرهنگ ایرانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
ششم/۶ خردادماه در تاریخ

ششم/۶ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– جشن خردادگان؛ به‌پاسداشت آب و آبادانی

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز میرزا محمدعلی‌خان تربیت در سال ۱۲۵۶خ؛ روزنامه‌نگار و دولت‌مرد ایرانی که مؤسس کتابخانۀ تربیت، از آزادی‌خواهان و روشنفکران آذربایجان و از فعالان انقلاب مشروطه بود.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت عبدالجواد بجنگردی (ادیب نیشابوری) در سال ۱۳۰۵خ؛ ادیب، شاعر، محقق، مدرس و اندیشمند معروف دورۀ مشروطه که به‌دو زبان فارسی و عربی شعر می‌سرود. در تاریخ ادبیات ۱۵۰ سال اخیر در نیشابور، ۲ نفر معروف به «ادیب» بودند؛ یکی میرزا عبدالجواد بجنگردی معروف به «ادیب اول»، و دیگری شیخ محمدتقی ادیب نیشابوری معروف به «ادیب دوم» و متخلص به «راموز» که شاگرد ادیب اول بوده‌است.
– درگذشت علامه میرزا محمد بن عبدالوهاب قزوینی (علامه قزوینی) در سال ۱۳۲۸خ؛ ادیب و پژوهش‌گر تاریخ و فرهنگ
– درگذشت علی‌اکبر سیاسی در سال ۱۳۶۹خ؛ روان‌شناس، مؤلف، سیاست‌مدار، مؤسس و رئیس دانشگاه تهران از سال ۱۳۲۱ تا ۱۳۳۳خ که چندین‌بار وزیر در دولت ایران بود.
– درگذشت هادی پاکزاد در سال ۱۳۹۵خ؛ آهنگساز، خواننده و ترانه‌سرای موسیقی آلترنتیو راک که برخی خبرگزاری‌ها علت مرگ او را خودکشی اعلام کردند.

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هجدهم/18 تیرماه در تاریخ - درگذشت مهدی آذر یزدی و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *