نوزدهم/۱۹ خردادماه در تاریخ – درگذشت پرویز ورجاوند و…

نوزدهم/۱۹ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز رامین پوراندرجانی؛ پزشک بازداشتگاه کهریزک که در ساختمان بهداری نیروی انتظامی تهران درگذشت، تا درگذشت پرویز ورجاوند؛ باستان‌شناس و از فعالین سیاسی تاریخ معاصر که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نوزدهم/۱۹ خردادماه در تاریخ

نوزدهم/۱۹ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– نامۀ تاریخی هاشمی رفسنجانی به‌رهبر وقت ایران در سال ۱۳۸۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز الهام‌السادات اصغری در سال ۱۳۶۰خ؛ شناگر اهل ایران که در سن ۲۶ سالگی با طی مسیر رفت‌و‌برگشت ۱۲ کیلومتری منطقۀ مرزگاه تا چیلک در ساحل شهر نوشهر کنار دریای خزر و در مدت ۵ ساعت، حد نصاب جدیدی در رشتۀ آب‌های آزاد ثبت کرد. وی در حرکتی نمادین و در پروژه‌ای مشترک با دانیال توحیدی قهرمان قایقرانی، با شنا در مسیر ۱۰ کیلومتری از تالاب میانکاله در مازندران جهت حمایت از محیط‌زیست و فوک خزری، این مسیر را به‌تنهایی طی کرد و مشعل و نماد این حرکت نمادین را در بندر آشوراده در بندر ترکمن استان گلستان به‌دست دانیال توحیدی سپرد، تا وی نیز با پاروزنی و طی مسیر هزارکیلومتری ساحل خزر با کایاک یک‌نفره، مشعل را به‌قهرمانان سایر کشورهای حاشیۀ خزر تحویل دهد.
– زادروز رامین پوراندرجانی در سال ۱۳۶۲خ؛ پزشک بازداشتگاه کهریزک که در ساختمان بهداری نیروی انتظامی تهران درگذشت.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت فرج‌الله سیفی کمانگر (دکتر کمالی) در سال ۱۳۵۹خ؛ از بازجویان ساواک در کمیتۀ مشترک ضد خرابکاری که پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷خ، برای مدتی مخفی شد تا این‌که در تاریخ ۲۰ آذرماه ۱۳۵۸خ برای گرفتن گواهی عدم تعقیب به‌زندان اوین مراجعه کرده‌بود، توسط انقلابی‌ها شناسایی و دستگیر شد. او در دادگاه انقلاب به‌اعدام محکوم شد و حکم او نیز اجرا گردید.
– درگذشت ذبیح‌الله حکیم‌الهی دشتی (ذبیح‌الله منصوری) در سال ۱۳۶۵خ؛ از پُرکارترین مترجمان تاریخ مطبوعات و ادبیات ایران، روزنامه‌نگار، نویسنده و به‌گفتۀ خودش قهرمان بوکس سبک‌وزن ایران بود.
– درگذشت پرویز ورجاوند در سال ۱۳۸۶خ؛ استاد دانشگاه، باستان‌شناس و از فعالین سیاسی تاریخ معاصر

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  شانزدهم/16 خردادماه در تاریخ - درگذشت نادر ابراهیمی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *