هجدهم/۱۸ دی‌ماه در تاریخ – زادروز سیدیحیی دولت‌آبادی و…

هجدهم/۱۸ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز سیدیحیی دولت‌آبادی؛ نویسندۀ وقایع مشروطیت و پس از مشروطیت و از مؤسسان نهادهای نوین آموزشی در ایران، تا درگذشت ابوالفضل لسانی؛ روزنامه‌نگار، نویسنده، قاضی، وکیل دادگستری و سناتور که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هجدهم/۱۸ دی‌ماه در تاریخ

هجدهم/۱۸ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– انتشار نخستین شماره از روزنامۀ وقایع اتفاقیه در ایران در سال ۱۲۲۹خ که به‌کوشش امیرکبیر منتشر شد.
– در سال ۱۳۵۹خ؛ عملیات نصر در جریان جنگ ایران و عراق توسط نیروهای مسلح ایران انجام شد.
– تعطیلات سراسری استان کرمان در پی کشته‌شدن قاسم سلیمانی (در عملیات آذرخش کبود) و کنترل وضعیت مراسم از کنترل خارج‌شدۀ تشییع قاسم سلیمانی در سال ۱۳۹۸خ که تلفاتی به‌همراه داشت.
– عملیات شهید سلیمانی در سال ۱۳۹۸خ؛ یک عملیات نظامی که طی آن، نیروی هوافضای سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی با پرتاب شماری از موشک‌های بالستیک از کرمانشاه، پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار عراق و پایگاهی در اربیل را که محل استقرار نیروهای آمریکایی بودند، هدف قرار داد.
– پرواز شمارۀ ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین در سال ۱۳۹۸خ یک پرواز مسافربری متعلق به‌هواپیمایی بین‌المللی اوکراین از مبدأ تهران به‌مقصد کی‌یف بود که در عملیات شهید سلیمانی هدف شلیک پدافند هوایی سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی قرار گرفت و ساقط شد که همۀ ۱۷۶ سرنشین این پرواز جان باختند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز سیدیحیی دولت‌آبادی در سال ۱۲۴۱خ؛ شاعر، خوش‌نویس، نویسندۀ وقایع مشروطیت و پس از مشروطیت، از مؤسسان نهادهای نوین آموزشی در ایران مانند انجمن معارف مدرسۀ سادات و از جمله رجال سیاسی عصر مشروطه و دوران پس از آن تا اوایل حکومت رضاشاه که پست‌های سیاسی مانند چندبار نمایندگی مجلس شورای ملی را در مقاطع متعدد تجربه کرد.
– زادروز احمد گلچین‌معانی در سال ۱۲۹۵خ؛ شاعر، نویسنده و پژوهش‌گر ایرانی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ابوالفضل لسانی در سال ۱۳۳۷خ؛ روزنامه‌نگار، نویسنده، قاضی، وکیل دادگستری و سناتور
– درگذشت بکتاش آبتین (نام شناسنامه‌ای؛ مهدی کاظمی) در سال ۱۴۰۰خ؛ فیلم‌ساز، شاعر، نویسنده، منتقد و زندانیِ سیاسی که از سال ۱۳۹۱خ (پس از زندانی‌شدن منیژه نجم عراقی) منشیِ کانون نویسندگان ایران و از سال ۱۳۹۳خ یکی از دبیران این کانون بود. وی در پی ابتلا به‌کرونا و اقدام دیرهنگام مسئولان زندان اوین برای انتقالش به‌بیمارستان، تعلل در روند درمان او و تأخیر در اعطای مرخصی از زندان، در بیمارستانی در تهران درگذشت.
– درگذشت محسن جعفری راد در سال ۱۴۰۱خ؛ روزنامه‌نگار، نویسندۀ سینمایی، منتقد و کارگردان سینما و مستندسازی که در جریان سرکوب اعتراضات «زن زندگی آزادی»، در پی دستگیری توسط نیروهای انتظامی به‌دلیلی که مشخص نشده، درگذشت. هوشنگ گلمکانی، مدیر مجلۀ «فیلم امروز» از بازداشت او در جریان اعتراضات کرج خبر داد و دلیل فوتش را «خودکشی» اعلام کرد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یکم/1 اسفندماه در تاریخ - زادروز حسین شاه‌حسینی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *