هجدهم/۱۸ فوریه در تاریخ – درگذشت جولیوس رابرت اوپنهایمر و…

هجدهم/۱۸ فوریه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز انزو آنسلمو فراری؛ صنعت‌گر ایتالیایی و مؤسس شرکت فراری، تا درگذشت میکل‌آنژ؛ نقاش و پیکرتراش و معمار و چکامه‌سرای ایتالیایی رنسانسِ والا (رنسانس متعالی) و زادۀ جمهوری فلورانس که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هجدهم/۱۸ فوریه در تاریخ

هجدهم/۱۸ فوریه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۲۲۹م؛ در جریان ششمین جنگ صلیبی، فریدریش دوم، امپراتور مقدس روم، با انعقاد پیمان ۱۰ سالۀ آتش‌بس با الکامل محمد، سلطان ایوبی، بدون هیچ جنگی، اورشلیم، نصره و بیت‌اللحم را به‌تصرف درآورد.
– زمین‌لرزه در بدخشان تاجیکستان و پدیدآمدن سد طبیعی سریز در سال ۱۹۱۱م

 


 

  • زادروزها

– زادروز چین شی هوانگ در سال ۲۵۹ق.م؛ اولین پادشاه دودمان چین و نخستین امپراتوری که چین را یکپارچه نمود. شاید نام کشور چین از نام چین شی هوانگ گرفته شده‌باشد.
– زادروز ابراهیم حاقِلانی در سال ۱۶۰۵م؛ فیلسوف، زبان‌شناس و دانشمند لبنانی مارونی
– زادروز آلساندرو ولتا در سال ۱۷۴۵م؛ دانشمند نام‌دار ایتالیایی و مخترع باتری‌های نسل امروز
– زادروز پل لکرو در سال ۱۸۲۶م؛ مجسمه‌ساز اهل فرانسه که با نام ژاک فرانس کار می‌کرده‌است. مجسمه‌ای نیم‌تنه، اثر وی در موزه‌ای در روان موجود است.
– زادروز راماکریشنا در سال ۱۸۳۶م؛ سرسلسلۀ بسیاری از مکاتب معنوی هند امروز
– زادروز ارنست ماخ در سال ۱۸۳۸م؛ فیلسوف مشهور و فیزیک‌دان برجستۀ اتریشی در قرون ۱۹ و ۲۰م
– زادروز هری بریرلی در سال ۱۸۷۱م؛ متالوژیست انگلیسی که به‌خاطر اختراع فولاد زنگ‌نزن (که بعدها در دنیای انگلیسی‌زبان فولاد ضد زنگ نامیده‌شد) شناخته شده‌است. بر اساس تاریخ شفیلد، اختراع او امکان دسترسی توده‌ها به‌کارد و چنگال ارزان‌قیمت را فراهم کرد و موجب گسترش تجارت سنتی کارد و چنگال در شهرها شد.
– زادروز نیکوس کازانتزاکیس در سال ۱۸۸۳م؛ نویسنده، شاعر، خبرنگار، مترجم و جهان‌گرد یونانی و نویسنده‌ای که دغدغۀ جامعۀ بشری را داشته و عمیقاً به‌تحلیل آن‌ها پرداخته‌است.
– زادروز آندره رابرت بروتون در سال ۱۸۹۶م؛ شاعر، نویسنده، پیشگام و نظریه‌پرداز فراواقع‌گرا (سورئالیست) فرانسوی
– زادروز انزو آنسلمو فراری در سال ۱۸۹۸م؛ صنعت‌گر ایتالیایی و مؤسس شرکت فراری، تولیدکنندۀ اتومبیل‌های سوپراسپورت
– زادروز روبرتو باجو در سال ۱۹۶۷م؛ بازیکن فوتبال نامدار ایتالیایی و از مشهورترین بازیکنان تاریخ فوتبال

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  شانزدهم/16 جولای در تاریخ - درگذشت رابرت مادرول و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت قوبلای‌خان مغول در سال ۱۲۹۴م؛ یکی از نوادگان چنگیزخان و پنجمین خان بزرگ امپراتوری مغول که سلسلۀ یوان را در سال ۱۲۷۱م در چین بنیاد نهاد.
– درگذشت مارتین لوتر در سال ۱۵۴۶م؛ کشیش متجدد و مترجم انجیل به‌زبان آلمانی و اصلاح‌طلب مذهبی که یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌ها در تاریخ آیین مسیحیت و از پیشوایان نهضت اصلاحات پروتستانی به‌شمار می‌رود.
– درگذشت میکل‌آنژ در سال ۱۵۶۴م؛ نقاش، پیکرتراش، معمار و چکامه‌سرای ایتالیایی رنسانس والا و زادۀ جمهوری فلورانس که اثری شگرف بر گسترش هنر غربی داشت.
– درگذشت کارل گوستاو یاکوب یاکوبی در سال ۱۸۵۱م؛ ریاضی‌دان آلمانی که پدیدآورندۀ نظریۀ توابع بیضوی است و در نظریۀ اعداد نیز، خدمات شایسته‌ای کرده‌است.
– درگذشت گریگوری کنستانتینوویچ اُرژُنیکیدزه (سرگو اُرژُنیکیدزه) در سال ۱۹۳۷م؛ بلشویک گرجی‌تبار و عضو پولیتبورو حزب کمونیست اتحاد شوروی
– درگذشت جولیوس رابرت اوپنهایمر در سال ۱۹۶۷م؛ فیزیک‌دان نظری آمریکایی که همراه با انریکو فرمی، به‌خاطر نقشش در پروژۀ منهتن، پروژه‌ای در زمان جنگ جهانی دوم که به‌ساخت اولین بمب اتمی منجر شد، در جهان به‌عنوان پدر بمب اتمی شناخته شده‌است.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *