هفتم/۷ آگوست در تاریخ – درگذشت الیور هاردی و…

هفتم/۷ آگوست در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز لوئیس لیکی؛ دیرین‌شناس، باستان‌شناس و مردم‌شناس بریتانیایی‌کنیایی، تا درگذشت ویلهلم لیبکنشت؛ انقلابی آلمانی، رفیق و دوست نزدیک مارکس در اتحادیه‌های کمونیست‌ها که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفتم/۷ آگوست در تاریخ

هفتم/۷ آگوست در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– نخستین نمایش مکبث (نمایشنامه‌ای تراژیک، اثر ویلیام شکسپیر) در یک سالن عمومی در سال ۱۶۰۶م
– پیروزی سیمون بولیوار در نبرد بویاکا بر نیروهای اسپانیا در سال ۱۸۱۹م
– قتل‌عام ۳ هزار آشوری توسط دولت عراق در روستای سمیل در عراق در سال ۱۹۳۳م
– در سال ۱۹۹۸م؛ در جریان بمب‌گذاری ۱۹۹۸م، سفارت ایالات متحده در اثر انفجار ۲ کامیون انتحاری به‌شکل هم‌زمان که سفارت‌خانه‌های ایالات متحده در دارالسلام، پایتخت تانزانیا و نایروبی، پایتخت کنیا را هدف قرار داده‌بود، مجموعاً ۲۲۴ تَن، از جمله ۱۲ آمریکایی کشته و بیش از ۴ هزار نفر زخمی شدند. ۲۱۳ تَن از کشته‌ها و بیشتر زخمی‌ها (تنها ۸۵ تن در دارالسلام زخمی شدند) که متعلق به‌نایروبی بود.
– در سال ۲۰۰۸م؛ در جریان جنگ در اوستیای جنوبی، پس از روزها نبرد سنگین میان نیروهای گرجی و استقلال‌طلبان اوستیای جنوبی، با عملیات غافلگیرانۀ گرجستان و تصرف چخینوالی، پایتخت اوستیا آغاز شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز بهاءالدین سُبْکی در سال ۱۳۱۹م؛ محدث، فقیه، مدرس، ادیب، نویسنده و شاعر مصری در سدۀ ۸ه.ق
– زادروز الیزابت باتوری (اِرژِبِت باتوری) در سال ۱۵۶۰م؛ گرفین (یک لقب اشرافی رایج در قرون وسطی در اروپا) مجاری از خانوادۀ اشرافی باتوری در پادشاهی مجارستان که بنا بر روایاتی مرتکب اعمال وحشتناک و بی‌رحمانه‌ای شد و اکنون در سراسر جهان به‌عنوان یکی از نمادهای خون‌آشامی شناخته می‌شود. او قدرت‌مندترین قاتل زنجیره‌ای زن در تاریخ بوده و در کتاب رکوردهای گینس لقب نیرومندترین قاتل زن را گرفته‌است؛ اگرچه تعداد دقیق قربانیان او هنوز مورد بحث است.
– زادروز کامیلو گُلجی (کامیلو گُلژی) در سال ۱۸۴۳م؛ زیست‌شناس ایتالیایی برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۰۶م به‌خاطر مطالعۀ دستگاه عصبی
– زادروز امیل نولده در سال ۱۸۶۷م؛ نقاش آلمانی و یکی از اولین نقاشان اکسپرسیونیسم و یکی از نقاشان بزرگ آبرنگ قرن ۲۰م
– زادروز گرترود مارگارت زله (ماتا هاری) در سال ۱۸۷۶م؛ رقاص هلندی‌آلمانی و متهم به‌جاسوسی در جریان جنگ جهانی اول در خاک فرانسه برای آلمانی‌ها
– زادروز لوئیس لیکی در سال ۱۹۰۳م؛ دیرین‌شناس، باستان‌شناس و مردم‌شناس بریتانیایی‌کنیایی
– زادروز جیمز رندی در سال ۱۹۲۸م؛ شعبده‌باز صحنۀ نمایش کانادایی‌آمریکایی و یک شک‌گرای علمی که به‌سبب به‌چالش‌کشیدن ادعاهای ماوراطبیعه و شبه‌علم شهرت یافته‌است.
– زادروز الینور اوستروم در سال ۱۹۳۳م؛ متفکر اقتصاد سیاسی اهل آمریکا که در سال ۲۰۰۹م موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل علوم اقتصادی شد و در عین حال، اولین زنی است که تاکنون این جایزه را دریافت کرده‌است.
– زادروز سوفیا روتارو در سال ۱۹۴۷م؛ خواننده و ترانه‌سرای پاپ، آهنگ‌ساز، رقصنده، تهیه‌کنندۀ موسیقی و فیلم، بازیگر و نویسندۀ روسی‌اوکراینی اهل مولداو
– زادروز جاناتان پولارد در سال ۱۹۵۴م؛ جاسوس یهودی اهل ایالات متحدۀ آمریکا که به‌جرم جاسوسی برای اسرائیل به‌حبس ابد محکوم شد. وی ۳۰ سال در ایالت کارولینای شمالی در زندان به‌سر برد و طرفداران زیادی در اسرائیل دارد.
– زادروز دیوید ویلیام دوکاونی در سال ۱۹۶۰م؛ کمدین، هنرپیشه، کارگردان، نویسندۀ آمریکایی و برندۀ جایزۀ گلدن‌گلوب
– زادروز میشائل وایکات در سال ۱۹۶۲م؛ گیتارنواز، آهنگ‌ساز و موسیقی‌دان، یکی از اعضای اولیۀ گروه هلووین اهل آلمان
– زادروز جیمی دنال ویلز در سال ۱۹۶۶م؛ بنیان‌گذار و رئیس بنیاد ویکی‌مدیا
– زادروز شارلیز ترون در سال ۱۹۷۵م؛ هنرپیشه و تهیه‌کنندۀ آفریقای‌جنوبی‌آمریکایی و برندۀ جایزۀ اسکار و یکی از گران‌ترین بازیگران زن جهان

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌نهم/29 فروردین‌ماه در تاریخ - درگذشت بیژن جَزَنی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت یونس یاکوب برسلیوس در سال ۱۸۴۸م؛ شیمی‌دان سوئدی که به‌همراه جان دالتون، آنتوان لاووازیه، رابرت بویل، به‌عنوان پدران شیمی مدرن شناخته می‌شوند. کارهای وی در زمینۀ شیمی، کشف چندین عنصر و ابداع سیستم فرمول‌بندی شیمیایی بود و همچنین نام‌های شیمی آلی، هالوژن، کاتالیزور و پروتئین از ابداعات وی است.
– درگذشت ویلهلم لیبکنشت در سال ۱۹۰۰م؛ انقلابی آلمانی، رفیق و دوست نزدیک مارکس در اتحادیه‌های کمونیست‌ها در دهۀ ۱۸۴۰م و از بنیان‌گذاران، پیش‌کسوتان و رهبران حزب سوسیال‌دموکرات آلمان
– درگذشت رابیندرانات تاگور در سال ۱۹۴۱م؛ شاعر، نمایشنامه‌نویس، فیلسوف، موسیقی‌دان و چهره‌پرداز اهل بنگال هند که به‌عنوان نخستین آسیایی، برندۀ جایزۀ نوبل بود.
– درگذشت الیور هاردی در سال ۱۹۵۷م؛ هنرپیشۀ کمدی سینمای آمریکا که همراه با استن لورل، گروه ۲ نفره تشکیل دادند (لورل‌هاردی) که به‌مدت ۳۰ سال فیلم‌های کمدی بسیاری را تولید کردند.
– درگذشت رودلف هس در سال ۱۹۸۷م؛ یکی از چهره‌های مؤثر حزب نازی (حزب ناسیونال‌سوسیالیست کارگران آلمان) و معاون آدولف هیتلر

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *