هفدهم/۱۷ آگوست در تاریخ – درگذشت رودلف هس و…

هفدهم/۱۷ آگوست در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز وی. اس. نایپل؛ رمان‌نویس و مقاله‌نویس ترینیدادی‌بریتانیایی با ریشۀ هندی، تا درگذشت رودلف هس؛ یکی از چهره‌های مؤثر حزب نازی (حزب ناسیونال‌سوسیالیست کارگران آلمان) و معاون آدولف هیتلر که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفدهم/۱۷ آگوست در تاریخ

هفدهم/۱۷ آگوست در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۴۵م؛ اندونزی از هلند مستقل شد.
– در سال ۱۹۷۰م؛ ونرا ۷ (فضاپیمای اتحاد جماهیر شوروی) به‌فضا شلیک شد.
– در سال ۱۹۷۵م؛ کشتی یخ‌شکن اتمی آرکتیکا شوروی، به‌عنوان نخستین کشتی به‌قطب شمال رسید.
– در سال ۱۹۸۲م؛ نخستین لوح‌های فشرده (سی‌دی) در آلمان عرضه شدند.
– در سال ۱۹۸۴م؛ پرو، دولت مستقل جمهوری دموکراتیک عربی صحرا که هم‌اکنون در اشغال مراکش است را به‌رسمیت شناخت.
– در سال ۱۹۹۰م؛ نخستین گروه از اسرای ایرانی جنگ ایران و عراق، آزاد و وارد خاک ایران شدند.
– در سال ۱۹۹۹م؛ در اثر زلزله‌ای بزرگ به‌شدت ۷/۶ در مقیاس ریشتر در ازمیت در شمال غربی ترکیه، بیش ۱۷ هزار نفر کشته و ۴۴ هزار نفر مجروح و نیم‌میلیون نفر بی‌خانمان شدند.
– در سال ۲۰۰۵م؛ در پی سپرده‌شدن کنترل منطقه به‌دولت خودگردان فلسطین، اولین موج کوچ اجباری شهرک‌نشینان اسرائیلی از نوار غزه آغاز شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ژان سوم سوبیسکی در سال ۱۶۲۹م؛ یکی از مشهورترین پادشاهان مشترک‌المنافع لهستان‌لیتوانی و شاه لهستان و دوک بزرگ لیتوانی که دورۀ ۲۲ سالۀ فرمانروایی‌اش، عصر ثبات و موازنۀ قدرت در لهستان به‌حساب می‌آید، خصوصاً پس از آشوب‌های فراوان در این کشور که بر اثر جنگ‌های متعدد و قیام خملنیتسکی به‌وجود آمده‌بود. همچنین او فرماندۀ نظامی توانایی بود که بیشترین شهرت خود را مدیون پیروزی ارزشمندش بر تُرک‌های عثمانی در نبرد وین در سال ۱۶۸۳م بود. او پس از پیروزی‌هایش بر تُرک‌ها به‌لقب شیر لهستان نائل آمد و توسط پاپ به‌عنوان منجی مسیحیت در اروپا معرفی شد.
– زادروز کارل یکم در سال ۱۸۸۷م؛ فرمانروای اتریش‌مجارستان، امپراتور اتریش، پادشاه مجارستان، بوهم و کرواسی و آخرین پادشاه دودمان هابسبورگ‌لوران
– زادروز وی. اس. نایپل در سال ۱۹۳۲م؛ رمان‌نویس و مقاله‌نویس ترینیدادی‌بریتانیایی با ریشۀ هندی
– زادروز رابرت دنیرو در سال ۱۹۴۳م؛ بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان آمریکایی که منحصراً برای همکاری‌اش با فیلم‌سازی به‌نام مارتین اسکورسیزی معروف است و دریافت‌کنندۀ افتخارات گوناگونی نظیر ۲ جایزۀ اسکار، ۱ جایزۀ گلدن‌گلوب، جایزۀ سیسیل بی‌دمیل و ۱ جایزۀ یک‌عمر دستاورد هنری انجمن بازیگران فیلم بوده‌است.
– زادروز لارنس ژوزف الیسون در سال ۱۹۴۴م؛ یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل شرکت اوراکل، یکی از شرکت‌های عمده در زمینۀ نرم‌افزارهای پایگاه داده‌است. مجلۀ بلومبرگ گزارش داده که او در ردۀ هشتم ثروت‌مندترین افراد در دنیاست. در سال ۲۰۲۱م، بلومبرگ اعلام کرد که ارزش خالص دارایی‌های وی در حدود ۱۱۵ میلیارد دلار است.
– زادروز هرتا مولر در سال ۱۹۵۳م؛ نویسنده، شاعر و مقاله‌نویس رومانیایی‌تبار آلمانی که در سال ۲۰۰۹م برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات شد.
– زادروز شان جاستین پن در سال ۱۹۶۰م؛ بازیگر، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کنندۀ آمریکایی
– زادروز تیری آنری در سال ۱۹۷۷م؛ مربی فوتبال و بازیکن فوتبال حرفه‌ای پیشین اهل فرانسه

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفتم/7 فروردین‌ماه در تاریخ - زادروز خسرو شکیبایی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت خوزه د سن مارتین در سال ۱۸۵۰م؛ سپهسالار آرژانتینی و رهبر کامیاب آمریکای جنوبی در راه دست‌یابی به‌استقلال از اسپانیا در جریان جنگ‌های استقلال آرژانتین که قهرمان ملی آرژانتین شناخته می‌شود و بالاترین نشان این کشور به‌افتخار او نام‌گذاری گشته‌است.
– درگذشت اومبرتو بوچونی در سال ۱۹۱۶م؛ یکی از بزرگ‌ترین آینده‌گرایان میلان که در شکل‌دهی به‌نقاشی و پیکرتراشیِ آینده‌گری نقش به‌سزایی داشت و بسیاری او را باذوق‌ترین نقاش آینده‌گرا می‌دانند. او از شاگردان جاکومو بالا بود.
– درگذشت ژوزف فرنان هانری لژه در سال ۱۹۵۵م؛ نقاش، مجسمه‌ساز و فیلم‌ساز فرانسوی در سبک‌های کوبیسم و اورفیسم
– درگذشت لودویگ میس فندر روهه در سال ۱۹۶۹م؛ معمار مشهور آلمانی‌آمریکایی و سومین مدیر باوهاوس (یک مدرسۀ معماری و هنرهای کاربردی در آلمان)
– درگذشت اتو اشترن در سال ۱۹۶۹م؛ فیزیک‌دان آلمانی و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک
– درگذشت رودلف هس در سال ۱۹۸۷م؛ یکی از چهره‌های مؤثر حزب نازی (حزب ناسیونال‌سوسیالیست کارگران آلمان) و معاون آدولف هیتلر
– درگذشت ژان گرزو در سال ۲۰۰۰م؛ هنرمند، نقاش و تصویرگر ارمنی‌فرانسوی
– درگذشت جرارد سوزی در سال ۲۰۰۴م؛ از مشهورترین خوانندگان باریتون (گونه‌ای از صدای مردانه در خوانندگی) جهان و اهل فرانسه‌

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *