پانزدهم/۱۵ بهمن‌ماه در تاریخ – زادروز محمدعلی فردین و…

پانزدهم/۱۵ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز داریوش اقبالی (داریوش)؛ خواننده، بازیگر و فعال اجتماعی در زمینۀ موسیقی راک و پاپ ایرانی، تا درگذشت میرزای شیرازی؛ مرجع‌تقلید شیعۀ ایرانی و صاحب حکم تحریم تنباکو که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پانزدهم/۱۵ بهمن‌ماه در تاریخ

پانزدهم/۱۵ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– جشن میانۀ زمستان
– آغاز گاه‌شماری اچمی؛ یک تقویم خورشیدی کشاورزی جنوبی که در مناطق اچمی جنوب ایران و البته در ادبیات کشورهای حوزۀ خلیج‌فارس رواج دارد.

 


 

  • وقایع

– تیراندازی به‌محمدرضاشاه پهلوی در دانشگاه تهران و زخمی‌شدن وی در سال ۱۳۲۷خ
– انتخاب دولت موقت انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷خ
– تأسیس فرهنگستان علوم جمهوری‌اسلامی ایران در سال ۱۳۶۶خ
– پرتاب موفقیت‌آمیز ماهوارۀ امید (ماهوارۀ تحقیقاتی) در سال ۱۳۸۷خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز لطفی علی‌عسکرزاده (لطفی‌زاده، لطفی ع.زاده) در سال ۱۲۹۹خ؛ ریاضی‌دان، دانشمند کامپیوتر، مهندس برق و استاد علوم رایانه در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و مبدع نظریۀ منطق فازی و شاخه‌های متنوع آن
– زادروز رحیم معینی کرمانشاهی در سال ۱۳۰۱خ؛ نقاش، روزنامه‌نگار، نویسنده، شاعر و ترانه‌سرا
– زادروز محمدعلی فردین در سال ۱۳۰۹خ؛ هنرپیشه، کارگردان سینما و کُشتی‌گیر
– زادروز فرح‌دخت عباس طاقانی (پوران) در سال ۱۳۱۲خ؛ خواننده و بازیگر
– زادروز فرهاد ارژنگی در سال ۱۳۱۷خ؛ آهنگ‌ساز، نوازندۀ تار و نقاش
– زادروز داریوش اقبالی (داریوش) در سال ۱۳۲۹خ؛ خواننده، بازیگر و فعال اجتماعی که در زمینۀ موسیقی راک و پاپ ایرانی فعالیت می‌کند و جنس صدای وی بیس است. او عضو سازمان عفو بین‌الملل نیز می‌باشد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت سیدمحمدحسن حسینی شیرازی (میرزای شیرازی و میرزای مجدد) در سال ۱۲۷۳خ؛ مرجع‌تقلید شیعۀ ایرانی (مرجعیت عام شیعیان در سال ۱۲۴۳خ) و صاحب حکم تحریم تنباکو
– درگذشت ناصر فخرآرایی در سال ۱۳۲۷خ؛ وی فردی بود که در تاریخ ۱۵ بهمن‌ماه ۱۳۲۷خ در مراسم سالگرد افتتاح دانشگاه تهران در ساعت ۳ بعدازظهر در مقابل دانشکدۀ حقوق اقدام به‌ترور محمدرضاشاه پهلوی کرد. علی‌رغم این‌که ناصر فخرایی با رولوری که در دست داشت، ۵ گلوله به‌سوی شاه شلیک کرد، اما او از این سوءقصد، جان سالم به‌در برد، ولی فخرآرایی کشته‌شد و انگیزه‌های او از این کار در پرده‌ای از ابهام باقی‌ماند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هفتم/27 جولای در تاریخ - درگذشت گرترود استاین و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *