پانزدهم/۱۵ مردادماه در تاریخ – درگذشت عباس بابایی و…

پانزدهم/۱۵ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز جواد معروفی؛ آهنگ‌ساز و تنظیم‌کنندۀ ارکستر گُل‌های رنگارنگ و نوازندۀ پیانو، تا درگذشت سروش کتیبه؛ منشی مخصوص دکتر شاپور بختیار و از اعضای نهضت مقاومت ملی ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پانزدهم/۱۵ مردادماه در تاریخ

پانزدهم/۱۵ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– عملیات کوچک ثارالله در قصر شیرین توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۱خ
– آغاز عملیات قدس ۵ در سال ۱۳۶۴خ
– پذیرش آتش‌بس جنگ بین ایران و عراق در سال ۱۳۶۷خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز سیدجلال‌الدین تهرانی در سال ۱۲۷۵خ؛ اخترشناس، ریاضی‌دان و سیاست‌مدار ایرانی در دوران پهلوی که چند مرتبه وزیر و سناتور و تولیت آستان قدس رضوی شد و در آستانۀ انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷خ به‌ریاست شورای سلطنت منصوب شد. استعفای او به‌عنوان شرط ملاقات با سیدروح‌الله خمینی در نوفل‌لوشاتو نیز ضربۀ مهمی به‌نظام پادشاهی در ایران بود.
– زادروز جواد معروفی در سال ۱۲۹۱خ؛ آهنگ‌ساز و تنظیم‌کنندۀ ارکستر گُل‌های رنگارنگ و نوازندۀ پیانو و فرزند استاد موسی معروفی نوازندۀ تار
– زادروز امیر خداوردی در سال ۱۳۵۹خ؛ نویسنده، دین‌پژوه و منتقد ادبی ایرانی
– زادروز رومینا اشرفی در سال ۱۳۸۵خ؛ دختر نوجوان ۱۴ سالۀ ایرانی اهل تالش که پدرش او را به‌قتل رساند. او پیش از مرگ به‌علت مخالفت خانواده با ازدواجش، به‌همراه دوست‌پسرش از خانه گریخته‌بود، اما پلیس او را دستگیر کرد و به‌پدرش تحویل داد. قتل او واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به‌همراه داشت. طبق گفتۀ برخی منابع، پدر او پس از مشورت با دامادش که وکیل دادگستری است و با اطلاع از این‌که در قانون مجازات اسلامی ولی‌دم قصاص نمی‌شود، وی را با داس به‌قتل رساند.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت قباد دوم (شیرویه، کُواذ) در سال ۷خ؛ بیست‌و‌پنجمین پادشاه ساسانی که به‌مدت چندماه سلطنت کرد. او پسر خسرو پرویز و مریم دختر موریکیوس، امپراتور بیزانس است. وی بر علیه پدرش دست به‌کودتایی خونین زد و در فهرست پادشاهان ساسانی، قباد دوم است، اما در فهرست عمومی شاهان ایران باستان، با احتساب کیقباد کیانی که به قَباد بزرگ شهرت داشته، قباد سوم به‌شمار می‌آید.
– درگذشت عباس بابایی در سال ۱۳۶۶خ؛ سرتیپ‌خلبان نورثروپ اف-۵ و اف-۱۴ تام‌کت نیروی هوایی ارتش جمهوری‌اسلامی ایران و معاون عملیات فرماندهی این نیرو از ۹ آذر ۱۳۶۲ تا ۱۵ مرداد ۱۳۶۶خ که بر اثر شلیک پدافند خودی سپاه پاسداران کشته شد.
– درگذشت شاپور بختیار (ترور) در سال ۱۳۷۰خ؛ سیاستمدار ایرانی، دبیرکل سابق حزب ایران، عضو اخراج‌شدۀ جبهۀ ملی ایران، بنیان‌گذار نهضت مقاومت ملی ایران (در سال ۱۳۵۹خ) و آخرین نخست‌وزیر ایران، پیش از انقلاب ۱۳۵۷خ ایران
– درگذشت سروش کتیبه (ترور) در سال ۱۳۷۰خ؛ منشی مخصوص دکتر شاپور بختیار و از اعضای نهضت مقاومت ملی ایران
– درگذشت نورالدین کیانوری در سال ۱۳۷۷خ؛ فعال سیاسی ایرانی و دبیر اول کمیتۀ مرکزی حزب تودۀ ایران در سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۲خ
– درگذشت پرویز شاپور در سال ۱۳۷۸خ؛ نویسندۀ مشهور و همچنین همسر فروغ فرخزاد
– درگذشت احمد نجاتی کارگر در سال ۱۳۸۸خ؛ از بازداشت‌شدگان بازداشتگاه کهریزک که به‌دلیل ضرب و شتم در بازداشتگاه بعد از آزادی به‌دلیل از دست‌دادن هر ۲ کلیه کشته‌شد.
– درگذشت مصطفی صالحی در سال ۱۳۹۹خ؛ از معترضان اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶خ ایران که در سال ۱۳۹۶خ در شهر کهریزسنگ از توابع شهرستان نجف‌آباد در اصفهان دستگیر و در سال ۱۳۹۹خ اعدام شد. او پس از انتقال به‌سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام، در ۲۴ ساعت پایان عمرش نتوانست با خانواده‌اش تماس بگیرد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌ام/30 ژانویه در تاریخ - درگذشت مهانداس کارامچاند گاندی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *