پنجم/۵ مردادماه در تاریخ – درگذشت محمدرضاشاه پهلوی و…

پنجم/۵ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز صادق خلخالی؛ روحانی شیعه و حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، تا درگذشت محمدرضا پهلوی؛ دومین و آخرین پادشاه دودمان پهلوی و آخرین پادشاه ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پنجم/۵ مردادماه در تاریخ

پنجم/۵ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز ملی کرمانشاه در ایران

 


 

  • وقایع

– بمباران هوایی شهر اراک توسط رژیم بعث عراق در سال ۱۳۶۵خ
– آغاز عملیات مرصاد در جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز هوشنگ پزشک‌نیا در سال ۱۲۹۶خ؛ از نقاشان پس از مکتب کمال‌الملک و از صاحب‌نام‌ترین هنرمندان نسل اول مدرنیسم ایران
– زادروز پرویز شاپور در سال ۱۳۰۲خ؛ نویسندۀ مشهور و همچنین همسر فروغ فرخزاد
– زادروز سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد در سال ۱۳۱۱خ؛ روحانی و خطیب، نویسنده و مدرس حوزۀ علمیه که تلاش‌های زیادی در پیروزی انقلاب ایران کرد، با انفجار انتحاری نارنجک یکی از اعضای نفوذی سازمان مجاهدین خلق در محل دفتر این حزب در خیابان عشرت‌آباد مشهد که بعداً به‌نام او تغییر نام داد، ترور شد.
– زادروز جمال‌الدین خانجانی در سال ۱۳۱۲خ؛ از مسئولان جامعۀ بهائی «یاران ایران» که پیش از انقلاب صاحب کارخانه بود، ولی بعد از انقلاب، تجارت خود را به‌خاطر اعتقاد به‌آیین بهائی از دست داد. وی در بسیاری از سال‌ها با تهدید به‌مرگ تحت تعقیب مأمورین دولت جمهوری‌اسلامی ایران بود.
– زادروز بهمن مفید در سال ۱۳۲۱خ؛ بازیگر، نوازنده، خواننده و صداپیشۀ عروسکی
– زادروز محسن وزوایی در سال ۱۳۳۹خ؛ نظامی ایرانی در خلال جنگ ایران و عراق، از اعضای سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی و فرماندۀ تیپ ۱۰ سیدالشهدا
– زادروز روح‌الله زم در سال ۱۳۵۷خ؛ خبرنگار، فعال سیاسی و مؤسس سایت و کانال تلگرامی خبری‌تحلیلی آمدنیوز که پس از دستگیری در دادگاه عمومی به‌ریاست ابوالقاسم صلواتی و همچنین دادگاه انقلاب به‌اتهام افساد فی‌الارض به‌اعدام محکوم شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌نهم/29 مردادماه در تاریخ - درگذشت میرزا محمدرضا کلهر و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت بَهیّه خانم (فاطمه‌سلطان، ورقهٔ علیا) در سال ۱۳۱۱خ؛ تنها دختر بهاءالله و آسیه‌خانم و خواهر تنی عبدالبهاء که دارای مقامی بسیار والا در دیانت بهایی است و از بزرگ‌ترین زنان تاریخ بهائیت به‌شمار می‌رود.
– درگذشت محمدرضا پهلوی (محمدرضاشاه پهلوی، شاه، اعلی‌حضرت همایونی، شاهنشاه‌آریامهر) در سال ۱۳۵۹خ؛ دومین و آخرین پادشاه دودمان پهلوی و آخرین پادشاه ایران از ۲۵ شهریورماه ۱۳۲۰ تا ۲۲ بهمن‌ماه ۱۳۵۷خ
– درگذشت جعفر بزرگی در سال ۱۳۸۵خ؛ خواننده و هنرپیشۀ سینما و تلویزیون ایران
– درگذشت رضا مریدی در سال ۱۳۹۲خ؛ نوازندۀ سرنا و موسیقی لری و از چهره‌های سرشناس موسیقی لرستان
– درگذشت خالو حسین کوهکن در سال ۱۳۹۵خ؛ مردی کُردتبار ایرانی که به‌مدت بیش از ۲۰ سال با وجود معلولیت (نداشتن یک پا) و تنها یک کلنگ، شروع به‌حفر صخره‌ای در منطقۀ میگوره می‌نماید و غار سنگی حسین کوهکن را از آن به‌وجود می‌آورد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *