چهاردهم/۱۴ فوریه در تاریخ – درگذشت دیوید هیلبرت و…

چهاردهم/۱۴ فوریه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز لئون باتیستا آلبرتی؛ نقاش، هنرمند، معمار، شاعر، فیلسوف، نویسندۀ ایتالیایی و بنیان‌گذار گمنام عصر رنسانس، تا درگذشت جولیان هاکسلی؛ زیست‌شناس، بین‌الملل‌گرا و فیلسوف بریتانیایی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهاردهم/۱۴ فوریه در تاریخ

چهاردهم/۱۴ فوریه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی ولنتاین

 


 

  • وقایع

– ثبت اختراع تلفن توسط الکساندر گراهام بل در سال ۱۸۷۶م
– در سال ۱۹۶۶م؛ برای نخستین‌بار، دلار استرالیا معرفی شد. در حال حاضر این دلار، ششمین ارز معتبر جهانی است.
– در سال ۲۰۰۳م؛ دالی، اولین گوسفند همانندسازی‌شدۀ ماده درگذشت.

 


 

  • زادروزها

– زادروز سیگیسموند در سال ۱۳۶۸م؛ پادشاه مجارستان، کرواسی، بوهم، ایتالیا و آلمان و امپراتور مقدس روم و واپسین امپراتور از دودمان لوکزامبورگ (یک خاندان سلطنتی متأخر قرون‌وسطایی در اروپا)
– زادروز لئون باتیستا آلبرتی در سال ۱۴۰۴م؛ نقاش، هنرمند، معمار، شاعر، فیلسوف، زبان‌شناس و نویسندۀ ایتالیایی و بنیان‌گذار گمنام عصر رنسانس
– زادروز ظهیرالدین محمد بابُر در سال ۱۴۸۳م؛ بنیان‌گذار امپراتوری گورکانی هند (سلطنت مغولی هند)
– زادروز توماس رابرت مالتوس در سال ۱۷۶۶م؛ استاد دانشگاه انگلیسی که تأثیر بسیار زیادی روی جمعیت‌شناسی و اقتصاد سیاسی گذاشته‌است. او به‌خاطر پایه‌گذاری نظریۀ رانت مشهور است.
– زادروز مارگریت ای. نایت در سال ۱۸۳۸م؛ مخترع و کارآفرین اهل ایالات متحدۀ آمریکا که عمده‌شهرت او به‌دلیل اختراع پاکت کاغذی است. او را مشهورترین مخترع زن سدۀ ۱۹م و ادیسون زن می‌نامند.
– زادروز چارلز تامسون ریس ویلسون در سال ۱۸۶۹م؛ فیزیک‌دان و هواشناس اسکاتلندی که در سال ۱۹۲۷م، به‌خاطر کشف روش آشکارسازی مسیر ذرات باردار در بخار متراکم، موفق به‌دریافت جایزۀ فیزیک نوبل گردید.
– زادروز ماکس هورکهایمر در سال ۱۸۹۵م؛ فیلسوف آلمانی و از اعضای مکتب فرانکفورت
– زادروز هربرت هاپتمن در سال ۱۹۱۷م؛ ریاضی‌دان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل که در سال ۱۹۸۵م برای دستاوردهای برجستۀ خود در توسعۀ روش‌های مستقیم برای تعیین ساختارهای بلوری، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل شیمی شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌ام/30 ژوئن در تاریخ - درگذشت جوزپه فارینا و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ابن ناقیا بغدادی در سال ۱۰۹۲م؛ فقیه، فیلسوف، زبان‌شناس، ادیب و شاعر عربی عراقی در سدۀ ۵ه.ق
– درگذشت جیمز کوک در سال ۱۷۷۹م؛ دریانورد و کاوش‌گر بریتانیایی که ۳ سفر اکتشافی مهم را فرماندهی کرد که در طی آن‌ها، بسیاری از جزایر اصلی اقیانوس آرام، همچون استرالیا، زلاندنو و هاوائی، شناسائی و نقشه‌برداری شدند.
– درگذشت دیوید هیلبرت در سال ۱۹۴۳م؛ ریاضی‌دان آلمانی و از مشهورترین ریاضی‌دانان قرن ۱۹م و آغاز قرن ۲۰م و از تأثیرگذارترین ریاضی‌دانان در پیدایش و گسترش مکانیک کوانتومی و نظریه نسبیت و بنیان‌گذار و مسبب گسترش آنالیز تابعی
– درگذشت یوسف سلمان یوسف (فهد) در سال ۱۹۴۹م؛ مسیحی آشوری و اولین عراقی کمونیست فعال
– درگذشت جولیان هاکسلی در سال ۱۹۷۵م؛ زیست‌شناس، انسان‌گرا، بین‌الملل‌گرا و فیلسوف بریتانیایی که در توسعۀ دانش رویان‌شناسی نوین، بسیار تأثیرگذار بود.
– درگذشت رفیق بهاءالدین حریری در سال ۲۰۰۵م؛ سیاست‌مدار، نخست‌وزیر و فعال اقتصادی لبنانی که رهبری ۵ کابینه در دولت لبنان را طی دوران مسئولیتش بر عهده داشت. او نقش کلیدی در بازسازی بیروت ایفا کرد.
– درگذشت کارلوس سائول منم در سال ۲۰۲۱م؛ سیاست‌مدار آرژانتینی که از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹م رئیس‌جمهور آرژانتین و مهم‌ترین اتفاق دورۀ ریاست‌جمهوری وی بمب‌گذاری آمیا بود که طی آن ۸۵ نفر کشته‌شدند.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *