چهارم/۴ اردیبهشت‌ماه در تاریخ – تاج‌گذاری رضاشاه پهلوی و…

چهارم/۴ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از تاج‌گذاری رضاشاه؛ بنیان‌گذار سلسلۀ پهلوی در کاخ گلستان تهران در سال ۱۳۰۵خ، تا زادروز سیدمحمدحسن حسینی شیرازی؛ مرجع‌تقلید شیعۀ ایرانی و صاحب حکم تحریم تنباکو که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهارم/۴ اردیبهشت‌ماه در تاریخ

چهارم/۴ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • وقایع

– نبرد هرمزدگان بین ساسانیان و اشکانیان در سال ۲۲۴م که منجر به‌پیروزی ساسانیان و کشته‌شدن اردوان پنجم شد.
– تاج‌گذاری رضاشاه؛ بنیان‌گذار سلسلۀ پهلوی در کاخ گلستان تهران در سال ۱۳۰۵خ
– در سال ۱۳۱۹خ؛ اولین فرستندۀ رادیویی ایران در تهران تأسیس شد. این فرستندۀ رادیویی تنها ۸ ساعت برنامه؛ از جمله اخبار و موسیقی ایرانی را پخش می‌کرد.
– در سال ۱۳۶۸خ؛ فرمان بازنگری قانون اساسی جمهوری‌اسلامی ایران از سوی روح‌الله خمینی؛ رهبر جمهوری‌اسلامی صادر گردید.

 


 

  • زادروزها

– زادروز سیدمحمدحسن حسینی شیرازی (میرزای شیرازی و میرزای مجدد) در سال ۱۱۹۴خ؛ مرجع‌تقلید شیعۀ ایرانی (مرجعیت عام شیعیان در سال ۱۲۴۳خ) و صاحب حکم تحریم تنباکو
– زادروز علی مرادخانی ارنگه (علی تهرانی) در سال ۱۳۰۵خ؛ روحانی، نویسنده و خطیب ایرانی که نمایندۀ استان خراسان در مجلس خبرگان قانون‌اساسی، و از شاگردان سیدحسین طباطبایی بروجردی و سیدروح‌الله خمینی بود که پیش از انقلاب ۱۳۵۷خ، به‌مبارزه با حکومت پهلوی پرداخت و در این راه بارها به‌زندان افتاد و تبعید شد. همچنین او دارای درجۀ اجتهاد بود. وی پس از انقلاب و در ادامۀ زندگی سیاسی خود و پس از تحمل ماه‌ها زندان در مشهد، در سال ۱۳۶۳خ، در شرایطی خاص موفق شد که از حصر خانگی خارج شود و سپس مخفیانه به‌عراق گریخت و در آن‌جا سال‌های طولانی در رادیو و تلویزیون فارسی‌زبان بغداد، به‌تبلیغ علیه نظام جمهوری‌اسلامی و زمام‌داران آن پرداخت. او در سال ۱۳۷۴خ به‌ایران بازگشت و به ۲۰ سال زندان محکوم شد، ولی در سال ۱۳۸۴خ آزاد شد. وی شوهر خواهر سیدعلی خامنه‌ای است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌یکم/21 آبان‌ماه در تاریخ - زادروز نیما یوشیج و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت معصومه مصدق (فیروزه مصدق) در سال ۱۳۷۷خ؛ دختر غلامحسین مصدق و نوۀ محمد مصدق (نخست‌وزیر و رهبر ملی‌شدن صنعت نفت ایران) که در کودکی بسیار مورد علاقۀ پدربزرگش قرار داشت و در اغلب عکس‌های مطبوعاتی و فیلم‌های زمان نخست‌وزیری مصدق، در کنار او دیده می‌شد.
– درگذشت شهلا ناظریان در سال ۱۴۰۱خ؛ صداپیشه، مجری رادیو و بازیگر اهل ایران

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *