چهارم/۴ سپتامبر در تاریخ – درگذشت ژرژ سیمنون و…

چهارم/۴ سپتامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ریچارد ناتانیل رایت؛ نویسندۀ آمریکایی آفریقایی‌تبار مکتب رئالیسم، تا درگذشت آلبرت شوایتزر؛ پزشک، فیلسوف، عالم الهیات پروتستانیسم و موسیقی‌دان آلمانی و برندۀ جایزۀ صلح نوبل که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهارم/۴ سپتامبر در تاریخ

چهارم/۴ سپتامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی تکواندو

 


 

  • وقایع

– در سال ۴۷۶م؛ با برکناری رومولوس آگوستوس، آخرین بقایای امپراتوری روم غربی برای همیشه از بین رفت و پادشاهی ایتالیا در بخشی از آن، جایگزین آن گردید. برخی این حادثه را سرآغاز قرون وسطی (سده‌های میانه) دانسته‌اند.
– در سال ۱۷۴۶م؛ عهدنامۀ گردان میان نادرشاه افشار و محمود اول، سلطان امپراتوری عثمانی به‌امضا رسید.
– در سال ۱۷۸۱م؛ با استقرار ۴۴ مهاجر اسپانیایی در مجاورت یک روستای سرخ‌پوست‌نشین، لس‌آنجلس که بعدها دومین شهر پُرجمعیت ایالات متحده شد، عملاً پایه‌گذاری گردید.
– در سال ۱۸۰۰م؛ با تسلیم‌شدن مدافعان فرانسوی، جزیرۀ مالت به‌تصرف نیروهای بریتانیایی درآمد.
– در سال ۱۸۷۰م؛ ناپلئون سوم که نخست به‌عنوان رئیس‌جمهور و سپس امپراتور، بر کشور فرانسه حکمرانی می‌کرد، از سلطنت خلع شد و جمهوری سوم فرانسه برقرار گردید.
– در سال ۱۸۸۶م؛ آخرین جنگ بزرگ دولت آمریکا با بومیان این کشور با تسلیم قبیلۀ آپاچی به‌رهبری جرونیمو پایان یافت.
– در سال ۱۹۳۹م؛ با آغاز جنگ جهانی دوم در اروپا، امپراتوری ژاپن اعلام بی‌طرفی کرد.
– در سال ۱۹۳۹م؛ در اولین اقدام تهاجمی بریتانیا در جنگ جهانی علیه آلمان نازی، نیروی هوایی سلطنتی با هدف آسیب‌زدن به‌نیروی دریایی آلمان، دست به‌بمباران بندر هلیگولند زد که در عمل با زدن خسارت حداقلی و ساقط‌شدن چندین هواپیما به‌شکست انجامید.
– در سال ۱۹۴۵م؛ نیروهای ژاپنی در جزایر ویک، پس از آگاهی از تصمیم کشورشان در تسلیم در جنگ جهانی دوم، دست از جنگ کشیدند.
– در سال ۱۹۹۸م؛ وب‌گاه گوگل، توسط چند دانشجوی دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا تأسیس شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌دوم/22 ژانویه در تاریخ - درگذشت ملکه ویکتوریا و...

 


 

  • زادروزها

– زادروز فرانسوا رنه دو شاتوبریان در سال ۱۷۶۸م؛ نویسنده، شاعر و سیاست‌مدار فرانسوی و بنیان‌گذار رمانتیسیسم در ادبیات فرانسه
– زادروز آنتون بروکنر در سال ۱۸۲۴م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ ارگ و از آهنگ‌سازان دورۀ پسارُمانتیک
– زادروز آنتونن آرتو در سال ۱۸۹۶م؛ نویسنده، شاعر ، مقاله‌نویس، بازیگر، و کارگردان تئاتر قرن ۲۰م اهل فرانسه
– زادروز ریچارد ناتانیل رایت در سال ۱۹۰۸م؛ نویسندۀ آمریکایی آفریقایی‌تبار مکتب رئالیسم
– زادروز کنزو تانگه در سال ۱۹۱۳م؛ معمار برجستۀ ژاپنی و طراح هتل تهران که قرار بود در تقاطع بلوار کشاورز و خیابان حجاب کنونی (روبه‌روی وزارت کشاورزی و پایین‌تر از دبیرستان آیت‌الله سعیدی) ساخته گردد، که ساخت آن با انقلاب ۱۳۵۷خ نیمه‌کاره ماند.
– زادروز جان مک‌کارتی در سال ۱۹۲۷م؛ دانشمند آمریکایی علوم رایانه و علوم شناختی که در سال ۱۹۷۱م به‌خاطر خدماتش برای پیشرفت علوم کامپیوتر در زمینۀ هوش مصنوعی، در سال ۱۹۷۱م جایزۀ تورینگ را دریافت کرد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ادوارد گریگ در سال ۱۹۰۷م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ پیانو اهل نروژ که به‌عنوان یکی از آهنگ‌سازان برجستۀ دورۀ رمانتیک شناخته می‌شود و موسیقی وی، جزئی از مجموعۀ موسیقی کلاسیک استاندارد در سراسر جهان است.
– درگذشت روبر شومان در سال ۱۹۶۳م؛ ۲ بار نخست‌وزیر فرانسه و از بنیان‌گذاران اتحادیۀ اروپا و شورای اروپا و ناتو بوده‌است.
– درگذشت آلبرت شوایتزر در سال ۱۹۶۵م؛ پزشک، فیلسوف، عالم الهیات پروتستانیسم و موسیقی‌دان آلمانی که در سال ۱۹۲۸م برندۀ جایزۀ ادبی گوته و در سال ۱۹۵۲م برندۀ جایزۀ صلح نوبل شد.
– درگذشت ژرژ سیمنون در سال ۱۹۸۹م؛ نویسندۀ بلژیکی که به‌خاطر نوشتن رمان‌های پلیسی شناخته‌می‌شود، نزدیک به ۵۰۰ رمان و شمار بسیاری آثار کوتاه از او منتشر شده‌است. وی پدیدآور شخصیت کارآگاه ژول مگره، یکی از سرشناس‌ترین کارآگاه‌های ادبیات پلیسی جهان است.
– درگذشت استیو اروین در سال ۲۰۰۶م؛ یکی از چهره‌های سرشناس استرالیا در زمینۀ حیات وحش که به‌هنگام تهیۀ فیلمی از آبزیان، با نیش یک سفره‌ماهی زهرآلود کشته‌شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پانزدهم/15 آوریل در تاریخ - درگذشت گرتا گاربو و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *