یازدهم/۱۱ اسفندماه در تاریخ – زادروز میرحسین موسوی و…

یازدهم/۱۱ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز مرتضی حنانه؛ موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز، تا زادروز میرحسین موسوی؛ سیاست‌مدار اصلاح‌طلب و یکی از نخستین اعضای شورای مرکزی حزب جمهوری‌اسلامی و نخستین سردبیر ارگان حزب جمهوری که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یازدهم/۱۱ اسفندماه در تاریخ

یازدهم/۱۱ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز مرتضی حنانه در سال ۱۳۰۱خ؛ موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز
– زادروز عماد رام (عمادالدین رام) در سال ۱۳۰۹خ؛ آهنگ‌ساز، خواننده و نوازنده
– زادروز مصطفی شعاعیان در سال ۱۳۱۴خ؛ نویسنده، فعال سیاسی چپ‌گرا و مارکسیست‌دموکرات ایرانیکه بسیاری از پژوهش‌گران تاریخ و اندیشۀ سیاسی، او را نه‌تنها یک چریک، بلکه یک متفکر و روشنفکر می‌دانند. شعاعیان امروزه به‌عنوان تنها چپ مستقل دهۀ ۴۰خ شناخته می‌شود. در ابتدای دهۀ ۵۰خ، او با کمک چند تَن از هم‌فکرانش گروه «جبهۀ دموکراتیک خلق» را سازمان داد و نام مستعار او «رفیق سرخ» بود. او در دورۀ بلوغ فکریِ خود، جمعاً ۴ کتاب و بیش از ۳۰ مقاله و بالغ بر ۳ هزار صفحه یادداشت نوشت که هیچ‌گاه در ایران امکان پخش عمومی نیافت.
– زادروز میرحسین موسوی خامنه در سال ۱۳۲۰خ؛ سیاست‌مدار اصلاح‌طلب، نقاش و معمار و یکی از نخستین اعضای شورای مرکزی حزب جمهوری‌اسلامی و یکی از بلندپایه‌ترین اعضا و قائم‌مقامِ دبیرکل این حزب در دهۀ ۶۰خ و نخستین سردبیر ارگان حزب جمهوری، و پنجمین و آخرین نخست‌وزیر جمهوری‌اسلامی ایران از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸خ که پس از درگذشت روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، با تغییر قانون اساسی و حذف پست نخست‌وزیری، برای مدت ۲۰ سال از فعالیت‌های اجراییِ دولتی کناره گرفت.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت مسعود احمدزاده هروی در سال ۱۳۵۰خ؛ از رهبران و اعضای بنیان‌گذار سازمان چریک‌های فدایی خلق که به‌همراه امیرپرویز پویان گروه «احمدزاده/پویان» را شکل داد که یکی از گروه‌های مؤسس این سازمان بود و به‌مبارزۀ مسلحانه با رژیم پهلوی پرداخت.
– درگذشت عباس مفتاحی در سال ۱۳۵۰خ؛ یکی از بنیان‌گذاران سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران به‌همراه امیرپرویز پویان و مسعود احمدزاده

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دهم/10 فروردین‌ماه در تاریخ - زادروز حاج‌علی رزم‌آرا و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *