اقتصاد ایران؛ تولید نفت همیشه برای عده‌ای خاص!

بدیهی‌ست که می‌دانیم یکی از پایه‌های اصلی در اقتصاد ایران نفت است. این وابستگی از دهه‌ی پنجاه خورشیدی که فروش نفت ایران چندین برابر شد مایه می‌گیرد. به هر حال صنعت نفت هر چقدر برای ایران مفید بوده، باید بپذیریم که شاید به همان اندازه این کشور را از خودکفایی نیز دور کرده‌است.
اقتصاد ایران

در تاریخ مردادماه سال ۱۳۵۶خ (مصادف با ۶ آگوست ۱۹۷۷م) دولت وقت کشور در باب رشد اقتصاد ایران اعلام کرد که صدور نفت کشور به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده و درآمد سرانه در ۴ سال منتهی به مردادماه آن سال، ۱۱ برابر افزایش یافته‌است. در همین روز؛ شهرداریِ تهران گزارش کرده‌بود که شمار خودروهای تهران (در آن سال؛ یک شهر ۴ میلیون نفری) به مرز ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه نزدیک شده و هشدار داده‌بود که در این زمینه اگر محدودیت برقرار نشود، خیابان‌های تهران به صورت یک پارکینگ در خواهند آمد…

نفت و اقتصاد ایران

شهرداریِ تهران اشاره کرده‌بود که طرحی را در دست بررسی دارد که در صورت تصویب آن، متقاضیان خرید اتومبیل نُو، باید یک اتومبیل کهنه را از جریان خارج و پلاک آن را بر خودروی تازه نصب کنند، تا این مسئله حل شود. در همین روز؛ «آسوشیتد پرس» (آژانس خبرگزاریِ آمریکایی) نوشته‌بود که به دلیل ثابت‌ماندن بهای ارز و ارزان‌بودن آن، شمار دانشجویان ایرانی در خارج افزایشی بی‌حساب یافته و این دانشجویان، والدین خود را تشویق به انتقال ثروت خود از ایران می‌کنند…!

تصحیح و تکمیل؛ قجرتایم
نگارش و گردآوری؛ نوشیروان کیهانی‌زاده

همچنین در تصویر پایین؛ نرخ ارز و آمار و ارقام اقتصاد ایران در همان دوران را مشاهده می‌کنید.

نرخ دلار در زمان شاه

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوره قاجار؛ مافوق من، فدای یک قطره ادرار قبله‌ی عالم!

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *