بیستم/۲۰ اکتبر در تاریخ – درگذشت برت لنکستر و…

بیستم/۲۰ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز جان دیویی؛ یکی از معروف‌ترین فیلسوفان آمریکایی قرن ۲۰م و از پیشتازان عمل‌گرایی، تا درگذشت یوجین ویکتور دبز؛ رهبر سندیکایی آمریکایی، از اعضای مؤسس کارگران صنعتی جهان که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیستم/۲۰ اکتبر در تاریخ

بیستم/۲۰ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی مراقبت پرواز
– روز جهانی پوکی استخوان
– روز جهانی آمار و برنامه‌ریزی
– روز جهانی خرس تنبل (اسلات)
– روز جهانی تکریم از آشپزان و قنادان

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۶۰۰م؛ در جنگ سکی‌گاهارا در ژاپن، توکوگاوا ایه‌یاسو بر رقیب خود چیره شد. او خود را شوگون خواند و دوران ۲۶۵ سالۀ دیکتاتوری نظامی خاندان وی، معروف به‌شوگون‌سالاری توکوگاوا آغاز شد.
– در سال ۱۹۷۳م؛ خانۀ اپرای سیدنی در استرالیا که به‌دست معمار دانمارکی، یورن اوتزان طراحی شده‌بود، توسط ملکه الیزابت دوم رسماً گشایش یافت.

 


 

  • زادروزها

– زادروز سِر کریستوفر رن در سال ۱۶۳۲م؛ دانشمند و معمار انگلیسی در قرن ۱۷م که مشهورترین کار او کلیسای جامع پل مقدس در لندن است.
– زادروز فرانسوا بارتلمی در سال ۱۷۴۷م؛ سیاست‌مدار، دیپلمات و از کنش‌گران انقلاب فرانسه و یکی از گردانندگان دیرکتوار فرانسه
– زادروز آرتور رمبو در سال ۱۸۵۴م؛ از شاعران فرانسوی و بنیان‌گذار شعر مدرن
– زادروز جان دیویی در سال ۱۸۵۹م؛ یکی از معروف‌ترین فیلسوفان آمریکایی قرن ۲۰م و از پیشتازان عمل‌گرایی (پراگماتیسم) که آرای انقلابی‌اش در باب سرشت فلسفه، آموزش، جامعه و سیاست، بحث‌های فراوانی را به‌وجود آورد.
– زادروز سر جیمز چدویک در سال ۱۸۹۱م؛ فیزیک‌دان انگلیسی که در سال ۱۹۳۲م نوترون را که رادرفورد در سال ۱۹۲۰م وجود آن را پیش‌بینی کرده‌بود، کشف کرد و به‌همین سبب، در سال ۱۹۳۵م جایزۀ نوبل فیزیک را دریافت کرد.
– زادروز استفان هسل در سال ۱۹۱۷م؛ رئیس دفتر جانشین دبیرکل سازمان ملل و دبیر کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد و یکی از اعضای هیئت تدوین‌کنندۀ منشور جهانی حقوق بشر
– زادروز الفریده یلینک در سال ۱۹۴۶م؛ رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و فمینیست اتریشی که در سال ۲۰۰۴م برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات شد.
– زادروز ابو مُصعَب الزرقاوی در سال ۱۹۶۶م؛ تروریست بنیادگرای اردنی‌الاصل که در افغانستان اردویی برای تعلیم شبه‌نظامیان راه انداخت و پس از رفتن به‌عراق و رهبری القاعدۀ عراق و به‌مسئولیت‌گرفتن تعدادی بمب‌گذاری، در زمان جنگ عراق کشته‌شد.
– زادروز اسنوپ داگ در سال ۱۹۷۱م؛ رپر و شخصیت رسانه‌ای آمریکایی و یکی از رپرهای صاحب‌نام در گنگستا رپ و وست‌کوست‌هیپ‌هاپ

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفدهم/17 مارس در تاریخ - درگذشت حسین مؤنس و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت یوجین ویکتور دبز در سال ۱۹۲۶م؛ رهبر سندیکایی آمریکایی، از اعضای مؤسس کارگران صنعتی جهان، و کاندید ۵ بارۀ حزب سوسیالیست آمریکا برای رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکا
– درگذشت آن سالیوان (جوآنا آن منسفیلد سالیوان میسی) در سال ۱۹۳۶م؛ معلمی آمریکایی بود که او را به‌خاطر معلمی و همراهیِ هلن کلر می‌شناسند.
– درگذشت ژاک کوپو در سال ۱۹۴۹م؛ کارگردان، بازیگر، تهیه‌کننده و نمایشنامه‌نویس تأثیرگذار تئاتر فرانسه
– درگذشت هربرت هوور در سال ۱۹۶۴م؛ سی‌و‌یکمین رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکا از حزب جمهوری‌خواه و نخستین رئیس‌جمهور چپ‌دست دنیا
– درگذشت پل دیراک در سال ۱۹۸۴م؛ فیزیک‌دان و ریاضی‌دان برجستۀ بریتانیایی و از پایه‌گذاران مکانیک کوانتومی که در سال ۱۹۳۳م برندۀ جایزۀ نوبل شد.
– درگذشت برت لنکستر در سال ۱۹۹۴م؛ بازیگر و تهیه‌کنندۀ معروف آمریکایی در دهه‌های ۱۹۴۰، ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰م و از بهترین بازیگران هالیوود و یکی از ستارگان ژانر وسترن در سینمای آمریکا
– درگذشت معمر محمد عبدالسلام ابومنیار قذافی در سال ۲۰۱۱م؛ معروف به‌سرهنگ قذافی، سیاست‌مدارِ انقلابی و رئیس شورای فرماندهی انقلاب لیبی از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۷م و همچنین برادر رهبر (الأخ القائد) جماهیریِ عربیِ خلق سوسیالیستیِ عظمای لیبی
– درگذشت جیمز رندی در سال ۲۰۲۰م؛ شعبده‌باز صحنۀ نمایش کانادایی‌آمریکایی و یک شک‌گرای علمی که به‌سبب به‌چالش‌کشیدن ادعاهای ماوراطبیعه و شبه‌علم شهرت یافته‌است.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *