بیستم/۲۰ شهریورماه در تاریخ – درگذشت عبدالمحمد آیتی و…

بیستم/۲۰ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید. از نامۀ سرگشادۀ مهدی کروبی به‌صادق لاریجانی رئیس قوۀ قضاییه، در خصوص دخالت نظامیان و شبه‌نظامیان در امور قضایی، تا درگذشت عبدالمحمد آیتی؛ نویسنده و مترجم در حوزۀ فلسفه، تاریخ که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیستم/۲۰ شهریورماه در تاریخ

بیستم/۲۰ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– آغاز به‌کار رسمی بانک ملی ایران در تهران در سال ۱۳۰۷خ
– کشف شاخۀ نظامی حزب توده در تهران در سال ۱۳۳۳خ
– نامۀ سرگشادۀ مهدی کروبی به‌صادق لاریجانی رئیس قوۀ قضاییه، در خصوص دخالت نظامیان و شبه‌نظامیان در امور قضایی در سال ۱۳۸۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز معصومه علی‌نژاد قمی‌کلایی (مسیح علی‌نژاد) در سال ۱۳۵۵خ؛ خبرنگار، روزنامه‌نگار، نویسنده، مجری تلویزیونی و فعال حقوق زنان ایرانی‌آمریکایی که بنیان‌گذار و طراح جنبش‌های آزادی یواشکی و چهارشنبه‌های سفید با هدف آزادی حجاب و رفع حجاب اجباری در ایران است.
– زادروز کیانوش سنجری باف در سال ۱۳۶۱خ؛ فعال دانشجویی، وبلاگ‌نویس و روزنامه‌نگار مستقل که سابقۀ چندین‌بار بازداشت، زندانی‌شدن و حبس در سلول انفرادی را دارد. وی پس از مهاجرت به‌آمریکا مدتی را نیز با بخش فارسی صدای آمریکا همکاری کرد. او پس از بازگشت به‌ایران در سال ۱۳۹۵خ مجدداً دستگیر شد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میرزا نصرالله‌خان نائینی (مشیرالدوله) در سال ۱۲۸۶خ؛ وی به‌مدت ۷ سال از ۱۸ مردادماه ۱۲۷۸ تا ۶ مردادماه ۱۲۸۵خ وزیر امور خارجۀ ایران در زمان مظفرالدین‌شاه و همچنین از ۹ مردادماه تا ۱۸ اسفندماه ۱۲۸۵خ نخست‌وزیر ایران در زمان مظفرالدین‌شاه قاجار و محمد‌‌‌علی‌شاه قاجار بود.
درگذشت عبدالمحمد آیتی در سال ۱۳۹۲خ؛ پژوهش‌گر، نویسنده و مترجم معاصر در حوزۀ فلسفه، تاریخ و ادب فارسی و عربی

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هشتم/8 اسفندماه در تاریخ - درگذشت غلامحسین بنان و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *