بیستم/۲۰ ژانویه در تاریخ – درگذشت آدری هِپبورن و…

بیستم/۲۰ ژانویه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز آندره ماری آمپر؛ ریاضی‌دان، فیزیک‌دان و یکی از کاشفان اصلی الکترومغناطیس، تا درگذشت چارلز مونتاگو داوتی؛ شاعر، نویسنده و جهان‌گرد انگلیسی و پدر فردا داوتی و دوروتی داوتی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیستم/۲۰ ژانویه در تاریخ

بیستم/۲۰ ژانویه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۴۱م؛ جزیرۀ هنگ‌کنگ به‌اشغال نیروهای بریتانیایی درآمد.
– در سال ۱۸۹۳م؛ سرزمین لائوس توسط نیروهای فرانسوی تصرف شد.
– کشف اشعۀ ایکس توسط ویلهلم رونتگن، فیزیک‌دان آلمانی در سال ۱۸۹۶م
– در سال ۱۹۸۶م؛ روز مارتین لوتر کینگ برای اولین‌بار در ایالات متحدۀ آمریکا جشن گرفته‌شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز کارل ساموئل لبرچت هرمان در سال ۱۷۶۵م؛ شیمی‌دان اهل آلمان
– زادروز آندره ماری ‌آمپر در سال ۱۷۷۵م؛ ریاضی‌دان، فیزیک‌دان، کاشف فرانسوی و یکی از کاشفان اصلی الکترومغناطیس که واحد جریان الکتریکی در سیستم اس‌آی، به‌افتخار او نام‌گذاری شده‌است. نخستین کشف او در ریاضیات، «تئوری ریاضی بازی‌های قمار» در سال ۱۸۰۲م منتشر شد که مورد توجه دالامبر و ژوزف لالاند قرار گرفت.
– زادروز یوهانس ویلهلم ینسن در سال ۱۸۷۹م؛ نویسندۀ دانمارکی که در سال ۱۹۴۴م موفق شد جایزۀ نوبل ادبیات را به‌دست آورد.
– زادروز لد بلی در سال ۱۸۸۸م؛ موسیقی‌دان فولک آمریکایی که به‌خاطر آواز تمیز و قدرتمندش، شیوۀ نوازندگی‌اش با گیتار دوازده‌سیم و گردآوری و تدوین آثار گذشتگان و خودش در زمینۀ موسیقی فولک آمریکایی شناخته شده‌است.
– زادروز لوون میکائیلی کاراخانیان در سال ۱۸۸۹م؛ دیپلمات ارمنی‌تبار اهل اتحاد شوروی که در جریان پاکسازی بزرگ دستگیر و در سن ۴۸ سالگی در مسکو اعدام شد. همچنین در سال ۱۹۵۶م از وی اعادۀ حیثیت شد.
– زادروز سیلوا کاپوتیکیان در سال ۱۹۱۹م؛ شاعر، کنش‌گر سیاسی اهل ارمنستان که وی به‌عنوان شاعرۀ برجستۀ ارمنستان و بانوی بزرگ شعر ارمنی در سدۀ ۲۰م شناخته می‌شود.
– زادروز فدریکو فلینی در سال ۱۹۲۰م؛ فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان فیلم ایتالیایی و یکی از نامداران سینمای ایتالیا

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پنجم/5 فروردین‌ماه در تاریخ - درگذشت محمدابراهیم باستانی پاریزی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ژان‌فرانسوا میله در سال ۱۸۷۵م؛ نقاش واقع‌گرا و طبیعت‌گرای فرانسوی و یکی از بنیان‌گذاران مدرسۀ باربیزون (یک مکتب نقاشی)
– درگذشت چارلز مونتاگو داوتی در سال ۱۹۲۶م؛ شاعر، نویسنده و جهان‌گرد انگلیسی و پدر فردا داوتی و دوروتی داوتی (هر ۲ از شعرای انگلیسی)
– درگذشت جرج پنجم در سال ۱۹۳۶م؛ پادشاه بریتانیا و ایرلند و قلمروهای بریتانیا و امپراتور هند و اولین شاه بریتانیا از دودمان وینزر
– درگذشت ویپرت فون بلوشر در سال ۱۹۶۳م؛ دیپلمات آلمانی که از سال ۱۹۱۱م وارد دستگاه دیپلماسی آلمان شد و در سال ۱۹۱۶م مدت کوتاهی در ایران به‌کار پرداخت، اما مأموریت وی به‌عنوان سفیر آلمان در ایران از سال ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۵م بود. او همچنین در مراکش و آرژانتین و فنلاند نیز خدمت کرد. از وی چندین کتاب به‌جای مانده و سفرنامه‌اش در ایران با نام اصلی «Zeitenwende im Iran» (گردش روزگار در ایران) با ترجمۀ کیکاووس جهانداری منتشر شده‌است. در این کتاب اطلاعات جالبی در مورد ایران و فرهنگ و آداب و رسوم و سیاست، به‌شیوۀ بی‌طرفانه‌ای نگاشته شده‌است.
– درگذشت آدری هِپبورن در سال ۱۹۹۳م؛ هنرپیشه، مدل، رقصنده و بشردوست بریتانیایی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *