بیستم/۲۰ ژوئن در تاریخ – درگذشت کلارا زتکین و…

بیستم/۲۰ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ویلهلم زایسر؛ کمونیست و اولین صدر وزارت امنیت دولت در جمهوری دموکراتیک آلمان، تا درگذشت کلارا زتکین؛ مبارز نظریه‌پرداز کمونیست و سوسیالیست حقوق زنان و از رهبران جنبش بین‌المللی زنان که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیستم/۲۰ ژوئن در تاریخ

بیستم/۲۰ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی پدر
– روز جهانی پناه‌جویان و پناهندگان

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۷۸۹م؛ سلطنت لویی شانزدهم، پادشاه فرانسه پایان یافت.
– در سال ۱۸۳۷م؛ ویکتوریای اول، ملکۀ انگلستان تاج‌گذاری کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ژاک ژاکوب افنباخ در سال ۱۸۱۹م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ ویولنسل اهل آلمان
– زادروز ولادیمیر پلاتونوویچ لیاخوف در سال ۱۸۶۹م؛ هفتمین فرماندۀ روسی بریگاد قزاق ایران که مجلس شورای ملی را به‌دستور محمدعلی‌شاه قاجار به‌توپ بست.
– زادروز کورت شویترس در سال ۱۸۸۷م؛ نگارگر آلمانی دادائیسم، ساخت‌گرایی، سوررئالیسم، سفال‌گری، آواها، نگارگری، مجسمه‌سازی، هنر گرافیک، نقاشی‌خط و چیزی که در آیندۀ هنر چیدمان خوانده‌شد. او بیشتر به‌دلیل کلاژهایش که تصاویر مرتس نام دارد مشهور است.
– زادروز ویلهلم زایسر در سال ۱۸۹۳م؛ سیاست‌مدار کمونیست آلمانی و اولین صدر وزارت امنیت دولت در جمهوری دموکراتیک آلمان
– زادروز لیلیان فلورنس (لیلی) هلمن در سال ۱۹۰۵م؛ نمایش‌نامه‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس چپ‌گرای آمریکایی که بسیاری از جنبه‌های زندگی‌اش به‌چپ‌گرایی پیوند خورد و آن را تحت تأثیر قرار داد.
– زادروز ترنس یانگ در سال ۱۹۱۵م؛ کارگردان مشهور بریتانیایی
– زادروز چِت اَتکینز در سال ۱۹۲۴م؛ گیتاریست و تهیه‌کنندۀ موسیقی اهل ایالات متحدۀ آمریکا
– زادروز لاینل ریچی در سال ۱۹۴۹م؛ خواننده، ترانه‌سرا، آهنگ‌ساز، تهیه‌کنندۀ موسیقی پاپ و بازیگر آمریکایی
– زادروز نیکول کیدمن در سال ۱۹۶۷م؛ بازیگر و تهیه‌کنندۀ اهل استرالیا و ایالات متحده که بابت فعالیت در محصولات سینمایی و تلویزیونی با ژانرهای گوناگون شهرت دارد، نامش پیوسته در میان بازیگران زن جهان با بیشترین مقدار دستمزد قرار گرفته‌است. او جوایز متعددی از جمله ۱ جایزۀ اسکار، ۱ جایزۀ فیلم بفتا، ۲ جایزۀ امی ساعات پُربیننده و ۶ جایزۀ گلدن‌گلوب برنده شده‌است.
– زادروز فرانک لمپارد در سال ۱۹۷۸م؛ بازیکن پیشین و مربی کنونی فوتبال اهل انگلستان

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفدهم/17 سپتامبر در تاریخ - درگذشت عدنان مندرس و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ویلم بارنتز در سال ۱۵۹۷م؛ دریانورد، نقشه‌نگار و کاشف هلندی که رهبری کاوش‌های اولیۀ مناطق دوردست شمالی زمین را بر عهده داشت.
– درگذشت ویلیام چهارم در سال ۱۸۳۷م؛ پادشاه بریتانیای بزرگ و ایرلند و شاه هانوفر که در ابتدا با اصلاحات پارلمانی مخالف بود، اما سرانجام مجبور به‌پذیرش قانون اصلاحات سال ۱۸۳۲م شد که قدرت خاندان سلطنتی را کاهش می‌داد.
– درگذشت قازاروس استپانی آقایان در سال ۱۹۱۱م؛ آموزگار، داستان‌سرا، مترجم و شاعر کودکان و قصه‌پردازی بزرگ
– درگذشت یوزف برویر در سال ۱۹۲۵م؛ روان‌شناس اهل اتریش و جزو بهترین پزشکان اتریش که نقش کلیدی در کشف فیزیولوژی اعصاب داشت.
– درگذشت جولیان جیمز کاتن در سال ۱۹۲۷م؛ نویسندۀ انگلیسی
– درگذشت کلارا زتکین در سال ۱۹۳۳م؛ مبارز نظریه‌پرداز کمونیست و سوسیالیست حقوق زنان و از رهبران جنبش بین‌المللی زنان که از اعضای هیئت‌رئیسۀ حزب سوسیال‌دموکرات آلمان بود.
– درگذشت آندرو نین پرز در سال ۱۹۳۷م؛ انقلابی کاتالان اسپانیایی و از بنیان‌گذاران حزب کارگری اتحاد مارکسیستی
– درگذشت ژرژ لومتر در سال ۱۹۶۶م؛ کشیش، فیزیک‌دان و اخترشناس بلژیکی که در بسط نظریۀ مهبانگ (معتبرترین مدل مابین مدل‌های کنونی کیهان‌شناسی؛ دریای سیاه‌چاله، جهان‌های متناوب و جهانِ از هم گسسته) نقش داشت.
– درگذشت جک کیلبی در سال ۲۰۰۵م؛ فیزیک‌دان آمریکایی و از برندگان جایزۀ نوبل در فیزیک که این جایزه را در سال ۲۰۰۰م برای نقشی که در ساخت مدارهای مجتمع در سال ۱۹۵۸م داشت دریافت کرد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *