بیست‌و‌ششم/۲۶ شهریورماه در تاریخ – زادروز عباس قادری و…

بیست‌و‌ششم/۲۶ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید. از تشکیل نیروهای سه‌گانه در سپاه پاسداران به‌فرمان سیدروح‌الله خمینی در سال ۱۳۶۴خ، تا درگذشت واروژ هاخباندیا؛ موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز و از بنیان‌گذاران موسیقی پاپ در ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌ششم/۲۶ شهریورماه در تاریخ

بیست‌و‌ششم/۲۶ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز فوریت‌های پزشکی و اورژانس در ایران

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۲۸۷خ؛ روزنامۀ ندای وطن در تیراژ ۳ هزار نسخه در تهران انتشار یافت.
– آغاز دورۀ چهارم مشروطه (با نفوذ سیاسی آمریکا بر ایران) در سال ۱۳۲۰خ
– تشکیل نیروهای سه‌گانه در سپاه پاسداران به‌فرمان سیدروح‌الله خمینی در سال ۱۳۶۴خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمدحسن‌خان مقدمِ مراغه‌ای (ملقب به‌صنیع‌الدوله و سپس اعتمادالسلطنه) در سال ۱۲۲۲خ؛ از رجال دربار دورهٔ قاجار و عهد ناصرالدین‌شاه قاجار و صاحب کتاب‌های بسیاری بود.
– زادروز عباس قادری در سال ۱۳۲۶خ؛ خواننده‌ای در سبک موسیقی کوچه‌بازاری
– زادروز قاسم آهنین‌جان در سال ۱۳۲۷خ؛ شاعر، منتقد ادبی و فیلم‌ساز

 


 

  • درگذشت

– درگذشت واروژ هاخباندیان (واروژان) در سال ۱۳۵۶خ؛ موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و تنظیم‌کنندۀ مشهور ارمنی‌تبار ایرانی و از بنیان‌گذاران موسیقی پاپ در ایران
– درگذشت همایون اردلان در سال ۱۳۷۱خ؛ نماینده و مسئول حزب دموکرات کردستان ایران در آلمان و عضو کمیتۀ مرکزی این حزب که به‌همراه صادق شرفکندی، فتاح عبدلی و نوری دهکردی طی واقعۀ ترور میکونوس در برلین کشته‌شدند.
– درگذشت فتاح عبدلی در سال ۱۳۷۱خ؛ نمایندۀ حزب دموکرات کردستان ایران در اروپا و عضو کمیتۀ مرکزی این حزب که به‌همراه صادق شرفکندی، همایون اردلان و نوری دهکردی طی واقعۀ ترور میکونوس در برلین کشته‌شدند.
– درگذشت نوری دهکردی در سال ۱۳۷۱خ؛ نمایندۀ حزب دموکرات کردستان ایران در اروپا و عضو کمیتۀ مرکزی این حزب که به‌همراه صادق شرفکندی، فتاح عبدلی، همایون اردلان و نوری دهکردی طی واقعۀ ترور میکونوس در برلین کشته‌شدند.
– درگذشت صادق شرفکندی در سال ۱۳۷۱خ؛ فعال سیاسی، استاد دانشگاه و دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران که به‌همراه صادق شرفکندی، فتاح عبدلی، همایون اردلان و نوری دهکردی طی واقعۀ ترور میکونوس در برلین کشته‌شدند.
– درگذشت احمد بیگدلی در سال ۱۳۹۳خ؛ نویسندۀ رمان

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوازدهم/12 آذرماه در تاریخ - زادروز محمدجعفرخان گراشی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *