بیست‌و‌پنجم/۲۵ نوامبر در تاریخ – درگذشت دیگو مارادونا و…

بیست‌و‌پنجم/۲۵ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز اندرو کارنگی؛ سرمایه‌دار و نیکوکار اسکاتلندی‌تبار آمریکایی و بنیان‌گذار شرکت فولاد کارنگی، تا درگذشت میخائیل گورویچ؛ مهندس روسی و یکی از طراحان نامدار هواپیما در شوروی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌پنجم/۲۵ نوامبر در تاریخ

بیست‌و‌پنجم/۲۵ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز ژاک دوی دو پرون در سال ۱۵۵۶م؛ شاعر و متخصص الهیات قرن ۱۶م اهل فرانسه
– زادروز لوپه د وگا در سال ۱۵۶۲م؛ یکی از برجسته‌ترین شاعران و نمایشنامه‌نویسان عصر طلایی اسپانیا که هم از حیث انبوه و هم از نظر تنوع گونه‌های ادبی، یکی از بهترین‌ها در این زمینه محسوب می‌شود.
– زادروز اندرو کارنگی در سال ۱۸۳۵م؛ سرمایه‌دار و نیکوکار اسکاتلندی‌تبار آمریکایی و بنیان‌گذار شرکت فولاد کارنگی که سپس به‌شرکت فولاد ایالات متحده (یو.اس. استیل) تبدیل شد.
– زادروز کارل فریدریش بنز در سال ۱۸۴۴م؛ مهندس خودرو و طراح موتور خودرو که به‌دلیل اختراع خودروی بنزین‌سوز و بنیان‌گذاری شرکت مرسدس بنز مشهور است.
– زادروز نیکلای ایوانویچ واویلف در سال ۱۸۸۷م؛ ژنتیک‌دان و گیاه‌شناس برجستۀ اتحاد جماهیر شوروی
– زادروز آناستاس هوُوانسی میکویان در سال ۱۸۹۵م؛ یکی از بلشویک‌های کهنه‌کار و دولت‌مرد ارمنی‌تبار اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در دورۀ حکومت ولادیمیر لنین، ژوزف استالین، نیکیتا خروشچف، و لئونید برژنف
– زادروز آرتور لیبهنشل در سال ۱۹۰۱م؛ افسر آلمانی در دورۀ رایش سوم و فرماندۀ اردوگاه آشویتس
– زادروز آگوستو پینوشه در سال ۱۹۱۵م؛ از نظامیان شیلی که در کودتای سال ۱۹۷۳م شیلی، دولت سوسیالیست سالوادور آلنده را سرنگون کرد و به‌مدت ۱۷ سال ریاست‌جمهوری خودخواندۀ شیلی را تا سال ۱۹۹۰م به‌عهده داشت.
– زادروز موری جوزف شیسگال در سال ۱۹۲۶م؛ نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی
– زادروز جان وسلی در سال ۱۹۲۸م؛ نقاش آمریکایی در سبک پاپ‌ارت که پس از داشتن چندین شغل عجیب سرانجام در سن ۲۲ سالگی نقاشی را شروع کرد و اولین نمایشگاهش بیشتر از قطعه‌های بزرگ نقاشی‌های خیالی اکریلیک مُهر و موم‌شده تشکیل شده‌بود.
– زادروز ژابی آلونسو در سال ۱۹۸۱م؛ بازیکن پیشین و مربی فوتبال اهل اسپانیا

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هشتم/8 اکتبر در تاریخ - درگذشت گابریل اونوره مارسل و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت نیلز ستی‌اینسن در سال ۱۶۸۶م؛ از پیشگامان در رشته‌های کالبدشناسی و زمین‌شناسی
– درگذشت دیوید رابرتز در سال ۱۸۶۴م؛ نقاش اسکاتلندی که شهرت وی بیشتر به‌دلیل ترسیم نگاره‌های پُربار، مو‌به‌مو و مفصل از تمدن مصر و خاور نزدیک که در دهۀ ۱۸۴۰م ترسیم می‌شد، می‌باشد.
– درگذشت یوهانس ویلهلم ینسن در سال ۱۹۵۰م؛ نویسندۀ دانمارکی که در سال ۱۹۴۴م موفق شد جایزۀ نوبل ادبیات را به‌دست آورد.
– درگذشت آپتون سینکلر در سال ۱۹۶۸م؛ رمان‌نویس، روزنامه‌نگار، فعال سیاسی آمریکایی و برندۀ جایزۀ پولیتزر ادبی در سال ۱۹۴۳م
– درگذشت یوکیو میشیما در سال ۱۹۷۰م؛ نویسنده، شاعر، نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان نامدار ژاپنی که ۳ بار کاندیدای جایزۀ نوبل ادبیات شده‌است.
– درگذشت او تانت در سال ۱۹۷۴م؛ دیپلمات اهل میانمار و سومین دبیرکل سازمان ملل متحد که نخستین دبیرکل آسیایی سازمان ملل متحد به‌شمار می‌رفت.
– درگذشت میخائیل یوسفویچ گورویچ در سال ۱۹۷۶م؛ مهندس روسی و یکی از طراحان نامدار هواپیما در شوروی، همکار آرتیوم میکویان و از بنیان‌گذاران شرکت هوافضایی میگ
– درگذشت جرج بِست در سال ۲۰۰۵م؛ بازیکن فوتبال اهل ایرلند شمالی که بیشتر به‌خاطر بازی‌هایش در تیم فوتبال منچستریونایتد در دهه‌های ۶۰ و ۷۰م معروف است. او نزد هوادارن شیاطین سرخ محبوب است و او را به‌عنوان بهترین شماره ۷ و در کنار رایان گیگز و بابی چارلتون، یکی از بهترین بازیکنان تاریخ باشگاه می‌دانند. وی یکی از اولین چهره‌ها و سلبریتی‌های دنیای فوتبال است.
– درگذشت فیدل کاسترو در سال ۲۰۱۶م؛ سیاست‌مدار و انقلابی کوبایی که علاوه بر رهبری انقلاب کوبا، به‌عنوان نخست‌وزیر و سپس به‌عنوان رئیس‌جمهور این کشور مشغول فعالیت بود. حزب کمونیست کوبا که تنها حزب سیاسی در نظام تک‌حزبی کوبا است، تحت رهبری وی اداره می‌شد.
– درگذشت دیگو مارادونا در سال ۲۰۲۰م؛ سرمربی و بازیکن فوتبال بازنشستۀ آرژانتینی و یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال که همواره شماری از بازیکنان و مربیان سرشناس، کارشناسان، مجلات تخصصی فوتبال و نیز هواداران این رشتۀ ورزشی، او را برترین بازیکن تمام ادوار فوتبال می‌دانند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پانزدهم/15 شهریورماه در تاریخ - ابوالقاسم‌خان بختیار و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *