بیست‌و‌چهارم/۲۴ تیرماه در تاریخ – درگذشت مهتاب نوروزی و…

بیست‌و‌چهارم/۲۴ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز اردلان سرفراز؛ شاعر و ترانه‌سرای نامدار و از ترانه‌سرایان نوین ایران، تا درگذشت مهتاب نوروزی؛ مشهورترین سوزن‌دوز بلوچستان و طراح لباس‌های درباری که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌چهارم/۲۴ تیرماه در تاریخ

بیست‌و‌چهارم/۲۴ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

– مهاجرت علما و مردم تهران به‌قم و آغاز هجرت کبری در جریان نهضت مشروطه در سال ۱۲۸۵خ
– انتشار اعلامۀ وثوق‌الدوله در سال ۱۲۹۸خ
– در سال ۱۳۲۶خ؛ احمد قوام، محمود جم، نخست‌وزیر سابق ایران را به‌وزارت جنگ معرفی کرد.
– در سال ۱۳۵۰خ؛ هوشنگ نهاوندی به‌جای علینقی عالیخانی به‌ریاست دانشگاه تهران برگزیده‌شد.
– سقوط پرواز ۷۹۰۸ کاسپین در حوالی جنت‌آباد (قزوین) و جان‌باختن ۱۶۸ مسافر پرواز در سال ۱۳۸۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز (شناسنامه‌ای) سیدعلی حسینی خامنه (سیدعلی خامنه‌ای) در سال ۱۳۱۸خ؛ روحانی مسلمان، مجتهد، سیاست‌مدار، مرجع تقلید شیعی و دومین رهبر جمهوری اسلامی ایران
– زادروز اردلان سرفراز در سال ۱۳۲۹خ؛ شاعر و ترانه‌سرای نامدار، از ترانه‌سرایان نوین ایران در کنار شهیار قنبری و ایرج جنتی عطایی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت لِوُن داویدیان در سال ۱۳۸۸خ؛ روان‌پزشک و سیاست‌مدار ایرانی ارمنی‌تبار و یکی از نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی که در پرواز شمارۀ ۷۹۰۸ هواپیمایی کاسپین که سقوط کرد و به‌مرگ کلیۀ ۱۶۸ مسافر آن انجامید، یکی از قربانیان حادثه بود.
– درگذشت عبدالرضا یمینی (عبدی یمینی) در سال ۱۳۸۸خ؛ آهنگساز، تنظیم‌کننده، رهبر ارکستر و نوازنده، که در پرواز شمارۀ ۷۹۰۸ هواپیمایی کاسپین که سقوط کرد و به‌مرگ کلیۀ ۱۶۸ مسافر آن انجامید، یکی از قربانیان حادثه بود.
– درگذشت مهتاب نوروزی در سال ۱۳۹۱خ؛ مشهورترین سوزن‌دوز بلوچستان، لباس‌های درباری که او به‌همراه دیگر سوزن‌دوزان بلوچ به‌سفارش فرح دیبا، ملکۀ سابق ایران در دهۀ ۵۰خ دوخته‌بود، از جمله این آثار است.
– درگذشت روح‌الله مفیدی نصرآبادی در سال ۱۴۰۱خ؛ بازیگر، چهره‌پرداز و نقاش

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌و‌یکم/31 تیرماه در تاریخ - زادروز نوید افکاری و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *