دهم/۱۰ ژوئن در تاریخ – درگذشت سیگرید اوندست و…

دهم/۱۰ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز گوستاو کوربه؛ نقاش فرانسوی که رهبر جنبش رئالیسم (واقع‌گرایی) در نقاشی قرن ۱۹م، تا درگذشت آندره ماری آمپر؛ ریاضی‌دان، فیزیک‌دان و کاشف فرانسوی و یکی از کاشفان اصلی الکترومغناطیس که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دهم/۱۰ ژوئن در تاریخ

دهم/۱۰ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی صنایع دستی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۱۶م؛ شهر مکه در عربستان که تحت سلطۀ امپراتوری ترکان عثمانی بود، با فروپاشی این امپراتوری در جنگ جهانی اول، به‌دست عرب‌ها افتاد.
– در سال ۱۹۴۰م؛ ایتالیا با اعلان جنگ به‌بریتانیا و فرانسه، وارد جنگ جهانی دوم شد.
– در سال ۱۹۴۶م؛ جمهوری ایتالیا که طی یک همه‌پرسی جایگزین نظام سلطنتی این کشور شد، رسماً تأسیس خود را اعلام داشت.
– در سال ۱۹۶۷م؛ در پی اعلان آتش‌بس بین اسرائیل و سوریه، جنگ ۶ روزه پایان یافت.

 


 

  • زادروزها

– زادروز گوستاو کوربه در سال ۱۸۱۹م؛ نقاش فرانسوی که رهبر جنبش رئالیسم (واقع‌گرایی) در نقاشی قرن ۱۹م فرانسه به‌شمار می‌آمد.
– زادروز نیکلاوس آوگوست اتو در سال ۱۸۳۲م؛ مهندس و خودآموختۀ آلمانی، مخترع موتور درون‌سوز
– زادروز سال بلو در سال ۱۹۱۵م؛ نویسندۀ آمریکایی کانادایی‌تبار که به‌خاطر دستاوردها و آثار ادبی خویش، برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات و برندۀ جایزۀ پولیتزر و نشان ملی هنر آمریکا شد. او تنها نویسنده‌ای است که ۳ بار برندۀ جایزۀ کتاب ملی برای داستان شده‌است.
– زادروز هیتوشی ایگاراشی در سال ۱۹۴۷م؛ پژوهش‌گر ادبیات فارسی و عربی و تاریخ ایران و برگردانندۀ کتاب آیات شیطانی اثر سلمان رشدی به‌ژاپنی که پس از فتوای آیت‌الله خمینی مبنی بر کشتن نویسندۀ آیات شیطانی و تمام کسانی که در نشر آن کمک کرده‌اند و از محتوای آن آگاه بوده‌اند، هیتوشی ایگاراشی با ضربه‌های متعدد به‌صورت و بازوانش به‌دست اشخاصی ناشناس کشته‌شد.
– زادروز کارلو آنچلوتی در سال ۱۹۵۹م؛ بازیکن فوتبال پیشین و اهل ایتالیا و سرمربی فوتبال

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دهم/10 مردادماه در تاریخ - زادروز محمدعلی فروغی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت لوئیس واز د کاموئس در سال ۱۵۸۰م؛ بزرگ‌ترین شاعر پرتغال و زبان پرتغالی که توانایی او در شعر به‌حدی بود که او را با ادیبانی مانند ویلیام شکسپیر، هومر، ویرژیل و دانته آلیگیری مقایسه می‌کنند.
– درگذشت آندره ماری ‌آمپر در سال ۱۸۳۶م؛ ریاضی‌دان، فیزیک‌دان، کاشف فرانسوی و یکی از کاشفان اصلی الکترومغناطیس که واحد جریان الکتریکی در سیستم اس‌آی، به‌افتخار او نام‌گذاری شده‌است. نخستین کشف او در ریاضیات، «تئوری ریاضی بازی‌های قمار» در سال ۱۸۰۲م منتشر شد که مورد توجه دالامبر و ژوزف لالاند قرار گرفت.
– درگذشت آنتونی گائودی در سال ۱۹۲۶م؛ معمار اسپانیایی و از بزرگ‌ترین معماران قرن ۱۹ و ۲۰م
– درگذشت فردریک دلیوس در سال ۱۹۳۴م؛ آهنگ‌ساز آلمانی‌تبار انگلیسی
– درگذشت ویکتور ویلیگر در سال ۱۹۳۴م؛ شیمی‌دان آلمانی‌سوئیسی که عمده‌شهرتش به‌دلیل کشف اکسایش بایر ویلیگر در شیمی آلی (یک واکنش شیمیایی در شیمی آلی) است.
– درگذشت سیگرید اوندست در سال ۱۹۴۹م؛ نویسندۀ نروژی که در سال ۱۹۲۸م برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات شد.
– درگذشت حافظ اسد در سال ۲۰۰۰م؛ سیاست‌مدار و ژنرال سوری که از رهبران برجستۀ حزب بعث سوریه، فرماندۀ پیشین نیروی هوایی ارتش سوریه و نیز رئیس‌جمهور و فرماندۀ کل قوای مسلح کشور سوریه به‌مدت ۳۰ سال بود.
– درگذشت برنارد ویلیامز در سال ۲۰۰۳م؛ فیلسوف بریتانیایی و استاد دانشگاه کیمبریج و دانشگاه کالیفرنیا که بابت آثارش در فلسفۀ اخلاق و نیز نوشته‌هایش در تاریخ فلسفه (آثاری دربارۀ افلاطون، دکارت، ویتگنشتاین، و دیگران) معروف است.
– درگذشت ری چارلز رابینسون در سال ۲۰۰۴م؛ نوازندۀ مشهور آمریکایی پیانو و کیبورد الکتریک و خوانندۀ سبک‌های جاز و ریتم اند بلوز
– درگذشت چنگیز آیتماتوف در سال ۲۰۰۸م؛ نویسندۀ برجستۀ اهل کشور قرقیزستان و یکی از مشهورترین چهره‌های فرهنگی اتحاد جماهیر شوروی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوم/2 می در تاریخ - درگذشت لئوناردو داوینچی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *