دهم/۱۰ تیرماه در تاریخ – درگذشت سهراب شهیدثالث و…

دهم/۱۰ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز بابک خرم‌دین؛ رهبر اصلی مبارزان ایرانی که پس از مرگ ابومسلم بر خلافت عباسی شوریدند، تا درگذشت سهراب شهیدثالث؛ کارگردان و تدوین‌گر سینما، یکی از آغازگران موج نوی سینمای ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دهم/۱۰ تیرماه در تاریخ

دهم/۱۰ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز صنعت و معدن در ایران

 


 

  • وقایع

– تغییر نام شیر و خورشید سرخ به‌هلال احمر پس از انقلاب اسلامی در ایران در سال ۱۳۵۹خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز بابک خرم‌دین در سال ۱۷۷خ؛ رهبر اصلی مبارزان ایرانی که پس از مرگ ابومسلم بر خلافت عباسی شوریدند که به‌دستور معتصم، جلاد ابتدا دست‌ها و پاهای بابک را قطع کرد و سپس با دستور خلیفه، جنازۀ تکه‌تکه‌شدۀ بابک در حومۀ شهر سامرا به‌دار آویخته‌شد.
– زادروز شمس‌الدین سادات آل احمد در سال ۱۳۰۸خ؛ نویسنده و محقق ایرانی که دانش‌آموختۀ فلسفه و علوم پرورشی‌ بود و مدت‌ها دبیر آموزش‌و‌پرورش هم بود. وی در سال ۱۳۵۹خ با حکم بنیان‌گذار انقلاب اسلامی به‌عضویت ستاد انقلاب فرهنگی درآمد. او برادر کوچک‌تر جلال آل‌احمد بود.
– زادروز حسین نوری در سال ۱۳۳۳خ؛ نقاش، نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما و همچنین جانباز انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ محسوب می‌شود. یکی از نکات جالب توجه دربارۀ زندگی او، این است که علی‌رغم محدودیت‌های جسمی‌اش موفق شده که در ۳ عرصۀ نقاشی، تئاتر و سینما دستاوردهای تخصصی داشته‌باشد. نمایش‌هایی که او نوشته و کارگردانی کرده، در دوره‌های مختلف جشنوارۀ تئاتر فجر و دیگر جشنواره‌های سراسری حائز رتبه شده‌است. سبک نقاشی او تحت عنوان «بازتاب» به‌عنوان یک سبک نُوآورانه مورد تحلیل قرار گرفته و در نمایشگاه‌هایی در سطح جهان عرضه شده‌است. در سینما نیز فیلم‌هایش در کشورهایی همچون ایتالیا، آلمان، هند، کانادا و آمریکا اکران شده و جوایزی را از جشنواره‌های بین‌المللی کسب کرده‌است.
– زادروز جمال جعفر محمد علی آل‌ابراهیم (ابومهدی المهندس) در سال ۱۳۳۳خ؛ رهبر شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله و از فرماندهان میدانی حشد شعبی که به‌همراه قاسم سلیمانی در حملۀ ۲۰۲۰م آمریکا به‌فرودگاه بین‌المللی بغداد کشته‌شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  شانزدهم/16 ژوئن در تاریخ - درگذشت ورنر فون براون و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت زبیده خانم (امینه‌اقدس) در سال ۱۲۷۳خ؛ از همسران ناصرالدین‌شاه قاجار و از سوگلی‌های دربار که خواهر میرزا محمدخان گروسی (ملیجک اول) و عمه عزیزالسلطان (ملیجک دوم) بود.
– درگذشت مریم عمید سمنانی (مزین‌السلطنه) در سال ۱۲۹۸خ؛ از زنان روشنفکر و روزنامه‌نگار دوران قاجاریه که دومین نشریۀ زنان ایران را با نام «روزنامۀ شکوفه» در سال ۱۲۹۲خ منتشر کرد.
– درگذشت محمدعلی مجتهدی گیلانی در سال ۱۳۷۶خ؛ استاد دانشکدۀ فنی دانشگاه تهران و رئیس دبیرستان البرز که دانشگاه صنعتی آریامهر (شریف) را بنیان‌گذاری کرد و اولین نایب‌التولیۀ آن بود. او همچنین در دوره‌هایی ریاست دانشگاه‌های ملی ایران، پهلوی و پلی‌تکنیک تهران را نیز عهده‌دار بود.
– درگذشت سهراب شهیدثالث در سال ۱۳۷۷خ؛ کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، مترجم، و تدوین‌گر سینما، یکی از آغازگران موج نوی سینمای ایران
– درگذشت حسین فکری در سال ۱۳۸۲خ؛ مربی سابق تیم‌ملی فوتبال ایران و باشگاه تهران جوان و مدیر سازمان تربیت بدنی که در دوره‌های گوناگونی رئیس انجمن فوتبال آموزشگاه‌های کشور، دبیر فدراسیون فوتبال، سرمربی تیم‌ملی فوتبال ایران، مؤسس باشگاه تهران جوان و دبیر کانون باشگاه‌های ایران بود.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *