استقلال بحرین؛ علت و تاریخ جدایی بحرین از ایران!

بریتانیا در سال ۱۹۶۸م خروج نیروهای خود از بحرین را رسماً اعلام کرد و محمدرضاشاه پهلوی گفت که از حق حاکمیت ایران بر بحرین منصرف نشده‌است. پیش‌تر در پُستی مفصل به جدایی بحرین به واسطه‌ی یک همه‌پرسی پرداخته‌ایم، اما در این پُست نگاهی کوتاه و تاریخی به استقلال بحرین داریم.
استقلال بحرین
بحرین در تاریخ باستان

پیش‌تر در مورد جداییِ بحرین از ایران پُستی مفصل تحت عنوان «جدایی بحرین؛ دختر از مادر جدا گشت و به خانه‌ی شوهر رفت! + تصاویر» منتشر کردیم که به علل مختلفی در آن پرداختیم، اما در این پُست نگاهی کوتاه و تاریخچه‌ای به استقلال بحرین داریم. کشور بحرین با جمعیتی کم‌تر از دو میلیون نفر، اکثریتی ایرانی‌تبار دارد و حدود ۲۰% مردم آن نیز سُنی‌مذهب و اکثریت شیعه هستند. بحرین از لحاظ اسناد تاریخی، جغرافیایی، سیاسی و فرهنگی بخشی جدایی‌ناپذیر از ایران بوده و طبق اسناد تاریخی از زمان هخامنشیان جزء ایران بوده‌است. مردم بحرین هنگام حمله‌ی اعراب با آنان به مبارزه می‌پردازند و آنان را مجازات می‌کنند، ولی در نهایت بعد از شکست نظامی تسلیم اعراب می‌شوند. به این‌ترتیب بحرین جزء ایران و بعد از حمله‌ی اعراب هم جزء سرزمین پارس بوده‌است. «حمدالله مستوفی» در قرن هشتم نیز می‌گوید که جزیره‌ی بحرین از اقلیم دوم، داخل فارس و از ملک ایران است.

تاریخ جدایی بحرین از ایران
روزنامه‌ی اطلاعات در تاریخ ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۴۹خ: گزارش دولت درباره‌ی بحرین تصویب شد.
تصرف بحرین توسط پرتغالی‌ها و عثمانی‌ها

از سال ۱۵۰۷ تا ۱۶۲۲م، پرتقالی‌ها در خلیج‌فارس مشغول تجارت بودند، اما به تدریج استحکامات نظامی ایجاد کردند. بحرین به علت مخالفت با حاکم هرمز، به تصرف پرتغالی‌ها درآمد. در قرن ۱۱ه.ق، «الله‌وردی‌خان» سردار «شاه‌عباس صفوی» از طریق عسلویه به بحرین لشکر کشید و بعد از آن مستقیماً توسط والیِ فارس اداره می‌شد. در سال ۱۱۲۷ کشور عثمانی به بحرین حمله کرد و تا زمان «نادرشاه افشار» در دست عثمانی‌ها بود. «نادرشاه» بعد از روی‌کارآمدن، «محمدتقی‌خان بیگلربیگ» را مأمور تصرف بحرین کرد و او نیز با فتح بحرین، کلید قلعه‌ی بحرین را برای «نادرشاه» فرستاد. «کریم‌خان زند» هم «شیخ ناصر» را به والی‌گریِ بحرین انتخاب کرد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چارلز دیکنز؛ رمان‌نویس مشهوری که حامی حقوق کودکان بود + تصاویر
تاریخ جدایی بحرین از ایران
روزنامه‌ی اطلاعات در تاریخ ۲۴ مردادماه ۱۳۵۰خ: شاهنشاه استقلال بحرین را تبریک گفتند؛ ایران از عضویت بحرین در سازمان ملل پشتیبانی می‌کند…
تصرف بحرین توسط انگلیسی‌ها

در سال ۱۲۳۶خ، باز هم پرتغالی‌ها و انگلیسی‌ها به بهانه‌ی مبارزه با دزدان دریایی و تحریم برده‌داری، پایه‌های حضور مستقل خود را در آب‌های خلیج‌فارس محکم کردند. بعد از مدتی انگلیس با استفاده از قدرت نظامی، بحرین را تصرف کرد. دولت ایران هرگز به جداییِ بحرین راضی نمی‌شد و مدام بین دولت ایران و جوامع بین‌المللی مکاتبات اعتراض‌آمیز برقرار بوده‌است، اما با وجود تمام این اعتراض‌ها، دولت انگلیس با قراردادن حاکمی از سوی خود در بحرین، تسلط خود را محکم‌تر می‌کرد. انگلیس با ایجاد پایگاهی برای نیروی دریاییِ خود در خلیج‌فارس عملاً بحرین را جزء مستعمرات خود قرار داد!

تاریخ جدایی بحرین از ایران
بحرین؛ استان چهاردهم ایران
رفراندوم و استقلال بحرین

دولت ایران باز هم در سال ۱۳۳۶خ بحرین را جزء استان چهاردهم خود اعلام کرد؛ هر چند که انگلیس اجازه‌ی رسمیت‌دادن به آن را نداد. در سال ۱۳۴۰خ با مرگ شیخ بحرین، ایران به امید بازپس‌گیریِ بحرین به تکاپو افتاد. دکتر «محمد مصدق» تصمیم داشت که بعد از ملی‌شدن صنعت نفت ایران، به دنبال بازپس‌گیریِ بحرین برود. ایران تا سال ۱۳۳۶خ از حق حاکمیت خود بر بحرین کوتاه نیامد. در سال ۱۳۴۸خ سرانجام قرار شد که رفراندومی در بحرین انجام شود و قضیه‌ی استقلال و یا تحت حکومت ایران بودن و یا تحت‌الحمایگیِ انگلیس به همه‌پرسی گذاشته شود؛ نتیجه‌ی این همه‌پرسی سرانجام به استقلال بحرین به‌عنوان یک کشور مستقل ختم شد و به این‌ترتیب کشور بحرین از ایران جدا گشت…

تاریخ جدایی بحرین از ایران
روزنامه‌ی اطلاعات در تاریخ ۲۴ مردادماه ۱۳۵۰خ: محمدرضاشاه «جداییِ بحرین» از ایران را تبریک گفت!

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

3/5 - (2 امتیاز)

5 پاسخ

    1. سلام گرامی
      حقیقتاً دقیقِ دقیق نمی‌دانم، اما چنین تصاویری با چنین تیترهایی معمولاً به دلیل عدم وجود تصاویر زیاد و باکیفیتِ مرتبط با محتوا انتخاب و منتشر می‌شوند.
      پیگیری خواهم کرد و در صورت لزوم، ویرایش خواهد شد. سپاس از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *