دهم/۱۰ دسامبر در تاریخ – درگذشت یاشا هایفتز و…

دهم/۱۰ دسامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز نبی خزری؛ نویسنده، شاعر، نمایشنامه‌نویس، روزنامه‌نگار، مترجم، فیلم‌نامه‌نویس معاصر آذربایجانی، تا درگذشت ابن رشد؛ همه‌چیزدان و فیلسوف نامدار اسپانیایی و مسلمان که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دهم/۱۰ دسامبر در تاریخ

دهم/۱۰ دسامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی حقوق بشر
– روز جهانی حقوق حیوانات
– روز جهانی کودک و تلویزیون

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۵۱۰م؛ نیروی دریایی پرتغال به‌فرماندهی آلفونسو دو آلبوکرک، به‌کمک مزدوران محلی، بندر گوا در غرب هند را از دست سلطان‌نشین عادل‌شاهیان خارج کرد و به‌مدت ۴۵۱ سال در تصرف خود نگاه داشت.
– در سال ۱۷۹۹م؛ فرانسه متر را به‌عنوان یکای رسمی طول قرار داد.
– در سال ۱۸۶۸م؛ نخستین چراغ راهنمایی و رانندگی خارج از کاخ وست‌مینستر در لندن قرار داده‌شد.
– در سال ۱۹۰۱م؛ اولین جوایز نوبل در سالروز مرگ آلفرد نوبل اعطا شدند.
– در سال ۱۹۰۹م؛ سلما لاگرلوف به‌عنوان اولین زن برندۀ جایزۀ نوبل، موفق به‌بردن جایزۀ ادبیات نوبل شد.
– در سال ۱۹۳۲م؛ تایلند نظام حکومتی خود را به‌مشروطۀ سلطنتی تغییر داد.
– در سال ۱۹۴۸م؛ اعلامیۀ جهانی حقوق بشر با هدف ایجاد و تضمین حقوق و آزادی‌های برابر برای همۀ مردم به‌تصویب رسید.

 


 

  • زادروزها

– زادروز یوهان آدام راینکن در سال ۱۶۴۳م؛ ارگ‌نواز تأثیرگذار آلمانی که به‌دلیل سبک فراگیر و دیرپای وی در نوازندگی و تأثیری که بر نوازندگان جوانی چون یوهان سباستیان باخ داشته مشهور است.
– زادروز شهاب‌الدین آلوسی در سال ۱۸۰۲م؛ فقیه شافعی، مفسر، ادیب عربی و مفتی عراقی در سدۀ ۱۳ه.ق
– زادروز کارل گوستاو یاکوب یاکوبی در سال ۱۸۰۴م؛ ریاضی‌دان آلمانی که پدیدآورندۀ نظریۀ توابع بیضوی است و در نظریۀ اعداد نیز، خدمات شایسته‌ای کرده‌است.
– زادروز ایدا لاولیس در سال ۱۸۱۵م؛ ریاضی‌دان، نویسنده و نخستین برنامه‌ساز رایانه که بیشتر برای همکاری‌اش با چارلز ببیج در زمینۀ رایانۀ همه‌منظوره به‌نام موتور تحلیلی مشهور است.
– زادروز امیلی الیزابت دیکینسون در سال ۱۸۳۰م؛ شاعر آمریکایی
– زادروز آگوست اسپایز در سال ۱۸۵۵م؛ فعال کارگری آنارشیستی که در شرایطی مشکوک و در طی ماجرای شورش های‌مارکت توسط دولت اعدام شد.
– زادروز پیر لوئیس در سال ۱۸۷۰م؛ شاعر و رمان‌نویس قرن ۱۹م اهل فرانسه
– زادروز نلی زاکس در سال ۱۸۹۱م؛ شاعر آلمانی و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۶۶م
– زادروز الیویه مسیان در سال ۱۹۰۸م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ ارگ فرانسوی
– زادروز نبی خزری در سال ۱۹۲۴م؛ نویسنده، شاعر، نمایشنامه‌نویس، روزنامه‌نگار، مترجم، فیلم‌نامه‌نویس معاصر آذربایجانی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سوم/3 شهریورماه در تاریخ - زادروز اکبر هاشمی رفسنجانی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ابن رشد در سال ۱۱۹۸م؛ همه‌چیزدان و فیلسوف نامدار اسپانیایی و مسلمان
– درگذشت لئوپولد یکم در سال ۱۸۶۵م؛ شاهزادۀ ساکس‌کوبورگ‌سالفلد و بعدتر شاهزادۀ ساکس‌کوبورگ و گوتا، دوک ساکسونی و به‌دنبال استقلال بلژیک از هلند، نخستین پادشاه بلژیک بود.
– درگذشت آلفرد نوبل در سال ۱۸۹۶م؛ شیمی‌دان، مهندس، مبتکر و اسلحه‌ساز سوئدی که به‌عنوان مخترع دینامیت شناخته می‌شود. او از سال ۱۸۹۴م تا روز مرگش صاحب اسلحه‌سازی بوفورس بود و در تغییر آن، از یک کارخانۀ ذوب‌آهن به‌یک توپخانه‌سازی مدرن و یک کارخانۀ تولید مواد شیمیایی نقشی اساسی داشت. وی در آخرین وصیت‌نامۀ خود، سرمایۀ حیرت‌انگیزش را برای تأمین هزینه‌های جایزۀ نوبل اختصاص داد. عنصر شیمیایی نوبلیم به‌احترام او نام‌گذاری شده‌است.
– درگذشت لویجی پیراندلو در سال ۱۹۳۶م؛ نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس ایتالیایی که در سال ۱۹۳۴م برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات شد. داستان‌های کوتاه او نیز شهرت زیادی دارد و از نویسندگان معروف قرن ۲۰م ایتالیا است.
– درگذشت یاشا هایفتز در سال ۱۹۸۷م؛ یکی از اسطوره‌های نوازندگی ویولن در قرن ۱۰م با ملیت آمریکایی و اصلیت لیتوانیایی (روسی)
– درگذشت ریچارد پرایر در سال ۲۰۰۵م؛ مجری استندآپ کمدی، هنرپیشه، منتقد اجتماعی، رئیس تشریفات و نویسندۀ آمریکایی
– درگذشت آگوستو پینوشه در سال ۲۰۰۶م؛ از نظامیان شیلی که در کودتای سال ۱۹۷۳م شیلی، دولت سوسیالیست سالوادور آلنده را سرنگون کرد و به‌مدت ۱۷ سال ریاست‌جمهوری خودخواندۀ شیلی را تا سال ۱۹۹۰م به‌عهده داشت.
– درگذشت جان بنت فن در سال ۲۰۱۰م؛ پروفسور و پژوهش‌گر آمریکایی که برای توسعۀ روش‌های شناسایی و تجزیه‌و‌تحلیل ساختار مولکول‌های بیولوژیکی و توسعۀ طیف‌نگاری با رزونانس مغناطیسی هسته‌ای در سال ۲۰۰۲م، به‌همراه کویچی تاناکا و کورت ووتریش، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل شیمی شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هفتم/27 دی‌ماه در تاریخ - درگذشت سیدمجتبی میرلوحی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

0/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *