دوازدهم/۱۲ اکتبر در تاریخ – درگذشت آناتول فرانس و…

دوازدهم/۱۲ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز آگوست هورش؛ صنعت‌گر، کارآفرین و مهندس آلمانی و یکی از پیشگامان صنعت خودروسازی و بنیان‌گذار شرکت آئودی، تا درگذشت مارگریت ای. نایت؛ مخترع و کارآفرین اهل ایالات متحدۀ آمریکا که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوازدهم/۱۲ اکتبر در تاریخ

دوازدهم/۱۲ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی بینایی
– روز جهانی آرتروز
– روز جهانی زبان اسپانیولی
– روز جهانی فریاد لحظۀ ناامیدی
– روز جهانی اسکان معلولان و سالمندان

 


 

  • وقایع

– افتادن بابل به‌دست ایرانیان در سپاه کوروش بزرگ در سال ۵۳۹ق.م

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابن فرفور دمشقی در سال ۱۴۴۸م؛ قاضی، فقیه شافعی و شاعر شامی
– زادروز سر آرتور هنری هاردینگ در سال ۱۸۵۹م؛ دیپلمات انگلیسی، سفیر انگلیس در ایران و اولین کمیسر تحت‌الحمایگیِ شرق آفریقا که کتاب وی با عنوان خاطرات سیاسیِ هاردینگ با ترجمۀ جواد شیخ‌الاسلامی منتشر شده‌است.
– زادروز سر آرتور هاردن در سال ۱۸۶۵م؛ زیست‌شیمی‌دان انگلیسی که در سال ۱۹۲۹م به‌همراه اویلر شلپین، موفق به‌کسب جایزۀ نوبل شیمی شد.
– زادروز آگوست هورش در سال ۱۸۶۸م؛ صنعت‌گر، کارآفرین و مهندس آلمانی و یکی از پیشگامان صنعت خودروسازی و بنیان‌گذار شرکت آئودی
– زادروز ادوارد الکساندر کراولی در سال ۱۸۷۵م؛ رازوَرز، جادوگر مراسمی، نویسنده، شاعر، کوهنورد و هنرمند انگلیسی که با بنیان‌گذاری آیین تلما به‌شهرت رسید. او خود را به‌عنوان فرستاده‌ای معرفی کرد که در اوایل قرن ۲۰م آغاز عصر هوروس را به‌بشریت ندا می‌داد. عمده‌شهرت او به‌خاطر انتشار بحث‌برانگیز کتاب شریعت در آیین تلما است.
– زادروز یوجنیو مونتاله در سال ۱۸۹۶م؛ شاعر و مترجم برجستۀ اهل ایتالیا و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۵م
– زادروز لوچانو پاواروتی در سال ۱۹۳۵م؛ از خواننده‌های تِنور بسیار مشهور اپرا
– زادروز رابرت پائول هاوکینز در سال ۱۹۳۷م؛ رانندۀ مسابقات اتومبیل‌رانی اهل استرالیا که در فهرست رانندگان رتبه‌دار فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی قرار گرفت. این فهرست، گروهی بود از رانندگانی که بر پایۀ دستاوردهای‌شان در رتبۀ بهترین‌ها در جهان قرار می‌گرفتند.
– زادروز ایلیچ رامیرز سانچز در سال ۱۹۴۹م؛ آدم‌کش، مزدور جنگی و انقلابی حرفه‌ای (تروریست سازمان‌یافته)، مارکسیست که دَه‌ها عملیات از جمله گروگان‌گیری وزیران نفت کشورهای عضو اوپک در اجلاس اوپک در وین، اقدام برای ترور محمدرضا پهلوی و چندین مورد بمب‌گذاری در مکان‌های عمومی در پاریس و لندن را ترتیب داد. انفجار ساختمان پنتاگون، ترور رئیس سیا، انفجار ساختمان کاخ دادگستری در آمریکا، انفجار دَه‌ها بانک و مراکز مالی در آمریکا و اروپا، و گروگانگیری اعضای سازمان کا.گ.ب.، بمب‌گذاری در پارک ملی نیویورک، بمب‌گذاری در فرودگاه جان.اف کندی، سرقت ۲ میلیارد یورویی از بانک جی‌پی‌مورگان و دَه‌ها عملیات دیگر از اقدامات وی است. او در فرانسه در حال گذراندن دورۀ حبس ابد می‌باشد.
– زادروز آنیا نیدرینگ‌هاوس در سال ۱۹۶۵م؛ عکاس خبری آلمانی که برای اسوشیتد پرس کار می‌کرد. او تنها زن تیمِ ۱۱ نفرۀ اسوشیتد پرس بود که برای پوشش خبری جنگ عراق، برندۀ جایزۀ پولیتزر عکاسی خبر فوری شدند. در همان سال او برندۀ جایزۀ شجاعت در ژورنالیسم از بنیاد بین‌المللی رسانۀ زنان شد.
– زادروز هیو مایکل جکمن در سال ۱۹۶۸م؛ بازیگر، خواننده، نوازنده، رقصنده و تهیه‌کنندۀ استرالیایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌و‌یکم/31 خردادماه در تاریخ - درگذشت مصطفی چمران و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میخائیل نهم در سال ۱۳۲۰م؛ امپراتور بیزانس (به‌طور مشترک با پدرش آندرونیکوس دوم) که در طول مدت فرمانروایی‌اش با تُرکان عثمانی جنگید و در برابر تجاوزات مزدوران کاتالانی مقاومت نمود، اما علی‌رغم تمامی این کوشش‌ها، نتوانست امپراتوری بیزانس را از سقوط نجات دهد.
– درگذشت پیرو دلا فرانچسکا در سال ۱۴۹۲م؛ هنرمند و ریاضی‌دان دورۀ رنسانس بود که هندسه را به‌طور عینی در نقاشی‌هایش وارد کرد. آلدوس هاکسلی، نویسندۀ بریتانیایی، در مقالۀ «بهترین تصویر» از نقاشی رستاخیز اثر پیرو دلا فرانچسکا با عنوان «بهترین تصویر جهان» یاد کرده‌است.
– درگذشت آنتونیوس شدیاق در سال ۱۸۲۱م؛ کشیش و تاریخ‌نگار لبنانی در سدۀ ۱۸م و اوایل ۱۹م
– درگذشت مارگریت ای. نایت در سال ۱۹۱۴م؛ مخترع و کارآفرین اهل ایالات متحدۀ آمریکا که عمده‌شهرت او به‌دلیل اختراع پاکت کاغذی است. او را مشهورترین مخترع زن سدۀ ۱۹م و ادیسون زن می‌نامند.
– درگذشت ادیث لوئیزا کاول در سال ۱۹۱۵م؛ پرستار اهل انگلستان که در جنگ جهانی اول به‌دلیل نجات جان سربازان، بدون تبعیض از هر دو طرف نبرد و کمک به‌فرار از بلژیک تحت اشغال آلمان به‌حدود ۲۰۰ سرباز متفقین، که برای آن دستگیر و اعدام شد، بزرگ داشته می‌شود. وی به‌خیانت متهم شد و توسط یک دادگاه نظامی مقصر شناخته و به‌اعدام محکوم گردید. علی‌رغم فشارهای بین‌المللی برای عفو، توسط یک جوخۀ آتش آلمانی اعدام شد. اعدام وی محکومیت جهانی و پوشش گستردۀ مطبوعاتی را در پی داشت.
– درگذشت آناتول فرانس در سال ۱۹۲۴م؛ نویسنده، شاعر و منتقد فرانسوی
– درگذشت جمیل صلیبا در سال ۱۹۷۶م؛ فیلسوف و ادیب سوری‌لبنانی
– درگذشت جان دنور در سال ۱۹۹۷م؛ خواننده، ترانه‌سرا، بازیگر، نویسنده و شاعر آمریکایی و یکی از محبوب‌ترین خوانندگان فولک‌پاپ دهۀ ۷۰م
– درگذشت دنیس مک‌آلیستر ریچی در سال ۲۰۱۱م؛ دانشمند علوم رایانۀ آمریکایی که بیشتر به‌عنوان خالق زبان برنامه‌نویسی سی و مشارکت‌هایش در توسعۀ سیستم‌عامل یونیکس، به‌همراه کن تامسون شناخته می‌شود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هشتم/8 آوریل در تاریخ - درگذشت مارگارت تاچر و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *