دوازدهم/۱۲ دسامبر در تاریخ – درگذشت ژان ریشپن و…

دوازدهم/۱۲ دسامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز چنگیز آیتماتوف؛ نویسندۀ برجستۀ اهل کشور قرقیزستان و یکی از مشهورترین چهره‌های فرهنگی اتحاد جماهیر شوروی، تا درگذشت ژان ریشپن؛ شاعر، رمان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس قرن ۱۹م اهل فرانسه که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوازدهم/۱۲ دسامبر در تاریخ

دوازدهم/۱۲ دسامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی حمایت از بیماران کلیوی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۶۳م؛ کنیا از امپراتوری بریتانیا مستقل شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز گوستاو فلوبر در سال ۱۸۲۱م؛ از نویسندگان تأثیرگذار قرن ۱۹م فرانسه بود که اغلب جزو بزرگ‌ترین رمان‌نویسان ادبیات غرب شمرده می‌شود. نوع نگارش واقع‌گرایانه و ادبیات بسیار غنی و تحلیل‌های روان‌شناختی عمیق از جمله خصوصیات آثار وی است.
– زادروز پتر لودویگ میدل سیلو در سال ۱۸۳۲م؛ ریاضی‌دان نروژی
– زادروز ادوارد مونک در سال ۱۸۶۳م؛ نقاش برجستۀ نروژی در سبک هیجان‌نمایی (اکسپرسیونیسم) و امپرسیونیسم (طلوع خورشید)
– زادروز آلفرد ورنر در سال ۱۸۶۶م؛ شیمی‌دان سوئیسی و برندۀ جایزۀ نوبل شیمی در سال ۱۹۱۳م که اولین برندۀ جایزۀ نوبل در رشتۀ شیمی معدنی است و این در حالی است که تا ۶۰ سال بعد، هیچ شیمی‌دانی در شیمی معدنی، جایزۀ نوبل را نبرد.
– زادروز فرانسیس آلبرت سیناترا در سال ۱۹۱۵م؛ خواننده و هنرپیشۀ مشهور آمریکایی
– زادروز چنگیز آیتماتوف در سال ۱۹۲۸م؛ نویسندۀ برجستۀ اهل کشور قرقیزستان و یکی از مشهورترین چهره‌های فرهنگی اتحاد جماهیر شوروی
– زادروز ساموئل ویمز در سال ۱۹۳۶م؛ حقوق‌دان و نویسندۀ آمریکایی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت استفان باتوری در سال ۱۵۸۶م؛ یکی از اشراف‌زادگان کشور مجارستان و شاهزادۀ ترانسیلوانیا و شاه لهستان که یکی از بهترین و برجسته‌ترین فرمانروایان مشترک‌المنافع لهستان‌لیتوانی محسوب می‌شود. او علیه توسعه‌طلبی روسیه در منطقه به‌پا خاست و در جنگ لیوونی، موفق شد که روس‌ها را به‌مرزها و سرحدات خود عقب براند. او همچنین در مرزهای جنوبی خود، پیمانی طبق اصول مسیحیت را با روسیه امضاء کرد و در برابر عثمانی‌ها نیز ایستادگی نمود.
– درگذشت رابرت براونینگ در سال ۱۸۸۹م؛ شاعر و نمایشنامه‌نویس انگلیسی که به‌سبب مهارتش در سرودن اشعار دراماتیک، به‌خصوص تک‌گویی، یکی از شعرای مطرح دورۀ ویکتوریا است.
– درگذشت ژان ریشپن در سال ۱۹۲۶م؛ شاعر، رمان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس قرن ۱۹م اهل فرانسه
– درگذشت هدا شعراوی (هدی شعراوی) در سال ۱۹۴۷م؛ از پیشگامان جنبش حقوق زنان در مصر و بنیان‌گذار اتحادیۀ فمینیستی مصر که در سال ۱۲۹۸م فعالیتی برای حقوق زنان در مصر را آغاز و رهبری کرد. او در حرکتی نمادین، حجاب خود را پس از بازگشت از کنفرانس زنان در رُم به‌نشانۀ حمایت از جنبش فمینیستی با اهداف گسترده‌تر برداشت و به‌دریای مدیترانه انداخت.
– درگذشت دانیل کارلتون گایداشک در سال ۲۰۰۸م؛ پزشک و پژوهش‌گر پزشکی مجاراسلواکی‌آمریکایی که در سال ۱۹۷۶م به‌خاطر کار بر روی بیماری کورو (نخستین بیماری پریون که اثبات شده عفونی است) به‌همراه باروخ ساموئل بلومبرگ، برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌و‌یکم/31 تیرماه در تاریخ - زادروز نوید افکاری و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *