دوم/۲ آگوست در تاریخ – درگذشت فریتس لانگ و…

دوم/۲ آگوست در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز الیشا گری؛ مهندس برق آمریکایی و مؤسس شرکت تولیدات الکتریکی آمریکایی، تا درگذشت ریموند کارور؛ نویسندۀ داستان‌های کوتاه و شاعر آمریکایی و یکی از نویسندگان مطرح قرن ۲۰م که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوم/۲ آگوست در تاریخ

دوم/۲ آگوست در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی خواهر

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۷۹۰م؛ اولین سرشماری سراسری در ایالات متحده به‌رهبری توماس جفرسون، رئیس‌جمهور این کشور آغاز شد.
– در سال ۱۹۱۴م؛ یک‌روز پس از اعلان جنگ امپراتوری آلمان به‌روسیه در جنگ جهانی اول، این کشور لوکزامبورگ را با دَه‌ها هزار سرباز مورد حمله قرار داد.
– در سال ۱۹۱۶م؛ در اثر انفجار مخزن مهمات نبردناوِ لئوناردو داوینچیِ نیروی دریایی ایتالیا در جریان جنگ اول جهانی، ۲۴۸ تَن کشته‌شدند.
– در سال ۱۹۲۲م؛ یک توفند بسیار مخرب در شهر ساحلی سواتو در جنوب چین (امروزه شانتو) جان ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر را گرفت.
– در سال ۱۹۲۸م؛ ایتالیا و اتیوپی یک پیمان دوستی و همکاری ۲۰ ساله با یکدیگر امضا کردند، اما پس از ۸ سال ارتش ایتالیا با تهاجم خود، اتیوپی را به‌طور کامل به‌اشغال خود درآورد.
– در سال ۱۹۴۵م؛ کنفرانس ۲ هفته‌ای پوتسدام، در پایان جنگ جهانی دوم به‌پایان رسید.
– در سال ۱۹۹۰م؛ ارتش بعثی عراق به‌کویت حمله و این کشور را اشغال کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز الیشا گری در سال ۱۸۳۵م؛ مهندس برق آمریکایی و مؤسس شرکت تولیدات الکتریکی آمریکایی
– زادروز جان فرنچ اسلون در سال ۱۸۷۱م؛ نقاش و تصویرگر اهل ایالات متحده‌ی آمریکا و از پایه‌گذاران مکتب اشکن
– زادروز رومولو گایه‌گوس در سال ۱۸۸۴م؛ نویسنده و سیاست‌مدار و چهل و ششمین رئیس‌جمهور ونزوئلا
– زادروز آنتون پطرس عریضه در سال ۱۸۸۷م؛ پاتریارک مارونی (واژه‌ای یونانی به‌معنای شیوخ و آباء و نامی که در تورات به‌نخستین رؤسای خانواده‌ها می‌دادند) و زبان‌شناس لبنانی
– زادروز شیمون پرز در سال ۱۹۲۳م؛ سیاست‌مدار اسرائیلی و برندۀ جایزۀ صلح نوبل و نهمین رئیس‌جمهور اسرائیل
– زادروز جیمز آرتور بالدوین در سال ۱۹۲۴م؛ رمان‌نویس، مقاله‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس آمریکایی
– زادروز خورخه رافائل ویدلا در سال ۱۹۲۵م؛ چهل‌و‌سومین رئیس‌جمهور آرژانتین از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۱م که پس از کودتایی که ایزابل مارتینز پرون را برکنار کرد، به‌قدرت رسید. پس از بازگشت دموکراسی به‌آرژانتین، او به‌خاطر نقض گستردۀ حقوق بشر و «جنایت علیه بشریت» که در زمان حکومت او صورت گرفت، محاکمه و محکوم به‌حبس ابد شد.
– زادروز ایزابل آلنده در سال ۱۹۴۲م؛ روزنامه‌نگار و نویسندۀ رمان اهل آمریکای لاتین که بعضی از آثار او حاوی جنبه‌هایی از ژانر رئالیسم جادویی است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌ام/30 فروردین‌ماه در تاریخ - زادروز محمدتقی دانش‌پژوه و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محمدعلی پاشا در سال ۱۸۴۹م؛ وی از سال ۱۸۰۵م تا هنگام مرگش والی ایالت مصر بود و او را بنیان‌گذار مصر نوین می‌دانند.
– درگذشت لوئیز ویکتورین اکرمان در سال ۱۸۹۰م؛ شاعر قرن ۱۹م اهل فرانسه
– درگذشت انریکو کاروسو در سال ۱۹۲۱م؛ خوانندۀ اپرای ایتالیایی که یکی از مشهورترین خوانندگان تنور تاریخ به‌حساب می‌آید.
– درگذشت الکساندر گراهام بل در سال ۱۹۲۲م؛ مخترع، مبتکر و دانشمند اسکاتلندی‌آمریکایی که اختراعات زیادی داشته، اما شهرت او بیشتر به‌خاطر اختراع تلفن است.
– درگذشت پاول فن هیندنبورگ در سال ۱۹۳۴م؛ عضو ارتش پادشاهی پروس که در جریان جنگ جهانی اول در کنار اریش لودِن‌دُرف، رهبری تلاش نظامی آلمان را بر عهده داشت. پس از جنگ جهانی اول به‌درجۀ مارشالی ارتقا یافت و به‌عنوان فرماندۀ قوای آلمان منصوب شد. بعد به‌ریاست‌جمهوریِ جمهوری وایمار برگزیده‌شد و هیتلر را به‌سِمَت صدر اعظم آلمان منصوب کرد. پس از درگذشت او، هیتلر حکومت ناسیونالیستی را در آلمان برقرار کرد.
– درگذشت فریتس لانگ در سال ۱۹۷۶م؛ کارگردان و تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس سرشناس اتریشی‌آلمانی و یکی از معروف‌ترین سینماگران اکسپرسیونیست آلمانی که پیشنهاد هیتلر و یوزف گوبلس را برای ساخت فیلم برای حزب نازی رَد کرد.
– درگذشت آنتونی نوگس در سال ۱۹۷۸م؛ بازرگان فرانسوی مونگاسک، بنیان‌گذار مسابقات گراند پری موناکو
– درگذشت ویلیام اس. باروز در سال ۱۹۹۷م؛ نویسنده و هنرمند تجسمی آمریکایی
– درگذشت ریموند کارور در سال ۱۹۸۸م؛ نویسندۀ داستان‌های کوتاه و شاعر آمریکایی و یکی از نویسندگان مطرح قرن ۲۰م و هم‌چنین یکی از کسانی که موجب تجدید حیات داستان کوتاه در دهۀ ۱۹۸۰م شده‌اند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهاردهم/14 سپتامبر در تاریخ - درگذشت آنجلا ایزادورا دانکن و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *