دوم/۲ جولای در تاریخ – درگذشت آملیا مری ارهارت و…

دوم/۲ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز هرمان هسه؛ ادیب، نویسنده و نقاش آلمانی‌سوئیسی و برندۀ جایزۀ نوبل سال ۱۹۴۶م در ادبیات، تا درگذشت پورفیریو دیاس؛ داوطلب دوران جنگ آمریکا و مکزیک، قهرمان جنگ در زمان مداخلۀ فرانسه که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوم/۲ جولای در تاریخ

دوم/۲ جولای در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی خبرنگار ورزشی (ورزشی‌نویسان)

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۴۹۴م؛ پیمان تردسییاس توسط امپراتوری اسپانیا تصویب شد.
– تصویب فرمان نابودی عناصر ضد شوروی در هیئت سیاسی کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی در سال ۱۹۳۷م که به‌دادگاه‌ها و تصفیه‌ها در درون جامعه، حکومت، ارتش و سایر نهادهای اتحاد جماهیر شوروی که از سال ۱۹۳۴م آغاز شده‌بود، اوجی بی‌سابقه بخشید.
– در سال ۱۹۶۶م؛ با آزمایش یک بمب اتمی، ارتش فرانسه اولین آزمایش بمب هسته‌ای خود را در اقیانوس آرام انجام داد.
– در سال ۱۹۷۶م؛ با سقوط جمهوری ویتنام در جنوب، کمونیست‌های شمالی با اعلام اتحاد ۲ ویتنام، جمهوری سوسیالیستی ویتنام را تشکیل دادند.
– در سال ۲۰۱۳م؛ اتحادیۀ بین‌المللی اخترشناسی، اقمار چهارم و پنجم پلوتو را سربروس و استوکس نامید.

 


 

  • زادروزها

– زادروز کریستف ویلیبالد گلوک در سال ۱۷۱۴م؛ آهنگ‌ساز آلمانی
– زادروز مایکل تونِت در سال ۱۷۹۶م؛ نجار آلمانی‌اتریشی که نخستین ابداع او در ساخت وسایل خانه، صندلی بوپارت بود.
– زادروز ویلیام هنری براگ در سال ۱۸۶۲م؛ فیزیک‌دان و شیمی‌دان بریتانیایی‌ که به‌همراه پسرش (ویلیام لورنس براگ)، در سال ۱۹۱۵م مفتخر به‌دریافت جایزۀ نوبل فیزیک گردید. آن‌ها این جایزه را به‌خاطر تحلیل ساختار بلوری توسط پرتوهای ایکس دریافت کردند.
– زادروز هرمان هسه در سال ۱۸۷۷م؛ ادیب، نویسنده و نقاش آلمانی‌سوئیسی و برندۀ جایزۀ نوبل سال ۱۹۴۶م در ادبیات
– زادروز هانس آلبرشت بیته در سال ۱۹۰۶م؛ دانشمند و فیزیک‌دان سرشناس آمریکایی آلمانی‌الاصل
– زادروز تورگود مارشال در سال ۱۹۰۸م؛ وکیل آمریکایی و از مبارزان جنبش حقوق مدنی در آمریکا و اولین سیاه‌پوستی که عضو دادگاه عالی ایالات متحده شد.
– زادروز هانس اولریش رودل در سال ۱۹۱۶م؛ سرهنگ لوفت‌وافه (عنوان اطلاقی به‌نیروی هوایی آلمان در دورۀ رایش سوم) و پُرافتخارترین خلبان و سرباز حاضر در جنگ جهانی دوم
– زادروز ویسواوا شیمبورسکا در سال ۱۹۲۳م؛ شاعر، مقاله‌نویس، مترجم لهستانی که در سال ۱۹۹۶م برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات شد.
– زادروز پاتریس امری لومومبا در سال ۱۹۲۵م؛ سیاست‌مدار و اولین نخست‌وزیر کشور جمهوری دموکراتیک کنگو
– زادروز کارلوس سائول منم در سال ۱۹۳۰م؛ سیاست‌مدار آرژانتینی که از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹م رئیس‌جمهور آرژانتین و مهم‌ترین اتفاق دورۀ ریاست‌جمهوری وی بمب‌گذاری آمیا بود که طی آن ۸۵ نفر کشته‌شدند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌چهارم/24 آبان‌ماه در تاریخ - زادروز سیما کوبان و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت نوسْتْراداموس در سال ۱۵۶۶م؛ ستاره‌شناس و پیشگوی اهل فرانسه که بسیاری از حوادث و جنگ‌های آینده، پس از اتفاق‌افتادن، پیشگویی‌شان به‌وی منسوب شده‌است.
– درگذشت ژان ژاک روسو در سال ۱۷۷۸م؛ فیلسوف، نویسنده، آهنگ‌ساز اهل جمهوری ژنو، در سدۀ ۱۸م و اوج دورۀ روشنگری اروپا که اندیشه‌های او در زمینه‌های سیاسی، ادبی و تربیتی، تأثیر بزرگی بر معاصران گذاشت. نقش فکری او که سال‌های زیادی از عمرش را در پاریس سپری کرد، به‌عنوان یکی از راه‌گشایان آرمان‌های انقلاب کبیر فرانسه قابل انکار نیست. وی از نخستین روشنگرانی است که مفهوم حقوق بشر را به‌طور مشخص به‌کار گرفت.
– درگذشت پورفیریو دیاس در سال ۱۹۱۵م؛ داوطلب دوران جنگ آمریکا و مکزیک، قهرمان جنگ در زمان مداخلۀ فرانسه، ژنرال کامل و رئیس‌جمهور مکزیک به‌طور مداوم که به‌طور معمول در گفتار تاریخ‌دانان یک دیکتاتور در نظر گرفته می‌شود. او چهره‌ای جنجالی در تاریخ مکزیک است.
– درگذشت (ناپدیدشدن) آملیا مری ارهارت در سال ۱۹۳۷م؛ خلبان پیشگام آمریکایی و نخستین زنی که پرواز تک‌نفره را در عرض اقیانوس اطلس انجام داد و همچنین صلیب ممتاز پرواز را دریافت کرده‌است. او در ۲ ژوئیۀ ۱۹۳۷م در پروازی بر فراز اقیانوس آرام در نزدیکی جزیرۀ هاولند ناپدید شد و این هواپیما هنگامی که بر فراز اقیانوس آرام پرواز می‌کرد نیز ناپدید شد. با وجود جستجوی زیاد، رَدی از امیلیا ارهارت و فرد نونان، کمک‌خلبانش، یا حتی از هواپیمای ۲ موتورۀ آنان به‌دست نیامد.
– درگذشت ارنست میلر همینگوی در سال ۱۹۶۱م؛ از نویسندگان برجستۀ معاصر ایالات متحدۀ آمریکا و برندۀ جایزه نوبل ادبیات که از پایه‌گذارانِ یکی از تأثیرگذارترین انواع ادبی، موسوم به‌وقایع‌نگاری ادبی شناخته می‌شود.
– درگذشت ولادیمیر نابوکوف در سال ۱۹۷۷م؛ نویسندۀ رمان، داستان کوتاه، مترجم و منتقد چندزبانۀ روسی‌آمریکایی و از برجسته‌ترین نویسندگان مهاجر بعد از سال ۱۹۱۷م بود که به ۲ زبان انلگیسی‌آمریکایی و روسی می‌نوشت.
– درگذشت کامارون د لا ایسلا در سال ۱۹۹۲م؛ یکی از شناخته‌ترین فلامنکوسرایان (سبکی از آواز، موسیقی و رقص اسپانیایی) نیمۀ دوم سدۀ ۲۰م اسپانیا
– درگذشت داگلاس کارل انگلبارت در سال ۲۰۱۳م؛ مخترع آمریکایی و از پیشگامان علوم رایانه و اینترنت
– درگذشت الیزر الی ویزل در سال ۲۰۱۶م؛ نویسنده، فعال سیاسی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل و استاد یهودی و از بازماندگان هولوکاست که از سال ۱۹۹۸م تا پایان زندگی‌اش سفیر صلح سازمان ملل، در موضوع حقوق بشر بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سوم/3 سپتامبر در تاریخ - درگذشت فرانک راسل کاپرا و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *