سوم/۳ سپتامبر در تاریخ – درگذشت فرانک راسل کاپرا و…

سوم/۳ سپتامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز فردیناند پورشه؛ طراح مشهور موتور خودرو اتریشی‌آلمانی، تا درگذشت ایوان تورگنیف؛ رمان‌نویس، شاعر و نمایشنامه‌نویس روس که نخستین‌بار کشورهای غربی را با ادبیات روسی آشنا کرد که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سوم/۳ سپتامبر در تاریخ

سوم/۳ سپتامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– معاهدۀ پاریس در سال ۱۷۸۳م؛ مطابق این پیمان، ایالات متحده به‌طور رسمی از استعمار انگلستان خارج شد. هرچند تاریخ اعلام استقلال ایالات متحده به ۴ جولای ۱۷۷۶م باز می‌گردد، اما تا زمان امضای پیمان پاریس در کاخ ورسای، این کشور مشکلاتی از نظر استقلال داشت و پس از امضای آن، گسترش به‌غرب و تشکیل حکومتی ملی را آغاز کرد.
– تشکیل کشور سان‌مارینو در سال ۳۰۱م؛ شهرت سان‌مارینو به‌قانون اساسی این کشور است. قانون اساسی سان‌مارینو که در سال ۱۶۰۰م تدوین شده، قدیمی‌ترین قانون اساسی ملی در جهان است و هنوز اجرا می‌شود. این کشور اولین کشور با حکومت جمهوری در جهان می‌باشد.
– در سال ۱۹۷۶م؛ فضاپیمای روباتیک وایکینگ ۲ ناسا، یک‌سال پس از برخاستن از زمین، بر سطح سیارۀ مریخ فرود آمد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز لویی سالیوان در سال ۱۸۵۶م؛ معمار آمریکایی قرن ۲۰م که از وی به‌عنوان «پدر آسمان‌خراش‌ها» و «پدر مدرنیسم» یاد می‌شود. اصل تبعیت فرم از کارکرد نیز نخستین‌بار در سال ۱۸۹۶م توسط سالیوان در مقاله‌ای با عنوان «بررسی هنری یک ساختمان اداری بلند» معرفی گردید. او استاد فرنک لوید رایت و از مبدعان اصلی ساختمان‌های بلند است.
– زادروز فردیناند پورشه در سال ۱۸۷۵م؛ طراح مشهور موتور خودرو اتریشی‌آلمانی
– زادروز کارل دیوید اندرسون در سال ۱۹۰۵م؛ فیزیک‌دان آمریکایی که به‌خاطر اکتشاف پوزیترون در سال ۱۹۳۶م موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل فیزیک گردید.
– زادروز مایکل فیشر در سال ۱۹۳۱م؛ دانشمند در زمینۀ فیزیک آماری اهل بریتانیا که برندۀ جوایزی همچون مدال پادشاهی و در سال ۱۹۸۳م نیز برندۀ مدال بولتزمن شده‌است.
– زادروز زین‌العابدین بن علی در سال ۱۹۳۶م؛ سیاست‌مدار و دیکتاتور سابق تونس
– زادروز ادواردو گالیانو در سال ۱۹۴۰م؛ روزنامه‌نگار، نویسنده و رمان‌نویس اهل اروگوئه که از آثار شناخته‌شدۀ او رمان سه‌گانۀ حافظۀ آتش (۱۹۷۶م)، است که به ۲۰ زبان ترجمه شده‌است. فراتر از همه، او تلفیقی از روزنامه‌نگاری، تحلیل‌گر سیاسی و تاریخ بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هشتم/28 ژانویه در تاریخ - درگذشت جوزف برودسکی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محمد بن سوار در سال ۱۲۷۸م؛ صوفی و شاعر شامی در سدۀ ۷ه.ق
– درگذشت الیور کرامول در سال ۱۶۵۸م؛ رهبر نظامی و سیاسی انگلیسی که به‌نوعی اولین و آخرین رئیس‌جمهور تاریخ بریتانیا بود.
– درگذشت آدولف تیر در سال ۱۸۷۷م؛ دولت‌مرد و تاریخ‌نگار فرانسوی
– درگذشت ایوان تورگنیف در سال ۱۸۸۳م؛ رمان‌نویس، شاعر و نمایشنامه‌نویس روس که نخستین‌بار کشورهای غربی را با ادبیات روسی آشنا کرد. آثار او تصویری واقع‌گرایانه و پُرعطوفت از دهقانان روس و بررسی تیزبینانه‌ای از طبقۀ روشنفکر جامعۀ روسیه که در تقلای سوق‌دادن کشور به‌عصری نوین بودند، ارائه می‌دهد.
– درگذشت فرانک راسل کاپرا در سال ۱۹۹۱م؛ نویسنده و تهیه‌کننده و کارگردان سرشناس ایتالیایی‌آمریکایی که در کنار فیلم‌سازانی مانند جان فورد و هاوارد هاکس، از مهم‌ترین فیلم‌سازان سینمای کلاسیک هالیوود، قبل از جنگ جهانی دوم بود.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *