جان اف کندی؛ به بهانه‌ی زادروز مرد تصمیم‌های سخت! + تصاویر

جان اف کندی سی‌و‌پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا، از سال ۱۹۶۱م تا زمان به‌قتل‌رسیدنش در سال ۱۹۶۳م ریاست‌جمهوریِ آمریکا را بر عهده داشت. در طول جنگ جهانی دوم در اقیانوس آرام ناوبان بود و به‌خاطر شجاعت در نجات جان سربازان مدال گرفت. در ادامه‌ی این پست با ما همراه باشید.
جان اف کندی

«جان اف کندی» سی‌و‌پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا در روزی چون امروز؛ یعنی ۲۹ مِی ۱۹۱۷م در ایالت ماساچوست متولد شد. «جان» پس از طی تحصیلات خود، در جریان جنگ جهانی دوم به‌عنوان افسر نیروی دریاییِ آمریکا علیه ژاپن شرکت کرد و پس از پایان جنگ وارد فعالیت‌های سیاسی شد، تا این‌که در سال ۱۹۵۳م به کنگره‌‌ی آمریکا رسید. او در سال ۱۹۶۰م از طرف حزب دموکرات، نامزد ریاست‌جمهوری گردید و با اختلاف ناچیزی با رقیب خود، در ۴۳ سالگی به کاخ سفید راه یافت. «جان اف کندی» به‌عنوان جوان‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا، بلافاصله پس از آغاز کار از لزوم حاکمیت دموکراسی و آزادی در کشورهای جهان، به‌ویژه دولت‌های متحدِ آمریکا سخن به میان آورد و بر آن تأکید فراوانی نمود. «کندی» طرح‌های اصلاح‌طلبانه‌ای را در صحنه‌ی داخلی و خارجی دنبال می‌کرد.

جان اف کندی
جان اف کندی با لباس فوتبال آمریکایی در مدرسه‌ی دکستر (ماساچوست)، ۱۹۲۶م
جان اف کندی
جان اف کندی در قایق گشتیِ نیروی دریایی، ۱۹۴۳م

وی تصمیم گرفته‌بود که به جنگ سردِ فزاینده‌ی میان آمریکا و شوروی که بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شده‌بود پایان دهد؛ بنابراین طرح‌های جدیدی را در سیاست خارجی به اجرا درآورد. این طرح‌ها که بعدها به «استراتژیِ صلح کندی» معروف شد، متضمن ایجاد فضای تفاهم با شوروی بود. او همچنین در راستای همین دیدگاه خود، خواهان ایجاد اصلاحات سیاسی و اقتصادی در کشورهای جهان به‌عنوان گامی در جهت هدایت جهان به‌سوی صلح گردید. دکترین کندی، تمام تأکیدش را متوجه کشورهای ثروت‌مند نفت‌خیز جهان سوم کرده‌بود. در واقع بهتر است بگوییم که ایجاد اصلاحات در نظام سیاسی و اقتصادیِ کشورهای ثروت‌مند و نفت‌خیز جهان سوم، خمیرمایه‌ی این دکترین محسوب می‌شد.

جان اف کندی
جان اف کندی در مراسم ادای سوگند ریاست‌جمهوری در ۲۰ ژانویه‌ی ۱۹۶۱، در واشینگتن دی‌سی
جان اف کندی
جان اف کندی و نیکیتا خروشچف، رهبر اتحاد جماهیر شورویِ سابق در نخستین دیدارشان در ژوئن ۱۹۶۱م و برگزاریِ دُور مذاکرات در وین، پایتخت اتریش. این دیدار یک‌سال پیش از بحران موشکیِ کوبا انجام شد که در جریان آن کندی دستور داد که راه‌های انتقال به کوبا مسدود شود تا موشک‌های ارسالیِ اتحاد جماهیر شوروی به آنجا منتقل نشود.

در ابتدای به‌قدرت‌رسیدن «جان اف کندی» به وضوح مشخص بود که وی در مقایسه با دو رئیس‌جمهور قبلی، نسبت به اردوگاه شوروی، سیاست مسالمت‌آمیزتری در پیش خواهد گرفت، اما پس از چندی، حوادثی پیش آمد که رابطه‌ی رو به رشدِ دو ابرقدرت شرق و غرب را به تیرگی کشاند. در این رابطه و از مهم‌ترین حوادث دوران حکومت «کندی»، واقعه‌ی خلیج خوک‌ها بر ضد کوبا برای سرنگونیِ «فیدل کاسترو» رهبر این کشور و نیز بحران موشکی با شوروی بر سر کوبا می‌باشد. ماجرای شکست افتضاح‌آمیز خلیج خوک‌ها، پیامد مطلوبی برای آمریکاییان نداشت؛ زیرا گذشته از آن‌که بر شخصیت سیاسیِ آنان لطمه‌ی شدیدی وارد ساخت، سرازیرشدن تعداد زیادی موشک‌های قاره‌پیمای روسی به داخل خاک کوبا را نیز به همراه داشت!

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  «میرزا آقاخان کرمانی»؛ روشنفکری که پوست سرش را پُر از کاه کردند!
جان اف کندی
سخنرانیِ جان اف کندی در کنگره‌ی آمریکا در تاریخ ۲۶ مِی ۱۹۶۱م و درخواست برای تصویب بودجه‌ی درخواستی جهت مأموریت فرستادن انسان روی کره‌ی ماه
جان اف کندی
جان اف کندی در حال امضای دستور مسدودکردن انتقال تسلیحات تهاجمی به کوبا در جریان بحران موشکیِ کوبا در اکتبر ۱۹۶۲م

از دیگر دلایل تیرگیِ روابط آمریکا و شوروی در دوران ریاست‌جمهوریِ «کندی»، احداث دیوار برلین در حد فاصل دو بخش شرقی و غربیِ پایتخت آلمان در ۱۳ آگوست ۱۹۶۱م بود. علاوه بر آن، در تمام طول دوران حکومت «کندی»، تشنج بین دو بخش ویتنام شمالی و جنوبی ادامه داشت که در نهایت به اعزام هزاران نیروی آمریکایی به ویتنام جنوبی در زمان «کندی» و آغاز جنگ خونین ویتنام، پس از «کندی» انجامید.

جان اف کندی
سخنرانیِ جان اف کندی در شهرداریِ «شونبرگ» در برلین در ۲۶ ژوئن ۱۹۶۳م؛ اینجا بود که او جمله‌ی معروف خود «Ich Bin Ein Berliner» یا «من هم اهل برلین هستم» را برای تأکید حمایت آمریکا از آلمان غربی و برای مردم برلین که به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده‌بودند، ایراد کرد.
جان اف کندی
سخنرانی جان اف کندی در برلین در سال ۱۹۶۳م

هرچه بود، «جان فیتز جرالد کندی» سرانجام در تاریخ ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳م در حالی که هنوز یک‌سال به پایان دوره‌ی چهار ساله‌ی ریاست‌جمهوری‌اش باقی مانده‌بود، در ۴۶ سالگی در شهر دالاس در ایالت تگزاس به ضرب گلوله‌ی یک مهاجم به قتل رسید. قتل «کندی» یکی از اسرارآمیزترین ترورهای سیاسی در تاریخ جهان است که راز آن پس از گذشت دَه‌ها سال هنوز فاش نشده‌است. هر چند پس از مرگ «کندی» شخصی را به‌عنوان متهم بازداشت کردند، ولی او نیز دو روز بعد به هنگام انتقال به زندان به قتل رسید و قاتل او هم بعداً در زندان درگذشت! به این ترتیب ماجرای قتل «کندی» و توطئه‌ای که در پشت سر آن بود، لوث گردید و پرونده‌ی این ترور به این صورت بسته شد.

جان اف کندی و محمدرضاشاه پهلوی
جان اف کندی و محمدرضاشاه پهلوی، (نفر سمت راست: وزیر دفاع آمریکا، رابرت مک‌نامارا می‌باشد.) کاخ سفید، ۱۹۶۲م
جان اف کندی و محمدرضاشاه پهلوی
خوشامدگویی جان اف کندی به محمدرضاشاه پهلوی در سفر شاه ایران به آمریکا در سال ۱۳۴۱خ
جان اف کندی
جان اف کندی در حال بازدید از کپسول سفینه‌ی فضاییِ مرکوری
جان اف کندی
جوزف کندی (نفر دوم از چپ) پدر جان فیتزجرالد کندی، مادرش رز (سوم از چپ) در این تصویر که در سال ۱۹۳۸م در لندن گرفته شده، دیده می‌شوند. خواهران و برادران کندی از چپ به راست: کتلین، ادوارد (تد)، پاتریشیا، جین و رابرت

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *