سوم/۳ مهرماه در تاریخ – زادروز علی پروین و…

سوم/۳ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید. از انحلال حزب رستاخیز؛ معروف به‌حزب رستاخیز به‌عنوان تنها حزب واحد فراگیر، تا زادروز عباس شفیعی؛ داروساز، شیمی‌دان، ملقب به‌پدر داروسازی نوین ایران و چهرۀ ماندگار علم پزشکی ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سوم/۳ مهرماه در تاریخ

سوم/۳ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– انحلال حزب رستاخیز در سال ۱۳۵۷خ؛ حزب رستاخیز ملت ایران معروف به‌حزب رستاخیز به‌عنوان تنها حزب واحد فراگیر، به‌دستور محمدرضاشاه پهلوی در ۱۱ اسفند ۱۳۵۳خ خورشیدی تشکیل شد.
– انتخاب محمدجواد تندگویان به‌وزارت نفت دولت رجایی در سال ۱۳۵۹خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز عبدالحسین تیمورتاش (سردار معززالملک، سردار معظم خراسانی) در سال ۱۲۶۲خ؛ دولتمرد ایرانی دوره‌های قاجار و پهلوی و از کسانی که در برانداختن قاجارها و برآوردن پهلوی‌ها مؤثر بود. در دورۀ رضاشاه نخستین وزیر دربار بود و نقش مهمی در سیاست خارجی ایران بازی کرد که چندسال بعد مورد غضب رضاشاه قرار گرفت و در زندان قصر کشته‌شد.
– زادروز سیدحسن کسائی در سال ۱۳۰۷خ؛ موسیقی‌دان و نوازندۀ نِی و سه‌تار
– زادروز فریدون پوررضا در سال ۱۳۱۱خ؛ خواننده و موسیقی‌دان نامدار گیلک و صاحب‌نظر در زمینۀ موسیقی فولکلوریک گیلکی
– زادروز حسین ترابی در سال ۱۳۱۵خ؛ کارگردان و مستندساز اهل ایران که فیلم مستند «برای آزادی» اثر ماندگار اوست که توسط مارک کازینز مورخ و منتقد سینما در مؤسسۀ بی‌اف‌آی لندن به‌عنوان ۱۰ فیلم مستندی که دنیا را تکان داد، در کنار آثاری از لنی ریفنشتال و مایکل مور و… انتخاب شد.
– زادروز عباس شفیعی در سال ۱۳۱۶خ؛ داروساز، شیمی‌دان، استاد دانشگاه و ملقب به‌پدر داروسازی نوین ایران، در تهران و استاد دانشکدۀ داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، رئیس سابق دانشکدۀ داروسازی، رئیس مرکز تحقیقات علوم دارویی و چهرۀ ماندگار علم پزشکی ایران
– زادروز علی پروین در سال ۱۳۲۵م؛ بازیکن سابق فوتبال و مربی پیشین تیم ملی و پرسپولیس

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هشتم/28 تیرماه در تاریخ - زادروز سیمین بهبهانی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میرزا محمدعلی محلاتی (حاج سیاح) در سال ۱۳۰۴خ؛ کنش‌گر سیاسیِ مشروطه و سفرنامه‌نویس ایرانی‌آمریکایی و نخستین ایرانی که رسماً تابعیت ایالات متحدۀ آمریکا را پذیرفت. وی مانند شماری دیگر از دوستان شیخ هادی نجم‌آبادی، در میان اعضای انجمن باغ میکده جای داشت.
– درگذشت غمام همدانی در سال ۱۳۲۱خ؛ غزل‌سرا

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *