سی‌ام/۳۰ مردادماه در تاریخ – حملۀ سرهنگ قذافی به‌شاه ایران و…

سی‌ام/۳۰ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از اجباری‌شدن نام‌خانوادگی برای افراد در ایران در سال ۱۳۱۳خ، تا حملۀ سرهنگ قذافی (رهبر لیبی) در کنفرانس غیرمتعهدها در کلمبو به‌شاه ایران در سال ۱۳۵۵خ که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سی‌ام/۳۰ مردادماه در تاریخ

سی‌ام/۳۰ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز بزرگداشت محمدباقر مجلسی (علامه‌مجلسی، مجلسی ثانی؛ فقیه شیعه در دوران شاه‌سلیمان و شاه‌سلطان‌حسین صفوی)

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۰۰خ؛ احسان الله‌خان به‌شهر لنگرود حمله کرد و شهر را به‌تصرف خود درآورد.
– اجباری‌شدن نام‌خانوادگی برای افراد در ایران در سال ۱۳۱۳خ
– تظاهرات در مسجد گوهرشاد در مشهد در سال ۱۳۱۴خ
– در سال ۱۳۵۵خ؛ سرهنگ قذافی (رهبر لیبی) در کنفرانس غیرمتعهدها در کلمبو، شدیداً به‌شاه ایران حمله کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز منصوره شجاعی در سال ۱۳۳۷خ؛ کتاب‌دار سابق، مترجم، فعال حقوق زنان، نویسنده، پژوهش‌گر که یکی از بنیان‌گذاران مرکز فرهنگی زنان، از مؤسسین کمپین یک‌میلیون امضاء، عضو مؤسس و عضو هیئت‌مدیرۀ اولین کتاب‌خانۀ تخصصی زنان صدیقه دولت‌آبادی و کتاب‌خانۀ زنان «بانوی اوز» و از اعضای مؤسس مدرسۀ فمینیستی است.
– زادروز ژیلا بنی‌یعقوب در سال ۱۳۴۹خ؛ روزنامه‌نگار، فعال حقوق بشر، فعال سیاسی ایرانی که دبیر سرویس اجتماعی روزنامۀ سرمایه و سردبیر وبگاه کانون زنان ایرانی بوده‌است. بنی‌یعقوب در سال ۲۰۰۹م برندۀ جایزۀ شجاعت در روزنامه‌نگاری شد. در خردادماه ۱۳۸۹خ دادگاه انقلاب اسلامی او را به‌یک‌سال حبس تعزیری و ۳۰ سال محرومیت از شغل روزنامه‌نگاری محکوم کرد.
– زادروز سهیل عربی در سال ۱۳۶۴خ؛ وبلاگ‌نویس ایرانی و زندانی سیاسی سابق که به‌اتهام اهانت به‌مقدسات اسلامی به‌اعدام محکوم شده‌بود؛ این محکومیت بعدتر به ۷ سال و ۶ ماه حبس تعزیری تغییر یافت. وی مدیریت ۸ صفحه در شبکۀ اجتماعی فیس‌بوک را بر عهده داشت. او که متأهل و دارای یک فرزند بود، پس از گذراندن محکومیت خود از زندان آزاد شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌نهم/29 تیرماه در تاریخ - زادروز جعفر شهری‌باف و...

 


 

  • درگذشت

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *