شاه‌عباس صفوی و شورش نایب امام‌‌زمان!

قبل از خواندن ماجرای برخورد شاه‌عباس صفوی با نایب امام‌زمان، قبل‌تر در اپیزودهای یازدهم و دوازدهم و سیزدهم پادکست رادیو قجرتایم، به موضوع نجات‌دهنده پرداخته‌ایم؛ روایتی در باب منجی و خون‌های بسیاری که در تاریخ ریخته شده‌است. این پست نیز گوشه‌ای از آن در تاریخ ایران می‌باشد.
شاه‌عباس صفوی

در دوران پادشاهیِ شاه‌عباس صفوی در سال ۱۰۲۹ه.ق، (مصادف با ۱۶۱۴م) یکی از روحانیان افراطیِ طایفه‌ی شیخاوند به‌نام سیدمحمد، با دستیاری و همکاریِ چندتَن از سران آن طایفه در گیلان فتنه‌ای برپا کرد، که ممکن بود به جنگ داخلی و کُشتار منتهی گردد. سیدمحمد، به قولی خود را نایب و رسول امام‌زمان می‌شمرد. چون نسب طایفه‌ی شیخاوند، مستقیماً به شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی می‌رسید و با سلاطین صفوی نیز خویشاوندیِ نزدیک داشتند، همچنین طرف توجه و احترام طوایف و سران قزلباش هم بودند. سیدمحمد، شاه‌عباس را بی‌دین و ستم‌کار و مردم‌فریب می‌شمرد. او می‌گفت قیام کرده‌است تا بی‌دینی و ستم‌کاری را براندازد و تمام کفار و پیروان ادیان باطل را، که در ایران گرد آمده‌اند بکُشد، و مذهب شیعه را به قوتِ شمشیر، در همه‌ی جهان حکم‌روا سازد. سیدمحمد، نخست چندتَن از مریدان خاص خود را به رسالت، روانه‌‌ی مازندران کرد تا ظهورش را بشارت دهند و شاه را به اطاعت او بخوانند! ضمناً؛ فرمانی به‌نام شاه‌عباس نوشته و در ضمن نصایح و مواعظ بسیار، بدو امر کرده‌بود که از گناهان خود توبه کند و بی‌تأمل به خدمت و اطاعت وی کمر بندد!

گستره‌ی سلطنت صفویان (رنگ سبز در نقشه) در مقایسه با سرحدات امروزیِ کشورها

چندکَس از هواداران خود را نیز به عنوان خلیفه و داعی معرفی کرده و متذکر شده‌بود که اگر شاه، بی‌درنگ برای طلب بخشایش و اثبات اعتقاد و ارادت خویش به دیدار وی نشتابد، به زودی راهِ مازندران پیش خواهد گرفت و شاه را با همه‌ی مخالفان خود سیاست خواهد کرد! شاه‌عباس در نخستین برخورد با رسولان نایب امام، دستور داد بینیِ آن‌ها را ببُرند و چشمان‌شان را کور کنند و گفت که اگر نایب امام‌‌زمان راست می‌گوید، باید شما را به صورت اول بازگرداند، اما از طرفی در این هنگام شاه‌عباس در فرح‌آباد مازندران به سختی بیمار بود و احتمال مرگ وی می‌رفت، و از طرف دیگر؛ در اندک‌زمانی، جمع کثیری بر سیدمحمد گرد آمدند و کار او چنان بالا گرفت که مایه‌ی بیم و نگرانیِ شاه‌عباس و سران دولت صفوی گردید.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چند پاراگراف تامل‌برانگیز از کتاب صحیفه‌ی نور!

شاه‌عباس دریافت که اگر با نایب امام‌زمان آشکارا به مخالفت برخیزد، سادگی و احساسات مردم نسبت به شخص وی، فتنه‌ی بزرگی برپا خواهد کرد. به همین منظور؛ پس از مدتی شیخ را با احترام به مازندران دعوت کرد و در آنجا سربازان او و یارانش را گردن زدند و دوران امامت و نیابت او نیز به پایان رسید…!

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم
منبع؛ کتاب سفرنامه‌ی پیترو دلاواله، ترجمه‌ی شفا، انتشارات علمی‌ و‌ فرهنگی

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

3.8/5 - (6 امتیاز)