مستند کوتاه؛ محمد ظاهرشاه آخرین پادشاه و معمار افغانستان

محمدظاهرشاه در راستای مدرن سازی افغانستان دست به اجرای سیاست‌های اصلاحی در حوزه‌های مختلف زد؛ سیاست‌های ظاهرشاه چون تأسیس سیستم قانونگذاری جدید، ترویج نظام آموزش و پرورش مدرن، تأسیس دانشگاه‌ و ... مورادی بود که باعث شد بسیاری ظاهر را معمار افغانستان جدید لقب دهند.
محمد ظاهرشاه ملکه حمیرا

دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی آخرین سال‌هایی است که افغانستان رنگ آرامش به خود دیده و بلای جنگ و خونریزی هنوز گریبان آن را نگرفته است. اگرچه تاریخ معاصر افغانستان پر است از جنگ، ناآرامی و کودتا مورخان دهه ۱۹۶۰ میلادی همزمان با دوران پایانی محمدظاهرشاه را زمان ثبات در این کشور می‌دانند و حتی لقب “دهه دموکراسی” به آن داده‌اند! در این دهه که آخرین سال‌های آرامش افغانستان بود محمد ظاهرشاه در راستای مدرن سازی افغانستان دست به اجرای سیاست‌های اصلاحی در حوزه‌های مختلف زد؛ سیاست‌های ظاهرشاه چون تأسیس سیستم قانونگذاری جدید، ترویج نظام آموزش و پرورش مدرن، تأسیس دانشگاه‌، کمک به ایجاد احزاب و تشکل‌های سیاسی و حمایت از آزادی مطبوعات و رسانه‌ها مورادی بود که باعث شد بسیاری ظاهر را معمار افغانستان جدید لقب دهند. اما با این حال در سال ۱۹۷۳ میلادی زمانی که او به قصد درمان بیماری خود به ایتالیا رفته بود داوودخان پسر عمویش علیه او کودتا کرد. او در پی کودتا نظام پادشاهی را در این کشور ملغی و حکومت جمهوری در افغانستان اعلام کرد و این آغاز درگیری‌ها بود. در این مستند کوتاه قجرتایم به این موضوع پرداختیم. به امید بازگشت آرامش و صلح و رفاه به کشور همسایه‌ و همزبان عزیزمان: افغانستان…

 

گارش و گردآوری: قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  مستند کوتاه؛ زنانی که متهم به همکاری افقی شدند!

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

4.7/5 - (35 امتیاز)

2 پاسخ

  1. با سلام خدمت شما
    این مطلب راجع به افغانستان و مخصوصا رضا شاه افغانستان خیلی جالب بود برای من شاید مثل من خیلی از افغان های نسل جدید ندانند از گذشته ی افغانستان چرا که خیلی خیلی کم گرد اوری شده تاریخچه‌ای افغانستان.
    به عنوان یک افغان از شما تشکر میکنم بابت صرف کردن وقتتان گرد اوردن این وقایع برای ساخت این مستند.

  2. بسیار جالب بود. خیلی دوست دارم به افغانستان سفر کنم.اما امنیت اونجا مانع اصلی هست. انشالله این کشور سر و سامان بگیره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *