مشروطیت؛ کوتاه از تاریخ انحطاط مجلس که باید بدانید!

احمد مجدالاسلام کرمانی در آن فضای ترس و خفقان که دیگر امیدی به ادامه‌ی زندگی نداشت، به نقل از خودش با نهايت خوف و وحشت از مراقبت خفيه‌نويسان، کتاب تاریخ انحطاط مجلس اول را نوشت. یک بخش از این کتاب نصیحت، یا بهتر است بنویسیم وصیتی‌ست در باب مشروطیت که برای ما و آینده‌ی سیاسیِ ایران بود.
مشروطیت

«احمد مجدالاسلام کرمانی»، روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار، نویسنده، شاعر و چهره‌ی سرشناس علم و ادب کرمان و از اعضای انجمن سِرّیِ باغ میکده بود. پس از به‌توپ‌بستن مجلس توسط «محمدعلی‌شاه قاجار» و سرکوب هولناک مشروطه‌خواهان و اعدام «میرزا جهانگیرخانِ صور اسرافیل» و «ملک‌المتکلمین»، «مجد‌الاسلام» هم از تهران متواری شد. در آن فضای ترس و خفقان که دیگر امیدی به ادامه‌ی زندگی نداشت، به نقل از خودش «با نهایت خوف و وحشت از مراقبت خفیه‌نویسان»، کتاب «تاریخ انحطاط مجلس اول» را نوشت. یک بخش از این کتاب نصیحت، یا بهتر است بنویسیم وصیتی‌ست در باب مشروطیت که برای ما و آینده‌ی سیاسیِ ایران بود.

مجلس مشروطه

«مجدالاسلام» می‌نویسد:
عنوان «مشروطیت» که به‌کلی خارج از امور دیانت بود، واردِ امور دیانت گردید و مثل سایر مسائل شرعیه، رأی و عقیده‌ی علماء در آن مدخلیت پیدا کرد. به عبارت روشن‌تر؛ نظام مشروطیت که در اصل از دیانت جدا بود، به امری دینی تقلیل داده‌شد و بگو مگوی شرعی بر سر آن آغاز گردید. و یکی از اسباب انحطاط مجلس، ورود آخوندها بود در او… آیندگان بدانند که اگر یک مرتبه‌ی دیگر مجلس و مشروطیت در این مملکت پیدا شد، حتماً باید مراقب باشند تا جنس عمامه‌به‌سر را در مجلس راه ندهند، اگرچه به عنوان وکالت هم باشد… والسلام!»

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم

پی‌نوشت؛ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل…

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  «گاوریلو پرنسیپ»؛ آغازگر جنگ جهانی اول که بود؟ + آلبوم تصاویر

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *