کوتاه از «مونیکا لوینسکی» و جریان رسوایی «مونیکا گیت» + فیلم و تصاویر

در چنین روزی در سال ۱۹۷۳ میلادی در «سان‌فرانسیسکو» دختری زاده شد که نام او را «مونیکا» گذاشتند. «مونیکا لوینسکی» اواخر قرن بیستم میلادی یکی از مشهورترین زنان جهان بود که با داستان دراماتیک خود از هوس، سکس، خیانت و دروغ توانست به این شهرت عجیب برسد.
مونیکا لوینسکی

امروز در تقویم تاریخ زادروز «مونیکا سامیل لوینسکی» است؛ زنی که حضورش در کاخ سفید «مونیکا گیت» را رقم زد! «مونیکا لوینسکی» در «سان‌فرانسیسکو» متولد شد و دوران کودکیِ خود را به‌همراه خانواده در جنوب کالیفرنیا گذراند. پدرش «برنارد لوینسکی» سرطان‌شناس بود. وی یهودی‌زاده‌ای بود که پدرش از دست «فاشیسم» در «جنگ‌ جهانی دوم» به «السالوادور» و سپس «ایالات‌متحده» گریخته بود. پدربزرگ مادریِ «مونیکا» از یهودیان لتونی بود و مادربزرگ مادری‌اش نیز از خانوده‌ای یهودیِ روس‌تبار بود. زندگیِ خانوادگیِ «مونیکا» چندان دوام نداشت؛ طلاق پدر و مادرش در سال ۱۹۸۸م و ازدواج مجددشان تأثیر عمیقی بر زندگیِ «مونیکا» گذاشت. وی تحصیلات متوسطه‌ی خود را در «بورلی هیلز» به پایان رساند و در سال ۱۹۹۳م به کالج «لویس و کلارک» در اورگان رفت و در سال ۱۹۹۵م در رشته‌ی روان‌شناسی فارغ‌التحصیل شد. «مونیکا» با کمک یکی از اقوامش توانست به‌عنوان کارآموز بدون حقوق در کاخ سفید مشغول به‌کار شود و همین شروع کار او در کاخ سفید، پایانی بر زندگی سیاسیِ خانواده‌ی «کلینتون» شد!

مونیکا لوینسکی و بیل کلینتون
مونیکا لوینسکی (نشسته، چپ) در کنار خانواده

«بیل کلینتون» چندی پیش از ریاست‌جمهوری، زمانی که فرماندار ایالت «آرکانزاس» با اتهامات «سوءرفتار‌ جنسی» مواجه شده‌بود و «پائولا جونز»، کارمند سابق‌اش، یک شکایت مدنی علیه او به اتهام آزار و اذیت جنسیِ او تنظیم کرد. نام «مونیکا لوینسکی» در مرحله‌ی کشف پرونده‌ی «جونز» مطرح شد؛ زمانی که وکلای «جونز» به دنبال نشان‌دادن الگوی رفتاریِ «کلینتون» بودند که شامل روابط جنسیِ نامناسب با سایر کارمندان دولت بود. موضوع آن‌ها در آغاز از طریق یکی از دوستان نزدیک «لوینسکی» به‌نام «لیندا تریپ» فاش‌سازی شد؛ بدین‌صورت که گفت‌و‌گوهای‌ خود با «مونیکا» را ضبط کرد و نوارهای صوتیِ آن را در اختیار «کنت استار» دادستان ویژه قرار داد، اما ماجرا از آن‌جا اوج گرفت که «بیل کلینتون» در جریان افشای این رابطه‌، در تاریخ ۲۶ ژانویه‌ی ۱۹۹۸م اظهار داشت: «من با آن زن، خانم لوینسکی رابطه‌ی جنسی نداشتم!» از اینجای کار به بعد موضوع فقط رابطه‌ی جنسی نبود؛ موضوع دروغ‌گوییِ قدرت‌مندترین فرد یک کشور بود!

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  زکریای رازی؛ کاشف الکل ایستاده بر قله‌ی انسان‌گرایی! + تصاویر

«بیل کلینتون» در ۲۶ ژانویه‌ی ۱۹۹۸م در این کنفرانس خبری، رابطه‌‎ی خود را با «مونیکا لوینسکی» رَد کرد و تأکید نمود: «من با آن زن، دوشیزه لوینسکی رابطه‌ی جنسی نداشته‌ام!»

مونیکا لوینسکی و بیل کلینتون
چپ: کنت استار – راست از بالا: پائولا جونز در مجله‌ی تایم – لیندا تریپ

سرانجام در پیِ افشای مدارک غیر قابل انکار، مثل آثار مَنیِ خود روی لباس «مونیکا لوینسکی» و ماجرای سیگارکردن در واژن او و…، «بیل کلینتون» در مقابل دوربین‌های تلویزیون به گناه خود اعتراف و از مردم ایالات متحده‌ی آمریکا عذرخواهی کرد. یک‌سال بعد مجلس سنای ایالات متحده‌ی آمریکا «کلینتون» را به علت ادای شهادت دروغ و تلاش برای جلوگیری از اجرای عدالت محاکمه کرد، اما او با یک رأی اضافی توانست از برکناری رهایی یابد! در واقع وکلای «بیل کلینتون» بدین شکل ماجرا را توجیح کردند که او گفته است من «رابطه‌ی جنسی» نداشته‌ام و «رابطه‌ی دهانی» به تنهایی «رابطه‌ی جنسی» نیست؛ کما این‌که «رابطه‌ی جنسی» تعریف قانونیِ مشخص خود را دارد. ضمناً بد نیست بدانید که پس از این رسوایی، «بیل کلینتون» پرونده‌ی «پائولا جونز» را هم باخت و مجبور به پرداخت غرامت ۸۵۰ هزار دلاری شد!

به هر روی این جریان برای «مونیکا لوینسکی» شهرت زیادی به همراه آورد و او هم به‌طور کامل با نوشتن زندگی‌نامه‌اش و شرکت در مصاحبه‌ها و تبلیغات و مستند‌ها از آن بهره‌برداریِ مالی کرد. در ادامه تصاویری از روابط «مونیکا لوینسکی» با «بیل کلینتون» و حواشیِ بین آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

مونیکا لوینسکی و بیل کلینتون
عکس یادگاری با حضور مونیکا لوینسکی در دفتر کار رئیس‌جمهور آمریکا، آگوست ۱۹۹۵م
مونیکا لوینسکی و بیل کلینتون
بیل کلینتون و مونیکا لوینسکی در کاخ سفید، نوامبر ۱۹۹۵م
مونیکا لوینسکی و بیل کلینتون
مونیکا در حال ارائه‌ی گزارش خود به رئیس‌جمهور آمریکا، نوامبر ۱۹۹۵م
مونیکا لوینسکی و بیل کلینتون
یکی از نامه‌های مونیکا به رئیس‌جمهور آمریکا که به‌عنوان سند از سوی کنت استار (دادستان ویژه) ارائه شد.
مونیکا لوینسکی و بیل کلینتون
عکس یادگاریِ مونیکا و بیل کلینتون با امضای رئیس‌جمهور آمریکا و در روز تولد مونیکا؛ یکی‌دیگر از اسناد کنت استار
مونیکا لوینسکی و بیل کلینتون
مونیکا و کلینتون در ضیافت کاخ سفید؛ این عکس از اسناد ارائه‌شده از سوی کنت استار به‌شمار می‌رود.
مونیکا لوینسکی و بیل کلینتون
مواجهه‌ی مونیکا و کلینتون در نماهایی از یک فیلم مربوط به جشن انتخاب مجدد بیل کلینتون در نوامبر ۱۹۹۶م و در فضای جنوبیِ کاخ سفید
مونیکا لوینسکی و بیل کلینتون
احضار لوینسکی توسط دادستان ویژه؛ سه‌روز پس از شهادت بیل کلینتون
مونیکا لوینسکی و بیل کلینتون
مونیکا در برابر دادستان ویژه شهادت می‌دهد که آنچه در برابر وی می‌گوید، حقیقت است.
مونیکا لوینسکی و بیل کلینتون
مونیکا و وکیلش پس از اتمام جلسه‌ی دادگاه
مونیکا لوینسکی و بیل کلینتون
مونیکا هتل محل اقامت خود را به سمت سنا و برای شهادت درباره‌ی پرونده‌ی بیل کلینتون تَرک می‌کند.
مونیکا لوینسکی و بیل کلینتون
مونیکا پس از پایان یکی از جلسات دادگاه؛ شهادت وی در تاریخ ۱۷ آگوست ۱۹۹۸م درباره‌ی ارتباط غیر اخلاقی با کلینتون باعث شد تا کلینتون سرانجام در مقابل هیئت‌منصفه‌ی فدرال حاضر و به رابطه با لوینسکی اعتراف کند.
مونیکا لوینسکی و بیل کلینتون
تصویر سمت چپ مربوط به زمانی‌ست که کلینتون به شدت هر گونه ارتباط غیر اخلاقی را منکر شد، اما تصویر سمت راست مربوط به اعتراف وی در یک برنامه‌ی زنده‌ی تلوزیونی و عذرخواهی از شهروندان آمریکاست!
مونیکا لوینسکی و بیل کلینتون
کلینتون در کنار دختر و همسرش مدتی پس از رسواییِ اخلاقی در محوطه‌ی کاخ سفید قدم می‌زنند، آگوست ۱۹۹۸م
مونیکا لوینسکی و بیل کلینتون
تیتر روزنامه‌ی آمریکایی پس از اعتراف رئیس‌جمهور آمریکا به رابطه‌ی غیر اخلاقی با لوینسکی
مونیکا لوینسکی و بیل کلینتون
مونیکا لوینسکی بر روی جلد هفته‌نامه‌ی تایمز
مونیکا لوینسکی و بیل کلینتون
تمبر ویژه‌ی چاپ‌شده در جمهوریِ آبخازیا با موضوع رسواییِ اخلاقیِ بیل کلینتون
مونیکا لوینسکی و بیل کلینتون
لوینسکی در رونمایی از کتاب خاطرات خود

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

یک پاسخ

  1. با عرض سلام خسته نباشید برای منی که عاشق تاریخ هستم همه پست‌های شما لذت بخش و مفید هست. از زحمات شما سپاس گذارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *