نهم/۹ ژوئن در تاریخ – درگذشت میگل آنخل آستوریاس و…

نهم/۹ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز گئورگ فریدریش گروتِفِند؛ پژوهش‌گر و رمزگشای سنگ‌نبشته‌های باستانی اهل کشور آلمان، تا درگذشت چارلز دیکنز؛ نویسندۀ نامدار انگلیسی و برجسته‌ترین رمان‌نویس عصر ویکتوریا که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نهم/۹ ژوئن در تاریخ

نهم/۹ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۱۵م؛ با پایان‌گرفتن جنگ‌های ناپلئونی، کنگرۀ وین، قطع‌نامۀ نهایی خود را برای بازگرداندن توازن قوا به‌اروپا تصویب کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز پتر کبیر (پتر یکم) در سال ۱۶۷۲م؛ تزار روسیه که در ۱۰ سالگی به‌حکومت رسید. او مشهورترین تزار روسیه است و توانست که روسیه را با اصلاحات و کشورگشایی به‌یک ابرقدرت اروپایی تبدیل کند.
– زادروز گئورگ فریدریش گروتِفِند در سال ۱۷۷۵م؛ پژوهش‌گر و رمزگشای سنگ‌نبشته‌های باستانی اهل کشور آلمان
– زادروز یوهان گوتفرید گاله در سال ۱۸۱۲م؛ ستاره‌شناس مشهور آلمانی که در ۲۳ سپتامبر سال ۱۸۴۶م توانست به‌عنوان اولین فرد، سیارۀ نپتون را رصد کند.
– زادروز برتا سوتنر در سال ۱۸۴۳م؛ رمان‌نویس، فعال صلح‌طلب رادیکال (سازمانی) اتریشی‌بوهمی و نخستین زنی که جایزۀ صلح نوبل را دریافت کرده‌بود و پس از ماری کوری، دومین زنی است که توانسته‌ جایزۀ نوبل را به‌دست بیاورد.
– زادروز کارل اَوگوست نیلسن در سال ۱۸۶۵م؛ آهنگ‌ساز دانمارکی
– زادروز هنری هلت دیل در سال ۱۸۷۵م؛ دانشمند در زمینۀ داروشناسی و فیزیولوژی اهل بریتانیا که برندۀ جوایزی همچون جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی شده‌است.
– زادروز کورتزیو مالاپارته در سال ۱۸۹۸م؛ نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس، خبرنگار و دیپلمات ایتالیایی
– زادروز اریک هابسبام در سال ۱۹۱۷م؛ تاریخ‌دان و نویسندۀ مارکسیست یهودی‌تبار اهل مصر
– زادروز جاناتان داگلاس لرد در سال ۱۹۴۱م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ کیبورد و عضو پیشین گروه راک دیپرپل
– زادروز جانی دپ در سال ۱۹۶۳م؛ بازیگر، تهیه‌کننده و موسیقی‌دان آمریکایی که دریافت‌کنندۀ افتخارات گوناگونی نظیر ۱ جایزۀ گلدن‌گلوب و ۱ جایزۀ انجمن بازیگران فیلم است و علاوه بر این، نامزد دریافت ۳ جایزۀ اسکار و ۲ جایزۀ آکادمی فیلم بریتانیا نیز شده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌سوم/23 آذرماه در تاریخ - زادروز منوچهر چشم‌آذر و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت چارلز دیکنز در سال ۱۸۷۰م؛ نویسندۀ نامدار انگلیسی و برجسته‌ترین رمان‌نویس عصر ویکتوریا
– درگذشت آدولف وینداوس در سال ۱۹۵۹م؛ شیمی‌دان، طبیعی‌شناس و محقق بزرگ آلمانی و نخستین شخصی که نقش حیاتی ویتامین‌ها را کشف و مطرح نمود و سرانجام به‌پاس یک عمر تلاش پیگیری، در سال ۱۹۲۸م موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل گردید.
– درگذشت میگل آنخل آستوریاس در سال ۱۹۷۴م؛ شاعر و نویسندۀ گواتمالایی و یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان آمریکای جنوبی
– درگذشت یان تینبرگن در سال ۱۹۹۴م؛ اقتصاددان و استاد دانشگاه که یکی از ۲ نفر برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد در سال ۱۹۶۹م می‌باشد. وی به‌همراه راگنار فریش به‌خاطر طرح مدل‌های پویا و کاربرد آن در مطالعات اقتصادی، اولین جایزۀ نوبل اقتصاد را دریافت کرد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *