نوروز و شمشیر؛ دریافت مالیات و جزیه در صدر اسلام!

موضوع نوروز و شمشیر؛ روایت استقرار اسلام و نیروهای فاتح در ایران است، که از مردم مالیات بسیار سنگینی به‌نام جزیه اخذ می‌شد که احتمالاً کم‌و‌بیش از آن شنیده و خوانده‌اید. در این مطلب کوتاه نیز اشاره‌ی کوتاهی به همین موضوع داریم؛ جزیه بابت محصولات کشاورزی تا ازدواج!
نوروز و شمشیر

در مورد ماجرای نوروز و شمشیر باید گفت که در دوران سیاه استیلای مسلمین صدر اسلام بر ایران، مأمورین بنی‌امیه در فارس، میوه‌های باغ‌ها را به بهای زیادتر از حد معمول تخمین می‌زدند و مطابق ارزیابیِ ظالمانه‌ی خود، از آنان مالیات می‌گرفتند. بر زمین‌ها بایر نیز مالیات وضع می‌کردند و مرتباً روش‌های جدیدی برای غارت اموال ایرانیان اختراع می‌شد! از ایرانیان هرسال در عید نوروز مالیاتی به‌نام «عیدی» (البته که نوروز با طعم شمشیر!) می‌گرفتند و در زمان معاویه این عیدی در حدود ۱۰ میلیون دِرهم می‌شد. هرکس زن می‌گرفت باید شیرینی ازدواج می‌پرداخت! اگر می‌خواست عرض حال بنویسد، باید مالیات فوق‌العاده به‌نام قلم و دوات بپردازد. پیمانه‌ی آنان در موقع تحویل‌گرفتن جنس، غیر از پیمانه‌ای بود که برای تحویل‌دادن به کار می‌بردند!

پی‌نوشت؛ خلاصه آنکه همین‌که خلفای بنی‌امیه دست به یغما و غارت اموال مردم زدند، عمال و مأمورین آن‌ها نیز بدتر از خودِ آنان به جان مردم افتاده و هرچه خواستند گرفتند. حتی مأمورین جزء؛ مانند نویسندگان و تحصیل‌داران و امثال آنان، به‌قدر تواناییِ خود بر مردم ستم می‌کردند… همچنین برای آشنایی با قیام‌های متعدد ایرانیان و سردارانی چون بابک خرم‌دین نسبت به همین شرایط حاکم بر ایران، می‌توانید اپیزود پنجم پادکست رادیو قجرتایم را بشنوید.

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم
منابع؛
تاریخ تمدن اسلامی، ج۲، زیدان، جواهرکلام، انتشارات امیرکبیر
تاریخ اجتماعی ایران، ج۲، راوندی، انتشارات نگاه

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  فرانک لوید رایت؛ مبتکرترین معمار قرن بیستم! + آثار

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *