هجدهم/۱۸ آوریل در تاریخ – درگذشت آلبرت اینشتین و…

هجدهم/۱۸ آوریل در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز هاینریش گوبل؛ مکانیک و مخترع آلمانی که چراغ برق را اختراع کرد، تا درگذشت آلبرت اَینشتَین؛ فیزیک‌دان نظری آلمانی که نظریۀ نسبیت را به‌عنوان مهم‌ترین دستاوردش توسعه داد که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هجدهم/۱۸ آوریل در تاریخ

هجدهم/۱۸ آوریل در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۶۶۳م؛ عثمانی به‌اتریش اعلام جنگ داد.
– آغاز جنگ امپراطوری عثمانی و یونان در سال ۱۸۹۷م
– در سال ۱۹۰۶م؛ یک زلزله و آتش‌سوزی مهیب، بخش اعظمی از سانفرانسیسکو را نابود کرد.
– حملۀ نیروی دریایی آمریکا به ۲ سکوی نفتی ایران در اواخر جنگ ایران و عراق، موسوم به‌عملیات آخوندک در سال ۱۹۸۸م که به‌درگیری با نیروی دریایی ایران و خوردن خسارات و تلفات به‌طرفین انجامید.
– شورش ژنرال عبدالرشید دوستم، با همکاری احمدشاه مسعود، علیه محمد نجیب‌الله (رئیس‌جمهور حزب دموکراتیک افغانستان) برای تصرف کابل در سال ۱۹۹۲م

 


 

  • زادروزها

– زادروز احمد یکم در سال ۱۵۹۰م؛ چهاردهمین سلطان عثمانی که با وجود سن کم و مدت کوتاه حکومت، از سلاطین بزرگ عثمانی شمرده می‌شود.
– زادروز ویسکونت چارلز تاونشند در سال ۱۶۷۴م؛ دولت‌مرد اهل انگلیس که به‌مدت یک‌دهه به‌عنوان وزیر امور خارجه برای وزارت شمال خدمت کرد. او سیاست خارجی بریتانیا را با همکاری نزدیک با برادر همسرش، نخست‌وزیر (رابرت والپول) هدایت کرد. او اغلب به‌دلیل علاقۀ شدیدش به‌پرورش شلغم و نقشش در انقلاب کشاورزی بریتانیا به‌عنوان «شلغم تاونشند» شناخته می‌شد.
– زادروز دیوید ریکاردو در سال ۱۷۷۲م؛ اقتصاددان انگلیسی که در کنار رابرت مالتوس، آدام اسمیت و جان استوارت‌میل، در زمرۀ تأثیرگذارترین اقتصاددانان کلاسیک قرار دارد.
– زادروز چارلز دو استوبن در سال ۱۷۸۸م؛ نقاش رمانتیک فرانسوی و لیتوگراف آلمانی‌الاصل که در دوران ناپلئون فعال بود.
– زادروز هاینریش گوبل در سال ۱۸۱۸م؛ مکانیک و مخترع آلمانی که چراغ برق را اختراع کرد.
– زادروز کُنستانتین زُرِیق در سال ۱۹۰۹م؛ تاریخ‌نگار سوری و رئیس دانشگاه سوریه
– زادروز ساموئل هانتینگتون در سال ۱۹۲۷م؛ متخصص علوم سیاسی شهیر آمریکایی
– زادروز اتو پینه در سال ۱۹۲۸م؛ مجسمه‌ساز و نقاش اهل آلمان
– زادروز مایکل دی هیگینز در سال ۱۹۴۱م؛ شاعر، جامعه‌شناس، نویسنده و رئیس‌جمهور ایرلند که برای بار دوم نیز به‌ریاست‌جمهوری این کشور برگزیده‌شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پنجم/5 ژانویه در تاریخ - درگذشت آندری پلاتونوف و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت سِر جاستین شیل در سال ۱۸۷۱م؛ افسر ایرلندی ارتش بریتانیا و دیپلماتی که از سال ۱۸۴۴ تا ۱۸۵۴م؛ یعنی در اوایل پادشاهی ناصرالدین‌شاه قاجار، وزیرمختار بریتانیا در ایران بود. در متون تاریخی ایران معمولاً با نام کلنل شیل یا جستین شیل شناخته می‌شود.
– درگذشت یوستوس فون لیبیش در سال ۱۸۷۳م؛ شیمی‌دان آلمانی که فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینۀ شیمی کشاورزی و زیست‌شناسی انجام داد.
– درگذشت یاماموتو ایسوروکو در سال ۱۹۴۳م؛ دریابد ژاپنی و فرماندۀ کل قوای ناوگان ترکیبی امپراتوری ژاپن در جنگ جهانی دوم که در جریان عملیات انتقام در جنگ دوم جهانی کشته‌شد. او دستور حمله به‌پرل‌هاربر (بندر) آمریکا را صادر کرده‌بود.
– درگذشت جان آمبروز فلمینگ در سال ۱۹۴۵م؛ مهندس برق و فیزیک‌دان انگلیسی و مخترع دیود
– درگذشت آلبرت اَینشتَین در سال ۱۹۵۵م؛ فیزیک‌دان نظری آلمانی که نظریۀ نسبیت را به‌عنوان مهم‌ترین دستاوردش توسعه داد که در کنار مکانیک کوانتومی دو ستون فیزیک مدرن به‌شمار می‌روند و به‌خاطر تأثیرش بر فلسفۀ علم نیز شناخته می‌شود. در نظر عامۀ مردم، اینشتین بیشتر به‌خاطر فرمول هم‌ارزی جرم و انرژی شهرت دارد که از آن به‌عنوان معروف‌ترین فرمول در سراسر جهان یاد می‌شود. او برای خدماتش در زمینۀ فیزیک نظری و به‌ویژه کشف قانون اثر فوتوالکتریک، موفق به‌کسب جایزۀ نوبل در سال ۱۹۲۱م شد.
– درگذشت فریدریش هایلر در سال ۱۹۶۷م؛ الهی‌دان آلمانی و تاریخ‌نگار دین
– درگذشت مارسل پانیول در سال ۱۹۷۴م؛ نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و فیلم‌ساز اهل فرانسه
– درگذشت ادگار کاد در سال ۲۰۰۳م؛ از دانشمندان حوزۀ علوم رایانه که خدمات ارزشمندی در این زمینه داشته‌است، اما عمده‌شهرت او به‌دلیل ابداع مدل رابطه‌ای است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌و‌یکم/31 آگوست در تاریخ - درگذشت جان فورد و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *