هجدهم/۱۸ اردیبهشت‌ماه در تاریخ – اعدام فرخ‌رو پارسا و…

هجدهم/۱۸ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از اعلام رسمی خروج آمریکا از برجام توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، تا اعدام فَرُّخ‌رو پارسا؛ نخستین مدیرکل زن در ایران در سال ۱۳۳۹خ و نخستین زن وزیر در ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هجدهم/۱۸ اردیبهشت‌ماه در تاریخ

هجدهم/۱۸ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز اسناد ملی در ایران
– روز بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در ایران

 


 

  • وقایع

– خرید اولین کارخانۀ برق ۶۰۰۰ کیلوواتی برای تهران در سال ۱۳۱۳خ
– تصویب قانون تشکیل منطقۀ آزاد تجاری‌صنعتی چابهار در بندر اقیانوسی چابهار در سال ۱۳۷۰خ
– اعلام رسمی خروج آمریکا از برجام توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده در سال ۱۳۹۷خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمود هدایت در سال ۱۲۷۶خ؛ نویسنده، مترجم، نقاش، قاضی و دولت‌مرد دورۀ پهلوی
– زادروز احمد میرفندرسکی در سال ۱۲۹۷خ؛ آخرین وزیر امور خارجۀ ایران در دوران محمدرضاشاه پهلوی که پدرش از صاحب‌منصبان وزارت خارجه در اواخر دوران قاجار و مادرش نیز دختر علیقلی‌خان مشاورالممالک انصاری (وزیر امور خارجه و سفیر ایران در روسیه) بود.
– زادروز خداداد فرمانفرمائیان در سال ۱۳۰۷خ؛ اقتصاددان و رئیس پیشین بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجۀ ایران که سابقۀ عضویت در شورای عالی پول و اعتبار، شورای عالی اقتصاد و ریاست هیئت‌مدیرۀ بانک صنایع را در کارنامه داشت. او در زمان مسئولیت، نقش مهمی در ایجاد و بهبود ساختار برنامه‌ریزی و مفهوم آن در ایران ایفا کرد.
– زادروز ناصر فهیمی در سال ۱۳۵۳خ؛ پزشک، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی‌و‌عقیدتی، اولین شخصیت در تاریخ سیاسی ایران که به‌صورت رسمی سلب تابعیت ایرانی خود را به‌دلیل نوع حکومت (دیکتاتوری) از جمهوری‌اسلامی خواستار شد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت غلامرضا رشید یاسِمی گوران (رشید یاسِمی) در سال ۱۳۳۰خ؛ نویسنده، مورخ، مترجم و شاعر کُرد
– درگذشت وارطان سالاخانیان در سال ۱۳۳۳خ؛ کنش‌گر ارمنی‌تبار اهل ایران و عضو حزب توده
– درگذشت غلامرضا کیان‌پور در سال ۱۳۵۸خ؛ وزیر اطلاعات و جهانگردی در کابینۀ امیرعباس هویدا از ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۵خ، وزیر دادگستری در آخرین کابینۀ هویدا و همچنین در کابینۀ جمشید آموزگار از ۱۸ آبان ۱۳۵۵ تا ۵ شهریور ۱۳۵۷خ
– درگذشت محمدرضا عاملی تهرانی در سال ۱۳۵۸خ؛ از بنیان‌گذاران مکتب و حزب پان‌ایرانیست و بزرگ‌ترین نظریه‌پرداز تفکر پان‌ایرانیسم که از سن ۱۴ سالگی پای به‌عرصۀ فعالیت‌های سیاسی با گرایش‌های به‌طور مشخص ملی گذاشت و کتاب‌ها و مقالات بسیاری در زمینۀ ملی‌گرایی (ناسیونالیسم) دارد.
– درگذشت (اعدام) فَرُّخ‌رو پارسا در سال ۱۳۵۸خ؛ پزشک و سیاست‌مدار، نخستین مدیرکل زن در ایران در سال ۱۳۳۹خ، نخستین زن ایرانی که در دوران حکومت پهلوی به‌مقام وزارت رسید.
– درگذشت منصور اوجی در سال ۱۴۰۰خ؛ شاعر معاصر و دارای نشان درجه‌یک هنری در حوزۀ ادبیات

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دهم/10 خردادماه در تاریخ - درگذشت محمود اعتمادزاده و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *