پنجم/۵ اردیبهشت‌ماه در تاریخ – درگذشت بیژن ترقی و…

پنجم/۵ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز عمادالدین باقی؛ تاریخ‌دان، فعال حقوق بشر، زندانی سیاسی سابق و روزنامه‌نگار منتقد، تا درگذشت امیرحسین فردی؛ نویسنده و فعال عرصۀ ادبیات داستانی اهل ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پنجم/۵ اردیبهشت‌ماه در تاریخ

پنجم/۵ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز پلیس قضایی
– آغاز هفتۀ کار و کارگر

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۴۸خ؛ فرح پهلوی به‌همراهی آندره‌مالرو در پاریس خانۀ ایران را در خیابان شانز الیزه افتتاح کرد.
– شکست عملیات پنجۀ عقابِ نیروی دلتای آمریکا در طبس برای آزادسازی آمریکایی‌های گروگان‌ گرفته‌ شده در سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۳۵۹خ
– در سال ۱۳۸۸خ؛ نماد سبز به‌عنوان نمادی از آیین اسلام و پیشرفت ایران توسط ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی انتخاب و تصویب شد.
– در سال ۱۳۸۸خ؛ ماهوارۀ امید (نخستین ماهوارۀ ساخت ایران) با جَوِّ غلیظ مناطق غربی آمریکای جنوبی و اقیانوس آرام برخورد کرد و به‌عمر ۸۲ روزۀ خود پایان داد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز جلیل ضیاءپور در سال ۱۲۹۹خ؛ نقاش، استاد دانشگاه، پژوهش‌گر و مؤلف و پدر نقاشی مدرن ایران
– زادروز عمادالدین باقی در سال ۱۳۴۱خ؛ تاریخ‌دان، فعال حقوق بشر، زندانی سیاسی سابق و روزنامه‌نگار منتقد

 


 

  • درگذشت

– درگذشت بیژن ترقی در سال ۱۳۸۸خ؛ شاعر و ترانه‌سرای
– درگذشت امیرحسین فردی در سال ۱۳۹۲خ؛ نویسنده و فعال عرصۀ ادبیات داستانی
– درگذشت عباس عطار در سال ۱۳۹۷خ؛ دانش‌آموختۀ رشتۀ مطبوعات و ارتباطات در انگلستان و عکاس معروف ایرانی بود؛ که در دهۀ ۱۹۷۰م به‌دلیل روزنامه‌نگاری در بیافرا، ویتنام و آفریقای جنوبی شناخته شد و برای مقالات گستردۀ خود در مورد ادیان در سال‌های بعد. وی از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳م عضو سیپا پرس، از ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۰م عضو گاما بود و در ۱۹۸۱م به‌مگنوم فوتوز (آژانس عکس مگنوم) پیوست و در ۱۹۸۵م عضو تمام‌وقت مگنوم شد. همچنین از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱م رئیس دوره‌ای مگنوم هم بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوم/2 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - درگذشت محمود افشارطوس و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *