پنجم/۵ شهریورماه در تاریخ – زادروز غلام‌رضا تختی و…

پنجم/۵ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز زکریا رازی؛ همه‌چیزدان، پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان، منطق‌دان و ریاضی‌دان و کیهان‌شناس، تا درگذشت مارکو گریگوریان؛ هنرپیشۀ سینما، معلم و مجموعه‌دار ایرانی‌ارمنستانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پنجم/۵ شهریورماه در تاریخ

پنجم/۵ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز شیمی‌دان در ایران
– روز داروسازی در ایران
– روز ملی ورزش کُشتی در ایران
– روز بزرگداشت محمد زکریای رازی در ایران

 


 

  • وقایع

– سقوط دولت جمشید آموزگار و تشکیل دولت شریف‌امامی در سال ۱۳۵۷خ
– در سال ۱۳۵۷خ؛ جعفر شریف‌امامی نام دولت خود را آشتی ملی نهاد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابوبکر محمد بن زکریا رازی (پدر علم تاریخ) در سال ۲۴۳ یا ۳۰۴خ؛ همه‌چیزدان، پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان، منطق‌دان و ریاضی‌دان و کیهان‌شناس، کاشف الکل و جوهر گوگرد (اسید سولفوریک) و نفت سفید
– زادروز عباس میرزا (عباس میرزا نایب‌السلطنه) در سال ۱۱۶۸خ؛ از شاهزادگان قاجار و فرزند فتحعلی‌شاه و آسیه‌خانم دُولو، او پیش از مرگ پدرش درگذشت و پسرش محمدمیرزا جانشین او شد.
– زادروز حسین‌علی میرزا فرمانفرما در سال ۱۱۶۸خ؛ شاهزادۀ قاجار و فرزند فتحعلی‌شاه قاجار از بدرجهان‌خانم که در مقابل قوای فیروز میرزا نصرت‌الدولۀ اول به‌دستور محمدشاه قاجار شکست خورد و پایه‌های سلطنت محمدشاهِ ۱۷ ساله نیز تحکیم گردید.
– زادروز غلام‌رضا تختی (جهان‌پهلوان) در سال ۱۳۰۹خ؛ فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی جبهۀ ملی ایران، کشتی‌گیر آزادکار، یکی از پُرافتخارترین کشتی‌گیرهای ایران در تاریخ المپیک، نماد پهلوانی و جوانمردی که میزان کمک‌های جمع‌آوری‌شدۀ او برای آسیب‌دیدگان زلزلۀ بوئین‌زهرا در سال ۱۳۴۱خ، چندین‌برابر کمک‌های جمعیت شیر و خورشید حکومت پهلوی بود.
– زادروز آندرانیک آساطوریان (آندرانیک، آندو) در سال ۱۳۲۰خ؛ آهنگ‌ساز، رهبر ارکستر و تنظیم‌کنندۀ موسیقی پاپ ایرانی ارمنی‌تبار
– زادروز وحید صیادی نصیری در سال ۱۳۵۹خ؛ فعال حقوق بشر، فعال عقیدتی‌سیاسی، هوادار نظام پادشاهی و زندانی سیاسی که بر اثر صدمات جسمی حاصل از ۲ ماه اعتصاب غذای طولانی‌مدت در زندان لنگرود قم و پس از تحمل ۷ روز بستری در بیمارستان شهید بهشتی قم درگذشت. علت اعتصاب غذای او اعتراض به‌محل نگهداری‌اش در بند زندانیان جرایم کیفری خطرناک ذکر شده‌است که به‌باور بسیاری مغایر با «اصل تفکیک جرایم» بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهارم/4 تیرماه در تاریخ - زادروز شاپور بختیار و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت علی‌اکبر کاوه‌حقیقی در سال ۱۳۶۹خ؛ فرزند میرزا علی‌محمدخان شیرازی، یکی از شاگردان عمادالکتاب و از استادان به‌نام در خوش‌نویسی و نستعلیق‌نویسی
– درگذشت مارکو گریگوریان در سال ۱۳۸۶خ؛ هنرمند، هنرپیشۀ سینما، معلم، صاحب گالری و مجموعه‌دار ایرانی‌ارمنستانی
– درگذشت سیدمحمدباقر برقعی در سال ۱۳۹۴خ؛ نویسنده و پژوهش‌گر سدۀ چهاردهم ایران
– درگذشت داوود رشیدی حائری در سال ۱۳۹۵خ؛ هنرپیشۀ تئاتر، سینما و تلویزیون، وی همراه با علی نصیریان، جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی و محمدعلی کشاورز ۵ چهرۀ برجسته‌ای بودند که در دهۀ ۴۰خ از تئاتر پا به‌عرصۀ سینما گذاشتند. وی به‌خاطر فعالیت‌هایش نشان درجه‌یک فرهنگ و هنر را دریافت کرده‌بود.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *