چهاردهم/۱۴ آبان‌ماه در تاریخ – درگذشت ابوالقاسم غفاری و…

چهاردهم/۱۴ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز فوزیه فؤاد؛ خواهر ملک‌فاروق پادشاه مصر و نخستین همسر محمدرضاشاه پهلوی، تا درگذشت ابوالقاسم غفاری؛ دانشمند حوزۀ علوم ریاضی و فیزیک و صنعت فضا که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهاردهم/۱۴ آبان‌ماه در تاریخ

چهاردهم/۱۴ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز فرهنگ عمومی در ایران

 


 

  • وقایع

– بنیان‌نهادن سلسلۀ علویان طبرستان توسط داعی کبیر در آمل در سال ۲۴۳خ؛ علویان طبرستان یا سفیدجامگان زیدی علوی، سلسله‌ای از سادات زیدی بودند که دولت آنان در طبرستان، نخستین دولتی شیعی در ایران بود که در شرق اسلامی به‌دور از تأیید خلفای عباسی تشکیل شد.
– در سال ۱۳۰۵خ؛ روس سلسلۀ پهلوی را به‌رسمیت شناخت.
– تأسیس نیروی دریایی ارتش توسط رضاشاه در سال ۱۳۱۱خ
– گشایش نخستین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سال ۱۳۶۶خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز فوزیه فؤاد در سال ۱۳۰۰خ؛ شاه‌دخت مصر، خواهر ملک‌فاروق پادشاه مصر و نخستین همسر محمدرضاشاه پهلوی
– زادروز فریدون ناصری در سال ۱۳۰۹خ؛ نوازندۀ تیپمانی و سال‌ها رهبر ارکستر و مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران
– زادروز محمدرضا اسحاقی گرجی در سال ۱۳۲۶خ؛ موسیقی‌دان و نوازندۀ دوتار گرجی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میرزا حسین خلیلی تهرانی (محمد حسین نجل میرزا خلیل) در سال ۱۲۸۷خ؛ فرزند میرزا خلیل رازی تهرانی مجتهد و مرجع‌تقلید شیعه و از رهبران روحانی مشروطه که پس از درگذشت میرزای شیرازی (رهبر نهضت تنباکو که در سامرا درگذشت) که خود ساکن نجف بود، در ۸۲ سالگی زعامت شیعه را عهده‌دار گردید و در زمرۀ مراجع تقلید قرار گرفت. وی به‌همراه محمدکاظم خراسانی و عبدالله مازندرانی، از حامیان و رهبران نهضت مشروطه در ایران به‌حساب می‌آیند و به «مراجع ثلاث» (یا ارکان ثلاثه) معروف بودند.
– درگذشت دوست‌علی معیری (دوست‌علی‌خان معیرالممالک) در سال ۱۳۴۵خ؛ پسر دوست‌محمدخان معیرالممالک و نوهٔ دختریِ ناصرالدین‌شاه قاجار، ملقب به‌اعتصام‌السلطنه و معیرالممالک، آخرین صاحب لقب از خاندان معیری بود. ناصرالدین‌شاه او را بیش از دیگر نوادگان خود دوست می‌داشت.
– درگذشت غلامرضا ازهاری (ارتشبد ازهاری) در سال ۱۳۸۰خ؛ از فرماندهان ارتش شاهنشاهی قبل از انقلاب که رئیس ستاد ارتش شاهنشاهی از ۲۸ تیرماه ۱۳۵۰خ تا دی‌ماه ۱۳۵۷خ و به‌مدت ۵۵ روز نخست‌وزیر ایران و رئیس دولت نظامی از ۱۵ آبان‌ماه ۱۳۵۷خ تا ۱۱ دی‌ماه ۱۳۵۷خ بود.
– درگذشت نعمت‌الله آزموده (آغاسی) در سال ۱۳۸۴خ؛ از خوانندگان سرشناس موسیقی عامه‌پسند و کوچه‌بازاری پیش از انقلاب ۱۳۵۷ و لاله‌زاری (یکی از خیابان‌های قدیمی و مرکزی شهر تهران)
– درگذشت ابوالقاسم غفاری در سال ۱۳۹۲خ؛ دانشمند حوزۀ علوم ریاضی، فیزیک و صنعت فضا و نخستین ایرانی شاغل در سازمان فضایی ایالات متحده (ناسا)

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یازدهم/11 فروردین‌ماه در تاریخ - زادروز علی دشتی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *