کوتاه از «لئوناردو داوینچی» به مناسبت سالروز درگذشت او + تصاویر و آثار

لئوناردو داوینچی را به عنوان یک استاد نقاش می‌شناسیم اما او فقط یک استاد نقاش نبود و از وی با عنوان مجسمه‌ساز، معمار، موسیقی‌دان، ریاضی‌دان، مهندس، مخترع، آناتومیست، زمین‌شناس، نقشه‌کش معماری، گیاه‌شناس و نویسنده ایتالیایی نیز در تاریخ یاد می‌شود.
لئوناردو داوینچی

لئوناردو داوینچی در ۱۵ آوریل ۱۴۵۲ متولد شد. لئوناردو حاصل یک رابطه‌ی نامشروع خارج از ازدواج بود که پدرش، سردار محترم فلورانس، «سر پی یرو» با زن دهقانِ جوانی به نام کاترینا برقرار کرده بود. در پنج سالگی، او به املاک پدرش در نزدیکی وینچی (شهری که نام خانوادگی او از آنجا گرفته شده) نقل مکان کرد، جایی که با عمو، پدربزرگ و مادربزرگش زندگی می‌کرد. در کودکی توسط پدرش به‌شاگردی هنرمند نامدار «آندرئا دل وروکیو» درآمد و پس از چندی تبدیل به نقاش ماهری شد. البته لئوناردو فقط یک استاد نقاش نبود و از او با عنوان مجسمه‌ساز، معمار، موسیقی‌دان، ریاضی‌دان، مهندس، مخترع، آناتومیست، زمین‌شناس، نقشه‌کش معماری، گیاه‌شناس و نویسنده ایتالیایی نیز یاد می‌شود. از این گذشته، او دانشمندی بود که نکات مورد توجهش در زیست شناسی، فیزیک و شیمی در ۱۲۰ دفترچه ثبت شده است.

خانهٔ داوینچی در کودکی
خانه‌‌ی داوینچی در کودکی
داوینچی
نقاشی که به‌عنوان اولین کار داوینچی شناخته می‌شود!

همچنین داوینچی موسیقی‌دان موفقی بود و عود می‌نواخت. اما دلبستگی‌های فراوانش هرگز مانع خلق شاهکارهایش نبودند. درواقع، هدف بررسی‌های او، به‌خصوص در زمینه کالبدشناسی، بهتر شدن نقاشی‌هایش بود. لئوناردو به‌شدت معتقد بود که با بررسی آثار نقاشی دیگران تنها می‌توان آثار کوچکی به‌وجود آورد، اما نقاشی که علاوه بر آن در زمینه طبیعت پژوهش کند می‌تواند آثار هنری بزرگی خلق کند.

نقاشی های داوینچی
بانویی با قاقم– رنگ روغن روی چوب گردو – حوالی ۱۴۸۹م.

توصیه‌‌ی زیر در دفترچه‌های لئوناردو داوینچی یافت شده است که خطاب به هنرمندان جوان است و قطعا خواندن آن خالی از لطف نیست:

«…جوانان باید در ابتدا پرسپکتیو یاد بگیرند و پس از آن تناسب اجسام را بیاموزند. سپس باید از روی بعضی آثار خوب کپی‌‌برداری کنند تا با شکل‌های ظریف آشنا شوند. سپس از روی طبیعت کپی‌برداری کنند تا با تمرین قوانینی را که یاد گرفته‌اند تثبیت نمایند… سپس هنر خودشان را به کار ببندند… برای نقاش لازم است که کاملا با اندام‌های بدن برهنه، در تمام موقعیت‌ها و وضعیت‌های ممکن آشنا شود و کالبدشناسی عضلات، استخوان‌ها، رباط‌ها و رگ و پی را به خوبی بداند… نقاش باید تنها بماند؛ هنگام تنهایی به واقع ارباب خودتان هستید و اگر یک همراه داشته باشید، نصف خودتان هستید و به تناسب تعداد همراهان، این میزان کمتر می‌شود… و اگر همراهان زیادی داشته باشید، به این نقص، بیشتر دچار می‌شوید. ذهن نقاش باید شبیه آینه باشد که همان رنگ‌هایی را که می‌گیرد، بازمی‌تاباند و باید با تصاویرهمان تعداد اشیائی که در مقابلش قرار گرفته، پر شده باشد… شما می‌توانید نقاش خوبی باشید، اگر بتوانید با هنرتان هر نقشی را که طبیعت ایجاد کرده، نمایش دهید. و شما قادر به‌این کار نخواهید بود، مگر این‌که آنها را ببینید و در ذهنتان ثبت کنید. از این رو هنگامی که از دشت میگذرید، به چیزهای مختلف توجه کنید و مجموعه‌ای از کیفیت‌های مختلف را در ذهن فراهم بیاورید…»

اثار داوینچی
باکره و کودک به‌همراه حنای قدیس رنگ روغن – حوالی ۱۵۰۳ م. موزه لوور
اثار داوینچی
بشارت- حوالی ۱۴۷۲ م. موزه اوفیتزی در فلورانس

لئوناردو احساس می‌کرد که هنرمند نباید تنها به نقاشی ظاهر اشخاص بپردازد، بلکه چنان‌که نوشته است باید تلاش کند «تا تصورات و نیات روحی او را هم به تصویر بکشد.» به‌همین دلیل با کوشش زیاد می‌خواست که با نمایش جزئیات بدنی، ویژگی‌ها و شخصیت افراد موضوع نقاشی را نیز به‌تصویر بکشد و این کار را به توصیه آلبرتی می‌کرد که می‌گفت: «نقاشی می‌تواند تماشاگر را به‌جنبش در آورد، به این شرط که در تصویر، تا حد ممکن، احساسات کسانی که نقاشی شده‌اند به‌وضوح نشان داده شده باشد

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  جورجو وازاری؛ نقاش و مبتکر ایده‌ی نگارش تاریخ هنر در جهان! + آثار و تصاویر
برجسته‌ترین اثر داوینچی، مونالیزا، مشهور به لبخند ژکوند
برجسته‌ترین اثر داوینچی، مونالیزا، مشهور به لبخند ژکوند
تعمید مسیح
تعمید مسیح

به‌همین دلیل، برای مثال در تابلوی شام آخر لئوناردو برخلاف سایر هنرمندان دوره‌ی رنسانس برای نمایش گناهکاری یهودا، او را از بقیه جدا نکرده است و یهودا را در بین سایر حواریون کشیده است. در عوض خیانت آتی او به‌مسیح به‌وسیله حالت صورت و وضعیت بدنی‌اش نشان داده شده است. صورت و بدن سایر حواریون نیز بیانگر احساسات آنهاست که از وحشت تا نگرانی و خشم و کنجکاوی متفاوت است. این نابغه‌ی تاریخ بشر سرانجام در روز دوم ماه می سال ۱۵۱۹ در حالی که تبدیل در کلوس لوس درگذشت و بر طبق خواسته‌اش شصت فقیر تابوت او را برای تدفین در کلیسای سنت هابرت حمل کردند.

تابلوی شام آخر- از مهمترین آثار داوینچی
تابلوی شام آخر- از مهمترین آثار داوینچی
مرگ لئوناردو داوینچی اثر دومینیک انگر.
مرگ لئوناردو داوینچی اثر دومینیک انگر
سالواتور موندی- ۱۴۹۰-۱۵۱۹ م. -مجموعه‌ی خصوصی
سالواتور موندی- ۱۴۹۰-۱۵۱۹ م. -مجموعه‌ی خصوصی
باکره‌ی صخره‌ها
باکره‌ی صخره‌ها
یحیای تعمید دهنده
یحیای تعمید دهنده
ستایش مغان
ستایش مغان
طرح فیزیولوژیکی لئوناردو از مغز و جمجمه انسان- حدود  ۱۵۱۰ میلادی
طرح فیزیولوژیکی لئوناردو از مغز و جمجمه انسان- حدود ۱۵۱۰ م 
طرح آناتومی دست انسان که توسط داوینچی بعد از کالبدشکافی اجساد کشیده شده است!
طرح آناتومی دست انسان که توسط داوینچی بعد از کالبدشکافی اجساد کشیده شده است!
اثر مرد ویترویوسی، ۱۴۸۵ م- آکادمی، ونیز
اثر مرد ویترویوسی، ۱۴۸۵ م- آکادمی، ونیز
طرح یک ماشین پرنده از لئوناردو داوینچی
طرح یک ماشین پرنده از لئوناردو داوینچی
مستندات چگونگی پرواز پرندگان (نوشته‌ها در مقابل آینه قابل خواندن است- این مدل نوشتن که «خط معکوس» نام دارد، یکی دیگر از اختراعات داوینچی است. او برای این‌که کسی نتواند نوشته‌هایش را بخواند، این خط را اختراع کرد که برعکس نوشته می‌شد و برای خواندن آن از آینه باید استفاده می‌شد. همچنین داوینچی می‌توانست به‌طور هم‌زمان بایک دستش نقاشی بکشد و با دست دیگرش متن بنویسد!)
آرامگاه داوینچی در کلیسای سنت هابرت در شهر آمبویس، فرانسه
آرامگاه داوینچی در کلیسای سنت هابرت در شهر آمبویس، فرانسه

نگارش و گردآوری: قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *