یازدهم/۱۱ آذرماه در تاریخ – زادروز جلال آل‌احمد و…

یازدهم/۱۱ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز سیدجلال‌الدین سادات آل‌احمد؛ همسر سیمین دانشور و روشنفکر سوسیالیست، نویسنده، منتقد ادبی و مترجم، تا درگذشت مینو مشرفی لِنارز؛ پزشک و فوق‌تخصص جراحی پلاستیک که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یازدهم/۱۱ آذرماه در تاریخ

یازدهم/۱۱ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز محسن مقدم در سال ۱۲۷۹خ؛ از بنیان‌گذاران دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران و استاد ممتاز این دانشگاه و واقف خانۀ موزۀ مقدم
– زادروز سیدجلال‌الدین سادات آل‌احمد در سال ۱۳۰۲خ؛ همسر سیمین دانشور و روشنفکر سوسیالیست، نویسنده، منتقد ادبی و مترجم
– زادروز هوشنگ نهاوندی در سال ۱۳۱۲خ؛ سیاست‌مدار و استاد دانشگاه ایرانی که وزیر آبادانی و مسکن، وزیر علوم، رئیس دانشگاه شیراز و رئیس دانشگاه تهران در دوران محمدرضاشاه پهلوی بود.
– زادروز سالار عقیلی در سال ۱۳۵۶خ؛ خوانندۀ موسیقی سنتی ایرانی که دانش‌آموختۀ هنرستان موسیقی سوره و همچنین دارای مدرک کارشناسی در رشتۀ بازیگری تئاتر است.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت یونس استادسرایی (میرزا کوچک‌خان جنگلی) در سال ۱۳۰۰خ؛ مبارز ملی‌گرا، مبارز انقلاب مشروطه، رهبر جنبش جنگل و رئیس‌جمهور جمهوری شورایی سوسیالیستی ایران، انقلابی ایرانی و از سرداران معروف گیلک که کمبود منابع مالی، اختلافات درونی و حملۀ نظامی نیروهای دولت به‌رهبری سردار سپه و انگلستان، منجر به‌سقوط این حکومت شد و کوچک‌خان درحال عقب‌نشینی بر اثر یخ‌زدگی در کوه‌های تالش درگذشت.
– درگذشت محمد ربیعی (ماموستا ربیعی) در سال ۱۳۷۵خ؛ مفتیِ مذهب شافعی، نویسنده، شاعر، قاری قرآن، گوینده در رادیوهای کُردیِ کرمانشاه و تهران، و امام‌جمعه و خطیب مسجدجامع شافعی کرمانشاه که در سال ۱۳۷۵خ طی کشتار موسوم به‌قتل‌های زنجیره‌ای ایران به‌قتل رسید.
– درگذشت مینو مشرفی لِنارز در سال ۱۳۹۴خ؛ پزشک، پروفسور و فوق‌تخصص جراحی گوش و حلق و بینی و سر و گردن و متخصص جراحی پلاستیک بینی ایرانی‌آلمانی و اولین زن پزشک‌قانونی در ایران
– درگذشت اَزبرعلی حاجوی (ریزعلی خواجوی، دهقان فداکار) در سال ۱۳۹۶خ؛ داستان تلاش او برای جلوگیری از برخورد قطار با سنگ‌های فروریخته از کوه، سال‌ها با عنوان دهقان فداکار در کتاب فارسی سوم دبستان چاپ می‌شد. در سال‌های اخیر شکل مختصرترشدۀ داستان او در درس فداکاران کتاب فارسی همین پایه گنجانده شده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نوزدهم/19 می در تاریخ - درگذشت خوزه مارتی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *