یازدهم/۱۱ مهرماه در تاریخ – زادروز عادل فردوسی‌پور و…

یازدهم/۱۱ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز عادل فردوسی‌پور؛ گزارشگر فوتبال و تهیه‌کننده و مجری تلویزیونی و صداپیشه و مترجم و مدرس دانشگاه، تا درگذشت عمران صلاحی؛ شاعر و نویسنده و مترجم و طنزپرداز ایرانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یازدهم/۱۱ مهرماه در تاریخ

یازدهم/۱۱ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– شروع به‌کار تلویزیون در ایران در سال ۱۳۳۷خ
– ربودن تقی روحانی در سال ۱۳۵۸؛ در این روز گویندۀ رادیو و تلویزیون ملی ایران استاد «تقی روحانی» توسط گروهک تروریستی به‌نام «پیام مستضعفین» ربوده شد و در بیابان‌های اطراف تهران تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

 


 

  • زادروزها

– زادروز بوذرجمهر مهر در سال ۱۳۰۱خ؛ آخرین نمایندۀ ایرانیان زرتشتی در مجلس شورای ملی که به‌مدت ۵۱ سال به‌عنوان استاد دانشگاه در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و آزاد اسلامی کرج تدریس کرد. او سال‌ها مسئول بخش داخلی بیمارستان نفت بود. از جمله ایده‌های او می‌توان به‌ایجاد انستیتو تغذیه، اضافه‌کردن ید به نمک و اضافه‌کردن عنصر آهن به‌آب اشاره کرد.
– زادروز عادل فردوسی‌پور در سال ۱۳۵۳خ؛ گزارشگر فوتبال، تهیه‌کننده، مجری تلویزیونی، صداپیشه، مترجم و مدرس دانشگاه

 


 

  • درگذشت

– درگذشت یحیی ماهیار نوابی در سال ۱۳۷۹خ؛ پژوهش‌گر فرهنگ و زبان‌های باستانی
– درگذشت عمران صلاحی در سال ۱۳۸۵خ؛ شاعر، نویسنده، مترجم و طنزپرداز
– درگذشت عبدالرحیم جعفری (یا تقی جعفری) در سال ۱۳۹۴خ؛ بنیان‌گذار و مدیر پیشین مؤسسۀ انتشاراتی امیرکبیر که مهم‌ترین و گسترده‌ترین مؤسسۀ خصوصی چاپ و نشر کتاب در تاریخ ایران و خاورمیانه است. وی همچنین دارای بخشی از سهام انتشارات خوارزمی و تا سال ۱۳۵۸خ نیز دارنده و گردانندۀ این بنگاه‌های انتشاراتی بود. در سال ۱۳۵۸خ، در جریان مصادره‌های ابتدای انقلاب و به‌حکم دادگاه انقلاب، سازمان تبلیغات اسلامی مؤسسۀ انتشارات امیرکبیر و خوارزمی را تصرف کرد.
– درگذشت آرمیاک درخاچادریان (آلک) در سال ۱۳۹۵خ؛ مترجم ارمنی‌تبار
– درگذشت محمد اسماعیل‌زاده (دردی طریک) در سال ۱۴۰۰خ؛ نوازندۀ دوتار و خوانندۀ موسیقی ترکمنی و شجریان موسیقی ترکمن

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نهم/9 دی‌ماه در تاریخ - نمایش فیلم آبی و رابی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *