یکم/۱ اردیبهشت‌ماه در تاریخ – درگذشت محمدتقی بهار و…

یکم/۱ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز محمد مختاری؛ شاعر، نویسنده، مترجم و منتقد چپ‌گرای ایرانی و از فعالان کانون نویسندگان ایران، تا درگذشت محمدتقی بهار؛ شاعر، ادیب، نویسنده، روزنامه‌نگار، تاریخ‌نگار و سیاست‌مدار معاصر که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یکم/۱ اردیبهشت‌ماه در تاریخ

یکم/۱ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز بزرگداشت سعدی در ایران
– روز ملی گفتار درمانی در ایران

 


 

  • وقایع

– ثبت کوه خواجه از دورۀ اشکانی و ساسانی در زابل (سیستان‌و‌بلوچستان) به‌شمارۀ ۵۴۰ و شهر سوخته از دورۀ پیش از تاریخ به‌شمارۀ ۵۴۲ در فهرست آثار ملی ایران در سال ۱۳۴۵خ.
– تصویب اساسنامۀ سازمان میراث فرهنگی کشور در سال ۱۳۶۷خ
– ثبت حمام گله‌داری از دورۀ قاجار به‌شمارۀ ۲۰۰۳، معبد هندوها از دورۀ قاجار به‌شمارۀ ۱۹۹۹ و پل لاتیدان از دورۀ صفویه در بندرعباس به‌شمارۀ ۲۰۰۵، قلعۀ هرمز از دورۀ صفویه در جزیرۀ هرمز به‌شمارۀ ۱۹۹۸ (هرمزگان) و باغ و گورستان ظهیرالدوله از دورۀ قاجار در تهران به‌شمارۀ ۲۰۰۱ در فهرست آثار ملی ایران در سال ۱۳۷۷خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمد مختاری در سال ۱۳۲۱خ؛ شاعر، نویسنده، مترجم و منتقد چپ‌گرای ایرانی و از فعالان کانون نویسندگان ایران
– زادروز نرگس محمدی در سال ۱۳۵۱خ؛ فعال حقوق بشر، زندانی سیاسی، عضو سابق شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تحکیم وحدت و نایب‌رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر که در سال ۲۰۰۹م برندۀ جایزۀ بین‌المللی بنیاد الکساندر لانگر و در سال ۲۰۲۳م نیز برندۀ جایزۀ صلح نوبل شد. همسرش تقی رحمانی نیز از فعالان سیاسی است. بی‌بی‌سی در سال ۲۰۲۲م او را یکی از ۱۰۰ زن الهام‌بخش و اثرگذار در جهان معرفی کرد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محمدتقی بهار (ملک‌الشعرا، بهار) در سال ۱۳۳۰خ؛ شاعر، ادیب، نویسنده، روزنامه‌نگار، تاریخ‌نگار و سیاست‌مدار معاصر
– درگذشت حسین پژمان بختیاری در سال ۱۳۵۳خ؛ مترجم، نویسنده، ترانه‌سرا و شاعر معاصر اهل ایران و فرزند عالمتاج قائم‌مقامی (متخلص به ژاله)
– درگذشت سهراب سپهری در سال ۱۳۵۹خ؛ شاعر، نویسنده و نقاش
– درگذشت سرتیپ خلبان علی‌اشرف بهرامی‌پناه در سال ۱۳۹۵خ؛ یکی از خلبانان نیروی هوایی ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پنجم/5 خردادماه در تاریخ - زادروز هما ناطق و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *